Předmět: Americké drama

« Zpět
Název předmětu Americké drama
Kód předmětu UMJL/A5DRA
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Sampey Daniel Paul, MFA
Obsah předmětu
Posluchači se seznámí s určitými literárními díly a kulturními epochami tohoto období. Výuka probíhá v angličtině. Týdenní témata probíraná v semináři 1) Prvky divadelních her, západní divadelní tradice. Historie a témata americké divadelní literatury a inscenací od období kolonialismu do současnosti. (přednáška s krátkou diskusí) 2) Od koloniální do porevoluční éry satira, vliv romantismu Royall Tyler, THE CONTRAST(1787) 3) Kulturní odraz života amerických indiánů od kolonialismu do období americké občanské války: J.A. Stone, METAMORA; OR, THE LAST OF THE WAMPANOAGS (1829) 4) Rozkvět melodramatu a komedie mravů Anna Cora Mowatt, FASHION (1845) 5) Vzestup realismu a "new woman" James A. Herne, MARGARET FLEMING (1890) 6) Expresionismus a další experimenty (modernismus): Sophie Treadwell, MACHINAL (1928) 7) Poválečné období: Tennessee Williams, A STREETCAR NAMED DESIRE (1947) 8) Afroameričané ve Spojených státech / "kontrakultura" / 60. a 70. léta Amiri Baraka, DUTCHMAN (1964) 9) Postmodernismus / vzdělávací systém / 80. a 90. léta David Mamet, OLEANNA (1995) 10) 90. léta a dále: "performance art" / transhumanismus, Karen Finley, WE KEEP OUR VICTIMS READY (1991) 11-14) závěrečné skupinové prezentace

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Týmová práce, Analýza textu
  • Domácí příprava na výuku - 40 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 30 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
K registraci na seminář je nutná minimální úroveň angličtiny SERR B2.
K registraci na seminář je nutná minimální úroveň angličtiny SERR B2.
Výsledky učení
identifikovat a poskytnout charakteristiky období dramatické literatury Spojených států
identifikovat a poskytnout charakteristiky období dramatické literatury Spojených států
identifikovat klíčové autory dramatické literatury a uvést jejich díla do širšího literárního a kulturního kontextu jejich doby
identifikovat klíčové autory dramatické literatury a uvést jejich díla do širšího literárního a kulturního kontextu jejich doby
identifikovat témata a změny v kultuře Spojených států, jak se odrážejí v dílech dramatické literatury
identifikovat témata a změny v kultuře Spojených států, jak se odrážejí v dílech dramatické literatury
vysvětlit měnící se roli dramatu v průběhu let (včetně médií ve 20. století)
vysvětlit měnící se roli dramatu v průběhu let (včetně médií ve 20. století)
Odborné dovednosti
umět sdělit svým vrstevníkům charakteristiky období dramatické literatury Spojených států
umět sdělit svým vrstevníkům charakteristiky období dramatické literatury Spojených států
umět diskutovat o klíčových autorech dramatické literatury a spojovat jejich díla s širším literárním a kulturním kontextem jejich doby
umět diskutovat o klíčových autorech dramatické literatury a spojovat jejich díla s širším literárním a kulturním kontextem jejich doby
umět prozkoumat a napsat akademickou práci o jednom vybraném autorovi dramatické literatury
umět prozkoumat a napsat akademickou práci o jednom vybraném autorovi dramatické literatury
umět přispět k přípravě potřebné pro skupinovou prezentaci vybrané hry
umět přispět k přípravě potřebné pro skupinovou prezentaci vybrané hry
účastnit se skupinové prezentace vybrané hry s využitím vhodné úrovně jazyka a informací
účastnit se skupinové prezentace vybrané hry s využitím vhodné úrovně jazyka a informací
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Týmová práce
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Analýza textu
Týmová práce
Analýza textu
Hodnotící metody
Rozhovor
Příprava a přednes prezentace
Rozhovor
Příprava a přednes prezentace
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr