Lecturer(s)
|
-
Janovský Petr, Ing. Ph.D.
-
Prucková Zdeňka, Ing. Ph.D.
-
Kimmel Roman, Ing. Ph.D.
-
Dastychová Lenka, RNDr. Ph.D.
-
Kovář Michal, Ing.
-
Barbuščáková Zuzana, Mgr.
-
Mudráková Ludmila, Ing.
-
Rytinová Zuzana, Ing. Mgr.
|
Course content
|
1. Work safety in the chemical laboratory and purification of copper(II) sulfate. 2. Preparation of cupric chloride and tetraamminecopper(II) sulfate hydrate. 3. Preparation of potassium iodate and extraction of iodine. 4. Preparation of tris(acetylacetonato)chrome(III) complex.
|
Learning activities and teaching methods
|
Simple experiments
- Participation in classes
- 12 hours per semester
- Home preparation for classes
- 78 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
pojmenovat laboratorní sklo, porcelán a kovové náčiní a mít představu o možnostech jejich použití |
pojmenovat laboratorní sklo, porcelán a kovové náčiní a mít představu o možnostech jejich použití |
popsat hlavní principy právě využívaných laboratorních operací (filtrace, krystalizace, sušení, extrakce, destilace, vyvíjení, jímání a odměřování plynu) |
popsat hlavní principy právě využívaných laboratorních operací (filtrace, krystalizace, sušení, extrakce, destilace, vyvíjení, jímání a odměřování plynu) |
rozlišit základní fyz.-chem. vlastnosti sloučenin, se kterými bude v daném cvičení pracovat (skupenství, hořlavost, toxicita, prudká reaktivita s některými chemikáliemi, atd.) |
rozlišit základní fyz.-chem. vlastnosti sloučenin, se kterými bude v daném cvičení pracovat (skupenství, hořlavost, toxicita, prudká reaktivita s některými chemikáliemi, atd.) |
aktivně využívat teoretických znalostí obsažených v běžné středoškolské chemii (reaktivita anorg. sloučenin, vztah mezi látkovým množstvím, hmotnostním zlomkem a molární koncentrací, výpočty z chemických rovnic, atd.) |
aktivně využívat teoretických znalostí obsažených v běžné středoškolské chemii (reaktivita anorg. sloučenin, vztah mezi látkovým množstvím, hmotnostním zlomkem a molární koncentrací, výpočty z chemických rovnic, atd.) |
Skills |
---|
za účelem přesného dávkování tuhých a kapalných látek do reakční směsi správně používat laboratorní váhy a odměrné sklo |
za účelem přesného dávkování tuhých a kapalných látek do reakční směsi správně používat laboratorní váhy a odměrné sklo |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
depending on the required amount of the inorganic compound being prepared, it can calculate the weights of the individual reactants |
depending on the required amount of the inorganic compound being prepared, it can calculate the weights of the individual reactants |
Skills |
---|
on the basis of the reactivity of the starting substances described in the laboratory manuals, independently design, assemble and put into safe operation laboratory equipment suitable for carrying out the given task |
on the basis of the reactivity of the starting substances described in the laboratory manuals, independently design, assemble and put into safe operation laboratory equipment suitable for carrying out the given task |
using elementary laboratory operations to isolate the product from the reaction mixture and subsequently purify it |
using elementary laboratory operations to isolate the product from the reaction mixture and subsequently purify it |
confirm the authenticity of the isolated material with appropriately designed accompanying experiments |
confirm the authenticity of the isolated material with appropriately designed accompanying experiments |
from observing the course of experiments carried out and the results achieved, evaluate the effectiveness of the preparation of a specific inorganic compound and, in cases of unexpected results, give rational reasons |
from observing the course of experiments carried out and the results achieved, evaluate the effectiveness of the preparation of a specific inorganic compound and, in cases of unexpected results, give rational reasons |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Demonstration |
Demonstration |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Methods for working with texts (Textbook, book) |
Methods for working with texts (Textbook, book) |
Skills |
---|
Simple experiments |
Simple experiments |
Practice exercises |
Practice exercises |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Analysis of works made by the student (Technical products) |
Analysis of works made by the student (Technical products) |
Grade (Using a grade system) |
Grade (Using a grade system) |
Recommended literature
|
-
GIROLAMI, G.S., RAUCHFUSS, T.B., ANGELICI, R.J. Synthesis and Technique in Inorganic Chemistry - A Laboratory Manual, 3rd ed.. University Science Books, 1999.
-
GIROLAMI, G.S., SATTELBERGER, A.P. Inorganic Syntheses ? vol. 36. John Wiley & Sons Inc, 2014.
-
HOUSECROFT, C.E., SHARPE, A.G. Anorganická chemie. Praha: VŠCHT Praha, 2014. ISBN 978-80-7080-872-6.
-
KAFKA, S. Příklady a úlohy z obecné, anorganické a organické chemie, 4. vyd.. Zlín: UTB Zlín, 2011. ISBN 978-80-7454-095-0.
-
NATH, M. Inorganic Chemistry- A Laboratory Manual. Alpha Science International, 2016.
-
VÍCHA, R., MRKVIČKA, V. Laboratorní cvičení z chemie. Zlín: UTB Zlín, 2007. ISBN 978-80-7318-595-4.
|