Course: Inorganic Chemistry Laboratory

« Back
Course title Inorganic Chemistry Laboratory
Course code TUCH/TK2LA
Organizational form of instruction Lesson
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Janovský Petr, Ing. Ph.D.
  • Prucková Zdeňka, Ing. Ph.D.
  • Kimmel Roman, Ing. Ph.D.
  • Dastychová Lenka, RNDr. Ph.D.
  • Kovář Michal, Ing.
  • Barbuščáková Zuzana, Mgr.
  • Mudráková Ludmila, Ing.
  • Rytinová Zuzana, Ing. Mgr.
Course content
1. Work safety in the chemical laboratory and purification of copper(II) sulfate. 2. Preparation of cupric chloride and tetraamminecopper(II) sulfate hydrate. 3. Preparation of potassium iodate and extraction of iodine. 4. Preparation of tris(acetylacetonato)chrome(III) complex.

Learning activities and teaching methods
Simple experiments
  • Participation in classes - 12 hours per semester
  • Home preparation for classes - 78 hours per semester
prerequisite
Knowledge
pojmenovat laboratorní sklo, porcelán a kovové náčiní a mít představu o možnostech jejich použití
pojmenovat laboratorní sklo, porcelán a kovové náčiní a mít představu o možnostech jejich použití
popsat hlavní principy právě využívaných laboratorních operací (filtrace, krystalizace, sušení, extrakce, destilace, vyvíjení, jímání a odměřování plynu)
popsat hlavní principy právě využívaných laboratorních operací (filtrace, krystalizace, sušení, extrakce, destilace, vyvíjení, jímání a odměřování plynu)
rozlišit základní fyz.-chem. vlastnosti sloučenin, se kterými bude v daném cvičení pracovat (skupenství, hořlavost, toxicita, prudká reaktivita s některými chemikáliemi, atd.)
rozlišit základní fyz.-chem. vlastnosti sloučenin, se kterými bude v daném cvičení pracovat (skupenství, hořlavost, toxicita, prudká reaktivita s některými chemikáliemi, atd.)
aktivně využívat teoretických znalostí obsažených v běžné středoškolské chemii (reaktivita anorg. sloučenin, vztah mezi látkovým množstvím, hmotnostním zlomkem a molární koncentrací, výpočty z chemických rovnic, atd.)
aktivně využívat teoretických znalostí obsažených v běžné středoškolské chemii (reaktivita anorg. sloučenin, vztah mezi látkovým množstvím, hmotnostním zlomkem a molární koncentrací, výpočty z chemických rovnic, atd.)
Skills
za účelem přesného dávkování tuhých a kapalných látek do reakční směsi správně používat laboratorní váhy a odměrné sklo
za účelem přesného dávkování tuhých a kapalných látek do reakční směsi správně používat laboratorní váhy a odměrné sklo
learning outcomes
Knowledge
depending on the required amount of the inorganic compound being prepared, it can calculate the weights of the individual reactants
depending on the required amount of the inorganic compound being prepared, it can calculate the weights of the individual reactants
Skills
on the basis of the reactivity of the starting substances described in the laboratory manuals, independently design, assemble and put into safe operation laboratory equipment suitable for carrying out the given task
on the basis of the reactivity of the starting substances described in the laboratory manuals, independently design, assemble and put into safe operation laboratory equipment suitable for carrying out the given task
using elementary laboratory operations to isolate the product from the reaction mixture and subsequently purify it
using elementary laboratory operations to isolate the product from the reaction mixture and subsequently purify it
confirm the authenticity of the isolated material with appropriately designed accompanying experiments
confirm the authenticity of the isolated material with appropriately designed accompanying experiments
from observing the course of experiments carried out and the results achieved, evaluate the effectiveness of the preparation of a specific inorganic compound and, in cases of unexpected results, give rational reasons
from observing the course of experiments carried out and the results achieved, evaluate the effectiveness of the preparation of a specific inorganic compound and, in cases of unexpected results, give rational reasons
teaching methods
Knowledge
Demonstration
Demonstration
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
Methods for working with texts (Textbook, book)
Methods for working with texts (Textbook, book)
Skills
Simple experiments
Simple experiments
Practice exercises
Practice exercises
assessment methods
Knowledge
Analysis of works made by the student (Technical products)
Analysis of works made by the student (Technical products)
Grade (Using a grade system)
Grade (Using a grade system)
Recommended literature
  • GIROLAMI, G.S., RAUCHFUSS, T.B., ANGELICI, R.J. Synthesis and Technique in Inorganic Chemistry - A Laboratory Manual, 3rd ed.. University Science Books, 1999.
  • GIROLAMI, G.S., SATTELBERGER, A.P. Inorganic Syntheses ? vol. 36. John Wiley & Sons Inc, 2014.
  • HOUSECROFT, C.E., SHARPE, A.G. Anorganická chemie. Praha: VŠCHT Praha, 2014. ISBN 978-80-7080-872-6.
  • KAFKA, S. Příklady a úlohy z obecné, anorganické a organické chemie, 4. vyd.. Zlín: UTB Zlín, 2011. ISBN 978-80-7454-095-0.
  • NATH, M. Inorganic Chemistry- A Laboratory Manual. Alpha Science International, 2016.
  • VÍCHA, R., MRKVIČKA, V. Laboratorní cvičení z chemie. Zlín: UTB Zlín, 2007. ISBN 978-80-7318-595-4.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester