Lecturer(s)
|
|
Course content
|
- Introduction and basics of spatial planning: The first thematic area of the course on land use planning and construction law focuses on the introduction of this issue in terms of its historical development and subsequently on the current form of land use planning in the Czech Republic. The course includes chapters on land use and territorial planning authorities, documentation, policies and plans. Juidicary revision of the land use and planning tools, territorial procedure, simplified procedure and approval. - Construction Law and other context: The second thematic area is devoted to building law as it is dealt with in the Building Act, and then other selected contexts relating to the use of land and buildings, namely the issue of cadastre, land consolidation, and protection of agricultural land. -Workshop with expert practitioner This course has been innovated within the project Innovation of Teaching of Regional Development (CZ.1.07/2.2.00/28.0012).
|
Learning activities and teaching methods
|
Monologic (Exposition, lecture, briefing), Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming), Methods for working with texts (Textbook, book), Practice exercises, Text analysis, Individual work of students, E-learning
- Term paper
- 10 hours per semester
- Participation in classes
- 12 hours per semester
- Preparation for course credit
- 54 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
Basic knowledge of courses: Socioeconomic and Administrative Geography, Regional Policy; Administrative Law I. |
Basic knowledge of courses: Socioeconomic and Administrative Geography, Regional Policy; Administrative Law I. |
learning outcomes |
---|
The student knows the basic principles of planning in the Czech Republic in relation to regional development and management of public administration. Students are able to critically assess the impact of misuse of process planning and The Building Act on the spatial structure of the city and its functions. |
The student knows the basic principles of planning in the Czech Republic in relation to regional development and management of public administration. Students are able to critically assess the impact of misuse of process planning and The Building Act on the spatial structure of the city and its functions. |
charakterizovat cíle a principy územního plánování a způsoby povolování staveb |
charakterizovat cíle a principy územního plánování a způsoby povolování staveb |
popsat systematiku stavebního zákona a souvisejících předpisů |
popsat systematiku stavebního zákona a souvisejících předpisů |
popsat strukturu orgánů státní správy a dalších subjektů zapojených do územního plánování a povolování staveb |
popsat strukturu orgánů státní správy a dalších subjektů zapojených do územního plánování a povolování staveb |
charakterizovat základní nástroje územního plánování a postupy jejich pořizování |
charakterizovat základní nástroje územního plánování a postupy jejich pořizování |
vysvětlit další ekonomické a právní souvislosti územního plánování a povolování staveb v kontextu rozvoje municipalit a regionů |
vysvětlit další ekonomické a právní souvislosti územního plánování a povolování staveb v kontextu rozvoje municipalit a regionů |
Skills |
---|
orientovat se ve vybraných právních předpisech |
orientovat se ve vybraných právních předpisech |
vyhledat právní úpravu vztahující se k vybraným právním institutům |
vyhledat právní úpravu vztahující se k vybraným právním institutům |
interpretovat vybrané právní normy a soudní rozhodnutí |
interpretovat vybrané právní normy a soudní rozhodnutí |
zdůvodnit svou argumentaci s odkazem na příslušná právní ustanovení |
zdůvodnit svou argumentaci s odkazem na příslušná právní ustanovení |
aplikovat vybraná ustanovení na konkrétní skutkový stav |
aplikovat vybraná ustanovení na konkrétní skutkový stav |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Text analysis |
Text analysis |
Practice exercises |
Practice exercises |
Individual work of students |
Individual work of students |
E-learning |
E-learning |
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Methods for working with texts (Textbook, book) |
Methods for working with texts (Textbook, book) |
assessment methods |
---|
Analysis of creative works (Music, visual arts, literature) |
Written examination |
Analysis of creative works (Music, visual arts, literature) |
Written examination |
Recommended literature
|
-
Politika územního rozvoje ve znění Aktualizace č. 1. Praha, 2015.
-
Studijní opora pro prezenční studium (Projekt OPVK Inovace výuky regionálního rozvoje).
-
zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu.
-
MACHÁČEK, J., ŠNÉDAR, L., BEDNÁŘ, P., ZICHA, J. Veřejné politiky v České republice. Zlín: UTB ve Zlíně, 2015.
-
MACHAČKOVÁ, J. a kol. Stavební zákon. Komentář. 3. vydání. Praha, 2018. ISBN 978-80-7400-558-9.
-
MAIER, Karel, et al. Územní plánování a udržitelný rozvoj. Praha, 2008. ISBN 978-80-86905-47-1.
-
RYDIN, Y. Governing for sustainable urban development. London: Earthscan, 2010. ISBN 978-1-84407-819-6.
|