Lecturer(s)
|
-
Smékalová Lenka, Ing. Ph.D.
-
Kučera Filip, Ing. Ph.D.
|
Course content
|
Historical development of European integration Enlargement of the European Union Legal aspects of EU economic and social cohesion policy in the current programming period Basic principles of economic social cohesion policy Economic and social cohesion policy in the programming period 2007-2013 The Czech Republic in the programming period 2007 - 2013 Economic and social cohesion policy in the programming period 2014 - 2020 The Czech Republic in the programming period 2014 - 2020 An integrated approach in regional development and the policy Preparation of the programming period 2021 - 2027 Workshop with a practitioner
|
Learning activities and teaching methods
|
Monologic (Exposition, lecture, briefing), Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming), Demonstration
- Participation in classes
- 39 hours per semester
- Home preparation for classes
- 19 hours per semester
- Term paper
- 30 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
Basic knowledge of the content of the courses Socioeconomic and Administrative Geography and Regional and Cohesion Policy of the EU. Passive knowledge of English courses at or above bachelor's degree. |
Basic knowledge of the content of the courses Socioeconomic and Administrative Geography and Regional and Cohesion Policy of the EU. Passive knowledge of English courses at or above bachelor's degree. |
learning outcomes |
---|
Student knows the basic aspects of Cohesion Policy of the European Union. Student is oriented in the architecture of strategic, operational and regional documents that implement this policy in practice. Student knows the historical context of this policy, conceptual and financial fundamentals. |
Student knows the basic aspects of Cohesion Policy of the European Union. Student is oriented in the architecture of strategic, operational and regional documents that implement this policy in practice. Student knows the historical context of this policy, conceptual and financial fundamentals. |
historický kontext politiky hospodářské a sociální soudržnosti v ČR a EU |
historický kontext politiky hospodářské a sociální soudržnosti v ČR a EU |
implementace politiky hospodářské a sociální soudržnosti v ČR |
implementace politiky hospodářské a sociální soudržnosti v ČR |
integrované přístupy |
integrované přístupy |
Evropské strukturální a investiční fondy |
Evropské strukturální a investiční fondy |
směrnice Evropského parlamentu a Rady týkající se politiky hospodářské a sociální soudržnosti v ČR |
směrnice Evropského parlamentu a Rady týkající se politiky hospodářské a sociální soudržnosti v ČR |
Skills |
---|
definovat důsledky historického vývoje politiky hospodářské a sociální soudržnosti |
definovat důsledky historického vývoje politiky hospodářské a sociální soudržnosti |
porovnat implementační strukturu politiky hospodářské a sociální soudržnosti v ČR a EU napříč obdobími |
porovnat implementační strukturu politiky hospodářské a sociální soudržnosti v ČR a EU napříč obdobími |
popsat oblast působnosti jednotlivých Evropských strukturálních a investičních fondů |
popsat oblast působnosti jednotlivých Evropských strukturálních a investičních fondů |
definovat integrované přístupy použité na území EU a ČR |
definovat integrované přístupy použité na území EU a ČR |
analyzovat směrnice Evropského parlamentu a Rady vztažené k politice hospodářské a sociální soudržnosti v ČR |
analyzovat směrnice Evropského parlamentu a Rady vztažené k politice hospodářské a sociální soudržnosti v ČR |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Demonstration |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
Demonstration |
assessment methods |
---|
Written examination |
Grade (Using a grade system) |
Written examination |
Analysis of the student's performance |
Analysis of the student's performance |
Analysis of creative works (Music, visual arts, literature) |
Analysis of creative works (Music, visual arts, literature) |
Grade (Using a grade system) |
Recommended literature
|
-
BACHTLER, John, Iain BEGG, David CHARLES a Laura POLVERARI. EU cohesion policy in practice: what does it achieve?. London: Rowman & Littlefield International, 2016. ISBN 978-1-78348-722-6.
-
FIALA, Petr, Ondřej KRUTÍLEK a Markéta PITROVÁ. Evropská unie. Brno, 2018. ISBN 978-80-7325-450-6.
-
LOUŽEK, M. Evropská integrace z pohledu teorie veřejné volby. Praha, 2017. ISBN 978-80-246-3064-9.
-
MCCANN, P. The Regional and Urban Policy of the European Union: Cohesion, Results-Orientation and Smart Specialisation. Cheltenham: Edward Elgar Publishing, 2015. ISBN 978-1-78347-950-4.
-
MCCANN, P., VARGA, A. Place-based economic development and the new EU cohesion policy. London: Routledge, 2017. ISBN 978-1-138-68609-0.
-
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ. Dohoda o partnerství pro programové období 2014?2020. Praha, 2019.
-
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ. Výsledky intervencí ze strukturálních fondů a Fondu soudržnosti dosažené v tematických oblastech v letech 2007?2013. Praha, 2014.
-
ZAHRADNÍK, P. Kohezní politika Evropské unie. Praha: C.H. Beck, 2017. ISBN 978-80-7400-527-5.
|