|
Lecturer(s)
|
|
|
|
Course content
|
Introduction to regional analysis - terminology, underpinnings, applied research Datasets in regional analysis - data sources, typology, methods of data gathering and cleaning Quantitative methods of data analysis in regional analysis with focus on graphical outputs Methods of basic data analysis - use of descriptive analysis in regional analysis Identification of research questions/problems and hypotheses with statistical testing Methods to evaluate dependance of variables in regional analysis Multicriterial methods for decision making in terms of smart governance Modelling spatial interactions - gravitational models in regional analysis Modelling spatial interactions - models of spatial diffusion Evaluation of economic stimulus in seleted areas - regional input-output models Practical exampls of regional analysis in relation to investment, strategic planning and other aspects relavant for regional development within current programming period 2014-2020
|
|
Learning activities and teaching methods
|
Monologic (Exposition, lecture, briefing), Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming), Demonstration, Exercises on PC
- Participation in classes
- 52 hours per semester
- Home preparation for classes
- 20 hours per semester
- Preparation for examination
- 20 hours per semester
- Term paper
- 40 hours per semester
- Preparation for course credit
- 15 hours per semester
|
| prerequisite |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Requirements needed for the course are as follows: Basic knowledge regarding data handling Basics of public administration with the focus regional development Statistical analysis principles (mainly descriptive) |
| Requirements needed for the course are as follows: Basic knowledge regarding data handling Basics of public administration with the focus regional development Statistical analysis principles (mainly descriptive) |
| learning outcomes |
|---|
| představit základní principy regionální analýzy aplikovatelné na teoretické a praktické bázi |
| představit základní principy regionální analýzy aplikovatelné na teoretické a praktické bázi |
| identifikovat relevantní datové soubory a metody v regionální analýze |
| identifikovat relevantní datové soubory a metody v regionální analýze |
| interpretovat výsledky regionální analýzy v návaznosti na rozvoj regionů |
| interpretovat výsledky regionální analýzy v návaznosti na rozvoj regionů |
| prezentovat a kriticky zhodnotit výsledky komplexních analýz prostorového problému v kontextu rozvoje regionů |
| prezentovat a kriticky zhodnotit výsledky komplexních analýz prostorového problému v kontextu rozvoje regionů |
| orientovat se v textových a vizuálních výstupech využitelných v problematice rozvoje regionů |
| orientovat se v textových a vizuálních výstupech využitelných v problematice rozvoje regionů |
| Skills |
|---|
| provést komplexní analýzu a vizualizaci rozvojového problému regionů |
| provést komplexní analýzu a vizualizaci rozvojového problému regionů |
| interpretovat výsledky analýzy v kontextu strategického rozvoje regionů |
| interpretovat výsledky analýzy v kontextu strategického rozvoje regionů |
| vybrat vhodná data pro realizaci regionální analýzy |
| vybrat vhodná data pro realizaci regionální analýzy |
| stanovit priority v rozvoji regionů v návaznosti na zhodnocení různorodých podkladů |
| stanovit priority v rozvoji regionů v návaznosti na zhodnocení různorodých podkladů |
| rozlišovat kvalitativní a kvantitativní data v regionální analýze |
| rozlišovat kvalitativní a kvantitativní data v regionální analýze |
| teaching methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
| Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
| Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
| Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
| Exercises on PC |
| Exercises on PC |
| Demonstration |
| Demonstration |
| assessment methods |
|---|
| Written examination |
| Written examination |
| Oral examination |
| Oral examination |
| Analysis of a presentation given by the student |
| Analysis of a presentation given by the student |
| Analysis of seminar paper |
| Analysis of seminar paper |
|
Recommended literature
|
-
CRESWELL, J. W. Research design: qualitative, quantitative, and mixed method approaches. Lost Angeles, 2014. ISBN 978-1-4522-2610-1.
-
DUŠEK, J. Ekonomické, finanční a právní perspektivy rozvoje regionů. České Budějovice, 2017. ISBN 978-80-7556-019-3.
-
HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha, 2013. ISBN 978-80-262-0982-9.
-
JABLONSKÝ, J., DLOUHÝ, M. Modely hodnocení efektivnosti a alokace zdrojů. Praha, 2015. ISBN 978-80-7431-155-0.
-
JÁČ, I. Hospodářská geografie. Liberec, 2012. ISBN 978-80-7372-841-0.
-
LONGLEY, P. et al. Geographic information systems & science. Hoboken, 2011. ISBN 978-0-4707-2144-5.
-
MINAŘÍK, B., BORŮVKOVÁ, J., VYSTRČIL, M. Analýzy v regionálním rozvoji. Praha, 2013. ISBN 978-80-7431-129-1.
-
QUINTERNO, J. Running the numbers: A practical guide to regional economic and social analysis. New York, 2014. ISBN 978-07-6564-105-2.
-
WEAKLIEM, D. L. Hypothesis testing and model selection in the social sciences. New York, 2016. ISBN 978-1-4625-2565-2.
|