|
Lecturer(s)
|
-
Tučková Zuzana, prof. Ing. Ph.D.
-
Klapalová Alena, doc. Ing. Ph.D.
|
|
Course content
|
- Definition of the term e-learning and its importance in study. - Principles of citation in a professional text. - General principles when creating texts. - Phases of text creation (starting points, study of professional literature, syllabus, the text itself and its structure). - Formal requirements of texts. - Methods of opposition and critical evaluation of texts. - Collection and processing of material (work with secondary literature).
|
|
Learning activities and teaching methods
|
Monologic (Exposition, lecture, briefing), Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming), Methods for working with texts (Textbook, book), Text analysis, Individual work of students
- Participation in classes
- 6 hours per semester
- Term paper
- 10 hours per semester
- Home preparation for classes
- 34 hours per semester
|
| prerequisite |
|---|
| Knowledge |
|---|
| The knowledges of the subjects the secondary school's czech subject. |
| The knowledges of the subjects the secondary school's czech subject. |
| learning outcomes |
|---|
| umí citovat odborný text |
| umí citovat odborný text |
| rozumí zásadám etiky odborného textu |
| rozumí zásadám etiky odborného textu |
| rozumí gramatice pro akademický písemný projev |
| rozumí gramatice pro akademický písemný projev |
| umí pracovat se sekundární literaturou |
| umí pracovat se sekundární literaturou |
| zná citační rejstříky včetně citačních metod |
| zná citační rejstříky včetně citačních metod |
| Skills |
|---|
| formulovat cíl vědeckého výzkumu i s jeho limity |
| formulovat cíl vědeckého výzkumu i s jeho limity |
| rozpoznat rozdíl mezi vědeckým faktem, názorem a spekulací |
| rozpoznat rozdíl mezi vědeckým faktem, názorem a spekulací |
| srovnat a popsat různé experimentální metody výzkumu |
| srovnat a popsat různé experimentální metody výzkumu |
| sestavit a strukturovat akademickou esej včetně úvodu, uvedení teze, podpůrných odstavců, závěru |
| sestavit a strukturovat akademickou esej včetně úvodu, uvedení teze, podpůrných odstavců, závěru |
| citací v textu a seznamu citované literatury |
| citací v textu a seznamu citované literatury |
| charakterizovat etiku akademického psaní |
| charakterizovat etiku akademického psaní |
| teaching methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
| Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
| Methods for working with texts (Textbook, book) |
| Methods for working with texts (Textbook, book) |
| Individual work of students |
| Individual work of students |
| Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
| Text analysis |
| Text analysis |
| Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
| assessment methods |
|---|
| Analysis of a presentation given by the student |
| Analysis of a presentation given by the student |
| Analysis of another type of paper written by the student (Casuistry, diary, plan ...) |
| Analysis of another type of paper written by the student (Casuistry, diary, plan ...) |
|
Recommended literature
|
-
Čmejrková, S. Jak napsat odborný text. Praha : Leda, 1999. ISBN 80-85927-69-1.
-
Kahn, Norma B. Jak efektivně studovat a pracovat s informacemi. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. ISBN 8071784435.
-
ŠESTÁK, Z. Jak psát a přednášet o vědě. Praha: Academia. 2000.
-
Zbyněk Fišer. Tvůrčí psaní. Paido, Brno, 2004.
|