Lecturer(s)
|
|
Course content
|
Subject of Psychology. Main psychological trends and historical development of the field. Research methods in psychology. Cognitive processes I (perception, attention, thinking). Cognitive processes II (memory, creativity, learning). Emotions (development, meaning, regulation, emotional intelligence). Personality (temperament, character and free qualities, typology). Abilities, intelligence (development, the possibility of influence). The motivation of human behavior. Man and society I (social role, social status, socialization). Man and Society II (group psychology, crowd). Attitudes and their change. Communication and assertiveness (working in stress situations).Psychohygiene.
|
Learning activities and teaching methods
|
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
- Home preparation for classes
- 10 hours per semester
- Participation in classes
- 42 hours per semester
- Preparation for course credit
- 20 hours per semester
- Participation in classes
- 10 hours per semester
- Preparation for course credit
- 40 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
Assumed basic knowledge in psychology in the range of secondary curriculum. |
Assumed basic knowledge in psychology in the range of secondary curriculum. |
learning outcomes |
---|
vymezit předmět studia psychologie. |
vymezit předmět studia psychologie. |
vysvětlit základní psychologické jevy. |
vysvětlit základní psychologické jevy. |
popsat jednotlivé složky osobnosti. |
popsat jednotlivé složky osobnosti. |
objasnit chování člověka ve společnosti. |
objasnit chování člověka ve společnosti. |
shrnout principy péče o duševní zdraví. |
shrnout principy péče o duševní zdraví. |
define subjects of study in psychology. |
define subjects of study in psychology. |
explain elemental psychological phenomena. |
explain elemental psychological phenomena. |
describe features of personality. |
describe features of personality. |
explain human behaviour in society. |
explain human behaviour in society. |
resume principles of mental health care. |
resume principles of mental health care. |
Skills |
---|
diskutovat o tématech duševního zdraví. |
diskutovat o tématech duševního zdraví. |
využívat konkrétní metody k vlastnímu sebepoznání a osobnostnímu růstu. |
využívat konkrétní metody k vlastnímu sebepoznání a osobnostnímu růstu. |
aplikovat získané poznatky v interakci s druhými lidmi. |
aplikovat získané poznatky v interakci s druhými lidmi. |
použít konkrétní metody k péči o vlastní duševní zdraví. |
použít konkrétní metody k péči o vlastní duševní zdraví. |
discuss mental health topics. |
discuss mental health topics. |
use concrete methods of self-discovery and personal growth. |
use concrete methods of self-discovery and personal growth. |
apply gained knowledge in various interactions. |
apply gained knowledge in various interactions. |
use concrete methods of mental health care. |
use concrete methods of mental health care. |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
assessment methods |
---|
Analysis of educational material |
Analysis of educational material |
Recommended literature
|
-
Kassin, S.M. Psychologie 2.
-
Myers, D.G. Sociální psychologie.
-
Říčan, P. Psychologie.
-
Smékal, V. Pozvání do psychologie osobnosti.
|