Lecturer(s)
|
|
Course content
|
1. The phenomenon of crisis in human life, Crisis typology, Crisis state 2. Influence of the burden on the individual's psyche. 3. Defense mechanisms and coping strategies 4. The concept of crisis intervention, definitions, objectives 5. Efficient communication to eliminate risks 6. Empathic listening and identification of the needs of individuals affected by an extraordinary event 7. Basic principles, principles, models of crisis intervention 8. Types of crisis intervention and their use 9. Psychological first aid, psychosocial help. Demobilization, defusing, debriefing and post-traumatic care system among IRS members. 10. Crowds and mass behavior, panic caused by catastrophic events. Model situations to deal with dyspnoea and panic. Crisis intervention. 11. Suicidal behavior. Psychological impacts in selected crisis situations. Practice of access to psychologically disturbed individuals and suicide. 12. Work with aggressive individuals 13. Specific approach to MU victims with more wounded and killed. Advice for survivors. 14. Ethics in Crisis Intervention
|
Learning activities and teaching methods
|
Monologic (Exposition, lecture, briefing), Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming), Activating (Simulation, games, dramatization), Analysis of a presentation, Self-reflection
- Home preparation for classes
- 10 hours per semester
- Preparation for course credit
- 20 hours per semester
- Participation in classes
- 42 hours per semester
- Participation in classes
- 10 hours per semester
- Preparation for course credit
- 40 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
Basic knowledge in the field of psychology, social psychology and communication skills from the previous semester is assumed. |
Basic knowledge in the field of psychology, social psychology and communication skills from the previous semester is assumed. |
learning outcomes |
---|
vymezit zátěžové a krizové situace v životě člověka. |
vymezit zátěžové a krizové situace v životě člověka. |
vysvětlit mechanismy působící při vyrovnávání se se zátěží. |
vysvětlit mechanismy působící při vyrovnávání se se zátěží. |
popsat osobu, která je ohrožená zátěžovou situací. |
popsat osobu, která je ohrožená zátěžovou situací. |
objasnit chování agresivního člověka a člověka s narušeným duševním zdravím. |
objasnit chování agresivního člověka a člověka s narušeným duševním zdravím. |
definovat principy krizové intervence. |
definovat principy krizové intervence. |
define stress and crisis situations in human life. |
define stress and crisis situations in human life. |
explain coping mechanisms. |
explain coping mechanisms. |
describe person with higher stress vulnerability. |
describe person with higher stress vulnerability. |
explain aggressive behaviour and behaviour of a person with mental health disorder. |
explain aggressive behaviour and behaviour of a person with mental health disorder. |
define principles of crisis intervention. |
define principles of crisis intervention. |
Skills |
---|
použít konkrétní metody péče o vlastní duševní zdraví. |
použít konkrétní metody péče o vlastní duševní zdraví. |
použít konkrétní metody péče o duševní zdraví druhého člověka. |
použít konkrétní metody péče o duševní zdraví druhého člověka. |
použít principy krizové intervence v komunikaci s člověkem v krizi. |
použít principy krizové intervence v komunikaci s člověkem v krizi. |
řešit situace, ve kterých je přítomen agresivní jedinec nebo jedinec s narušeným duševním zdravím. |
řešit situace, ve kterých je přítomen agresivní jedinec nebo jedinec s narušeným duševním zdravím. |
diskutovat o etických aspektech práce s jedinci v náročné situaci. |
diskutovat o etických aspektech práce s jedinci v náročné situaci. |
use concrete methods of mental health care. |
use concrete methods of mental health care. |
apply principles of crisis intervention. |
apply principles of crisis intervention. |
deal with difficult situations with the presence of aggressive person or a person with mental health disorder. |
deal with difficult situations with the presence of aggressive person or a person with mental health disorder. |
discuss ethical aspects of work with people in crisis situations. |
discuss ethical aspects of work with people in crisis situations. |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Activating (Simulation, games, dramatization) |
Activating (Simulation, games, dramatization) |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
Analysis of a presentation |
Analysis of a presentation |
Self-reflection |
Self-reflection |
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
assessment methods |
---|
Analysis of a presentation given by the student |
Analysis of educational material |
Analysis of educational material |
Analysis of a presentation given by the student |
Recommended literature
|
-
Špaténková. Krizová intervence pro praxi.
-
Vodáčková. Krizová intervence v kazuistikách.
-
Vodáčková. Krizová intervence. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-342-0.
|