Lecturer(s)
|
-
Veselá Radomíra, JUDr. PhD. LL.M.
|
Course content
|
1. Fundamentals of legal theory in the field of state and law; 2. Characteristics of public law and its branches; 3. Constitutionality and the constitutional system of the Czech Republic; 4. Fundamental human rights and freedoms; 5. Fundamentals of public administration and administrative law; 6. Organization of public administration; 7. Administrative procedure and administrative procedure; 8. Fundamentals of criminal administrative law; 9. Fundamentals of criminal liability; 10. Criminal sanctions and their significance; 11. Selected types of criminal activity and its prevention; 12. Fundamentals of criminal procedure; 13. Other legal branches of public law; 14. Institutions of the European Union and fundamentals of European Union law.
|
Learning activities and teaching methods
|
- Home preparation for classes
- 25 hours per semester
- Term paper
- 15 hours per semester
- Preparation for course credit
- 40 hours per semester
- Participation in classes
- 10 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
The student has basic knowledge of law. |
The student has basic knowledge of law. |
Skills |
---|
Student dokáže aplikovat základní znalosti práva na běžné životní situace. |
Student dokáže aplikovat základní znalosti práva na běžné životní situace. |
The student is able to apply basic knowledge of law to everyday life situations. |
The student is able to apply basic knowledge of law to everyday life situations. |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
rozlišovat jednotlivá odvětví veřejného práva definovat ústavní a základní lidská práva ovládat organizaci veřejné správy porozumět jednotlivým aspektům správního řízení orientovat se v základech trestního řízení |
rozlišovat jednotlivá odvětví veřejného práva definovat ústavní a základní lidská práva ovládat organizaci veřejné správy porozumět jednotlivým aspektům správního řízení orientovat se v základech trestního řízení |
distinguish individual branches of public law define constitutional and fundamental human rights master the organization of public administration understand individual aspects of administrative procedure understand the basics of criminal procedure |
distinguish individual branches of public law define constitutional and fundamental human rights master the organization of public administration understand individual aspects of administrative procedure understand the basics of criminal procedure |
Skills |
---|
používat základní pojmový aparát ústavního práva používat základní pojmový aparát správního práva používat základní pojmový aparát trestního práva aplikovat základní poznatky z oblasti veřejného práva na běžné životní situace analyzovat běžné životní situace z pohledu dodržování norem ústavního a trestního práva |
používat základní pojmový aparát ústavního práva používat základní pojmový aparát správního práva používat základní pojmový aparát trestního práva aplikovat základní poznatky z oblasti veřejného práva na běžné životní situace analyzovat běžné životní situace z pohledu dodržování norem ústavního a trestního práva |
use the basic conceptual apparatus of constitutional law use the basic conceptual apparatus of administrative law use the basic conceptual apparatus of criminal law apply basic knowledge from the field of public law to everyday life situations analyze everyday life situations from the perspective of compliance with the norms of constitutional and criminal law |
use the basic conceptual apparatus of constitutional law use the basic conceptual apparatus of administrative law use the basic conceptual apparatus of criminal law apply basic knowledge from the field of public law to everyday life situations analyze everyday life situations from the perspective of compliance with the norms of constitutional and criminal law |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
E-learning |
E-learning |
Demonstration |
Demonstration |
Lecturing |
Lecturing |
Dealing with situational issues - learning in situations |
Dealing with situational issues - learning in situations |
Skills |
---|
Text analysis |
Text analysis |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Activating (Simulation, games, dramatization) |
Activating (Simulation, games, dramatization) |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Analysis of seminar paper |
Analysis of seminar paper |
Analysis of the student's performance |
Analysis of the student's performance |
Recommended literature
|
-
Usnesení předsednictva ČNR č. 2/1993 Sb., o vyhlášení Listiny základních práv a svobod, ve znění pozdějších předpisů. .
-
Ústavní zákon č. 1/1993 Sb. , Ústava ČR, ve znění pozdějších předpisů. .
-
Zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, v platném znění. .
-
Zákon č. 500/2024 Sb., správní řád, v platném znění. .
-
JANKŮ,M. Základy práva pro posluchače neprávnických fakult.. Praha, 2022. ISBN 978-80-7400-875-1.
-
LOCHMANOVÁ, A. Veřejná správa: základy veřejné správy.. Praha, 2020. ISBN 978-80-7402-417-7.
-
ŠÍMA, A. a M. SUK. Základy práva pro pro střední a vyšší odborné školy. Praha. 2022.
|