|
Lecturer(s)
|
-
Valášek Pavel, doc. Ing. CSc. LL.M.
-
Snopek Lukáš, Ing. Ph.D.
|
|
Course content
|
The main topics of the lectures will include the following areas of knowledge: -Introduction to the subject, definition of basic terms -Legislative framework for the management of industrial and environmental risks from the point of view of chemical safety -Environmental risks, their characteristics and distribution -Specifications of industries from a security point of view -Properties of substances in terms of their use and chemical security, security data sheets -Toxicity of chemical substances and their basic toxicological characteristics -Obtaining and evaluating information on the dangerous properties of chemical substances and preparations. -Working with databases and other sources of information on the dangerous properties of chemical substances -Overview of the main pollutants, the mechanism of their effect on the organism, fauna and flora -Analysis and assessment of risks associated with the handling or occurrence of chemical substances in the environment. -Procedures in the occurrence of accidents, their course and in removing the consequences, domino effect -Principles of processing crisis documentation, emergency plans and procedures -Chemical risks associated with the generation, handling and disposal of waste -Preventive measures eliminating the dangers arising from the production, use and disposal of chemical substances
|
|
Learning activities and teaching methods
|
- Home preparation for classes
- 56 hours per semester
|
| prerequisite |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Předpokládají se základní znalosti z předmětů Anorganická chemie a Organická chemie. |
| Předpokládají se základní znalosti z předmětů Anorganická chemie a Organická chemie. |
| Basic knowledge inorganic and organic chemistry abreast secondary school. |
| Basic knowledge inorganic and organic chemistry abreast secondary school. |
| learning outcomes |
|---|
| orientovat se v rřízení průmyslových a environmentálních rizik z hlediska chemické bezpečnosti |
| orientovat se v rřízení průmyslových a environmentálních rizik z hlediska chemické bezpečnosti |
| znát specifika průmyslových odvětví z bezpečnostních hledisek |
| znát specifika průmyslových odvětví z bezpečnostních hledisek |
| ovládat vlastnosti látek z hlediska jejich použití a chemické bezpečnosti |
| ovládat vlastnosti látek z hlediska jejich použití a chemické bezpečnosti |
| znátlikvidační postupy při vzniku havárií, jejich průběhu a při odstraňování následků |
| znátlikvidační postupy při vzniku havárií, jejich průběhu a při odstraňování následků |
| charakterizovat chemická rizika spojená se vznikem, nakládáním a likvidací odpadů |
| charakterizovat chemická rizika spojená se vznikem, nakládáním a likvidací odpadů |
| orientate in the management of industrial and environmental risks from the point of view of chemical security |
| orientate in the management of industrial and environmental risks from the point of view of chemical security |
| know the specifics of industries from a security point of view |
| know the specifics of industries from a security point of view |
| control the properties of substances in terms of their use and chemical security |
| control the properties of substances in terms of their use and chemical security |
| know liquidation procedures in the event of accidents, their progress and the removal of consequences |
| know liquidation procedures in the event of accidents, their progress and the removal of consequences |
| characterize the chemical risks associated with the generation, handling and disposal of waste |
| characterize the chemical risks associated with the generation, handling and disposal of waste |
| Skills |
|---|
| rozpoznat environmentální rizika, jejich charakteristiky a rozdělení |
| rozpoznat environmentální rizika, jejich charakteristiky a rozdělení |
| pracovat s databázemi a dalšími zdroji informací o nebezpečných vlastnostech chemických látek. |
| pracovat s databázemi a dalšími zdroji informací o nebezpečných vlastnostech chemických látek. |
| mít přehled hlavních škodlivin, mechanismus jejich účinku |
| mít přehled hlavních škodlivin, mechanismus jejich účinku |
| být schopen analýzy a hodnocení rizik spojených se zacházením nebo výskytem chemických látek v životním prostředí |
| být schopen analýzy a hodnocení rizik spojených se zacházením nebo výskytem chemických látek v životním prostředí |
| umět realizovat zpracování krizové dokumentace, havarijních plánů a postupů |
| umět realizovat zpracování krizové dokumentace, havarijních plánů a postupů |
| navrhovat preventivní opatření eliminující nebezpečí plynoucí z výroby a použití chemických látek |
| navrhovat preventivní opatření eliminující nebezpečí plynoucí z výroby a použití chemických látek |
| recognize environmental risks, their characteristics and distribution |
| recognize environmental risks, their characteristics and distribution |
| work with databases and other sources of information on the dangerous properties of chemical substances |
| work with databases and other sources of information on the dangerous properties of chemical substances |
| have an overview of the main pollutants, their mechanism of action |
| have an overview of the main pollutants, their mechanism of action |
| be able to analyse and evaluate the risks associated with the handling or occurrence of chemical substances in the environment |
| be able to analyse and evaluate the risks associated with the handling or occurrence of chemical substances in the environment |
| be able to process crisis documentation, emergency plans and procedures |
| be able to process crisis documentation, emergency plans and procedures |
| - propose preventive measures to eliminate the dangers arising from the production and use of chemical substances |
| - propose preventive measures to eliminate the dangers arising from the production and use of chemical substances |
| teaching methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
| Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
| Individual work of students |
| Individual work of students |
| Skills |
|---|
| Individual work of students |
| Individual work of students |
| assessment methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Didactic test |
| Didactic test |
| Oral examination |
| Oral examination |
|
Recommended literature
|
-
BARTLOVÁ, I., BALOG, K. Analýza nebezpečí a prevence průmyslových havárií I. Ostrava. 2007.
-
BARTLOVÁ, I., PEŠÁK, M. Analýza nebezpečí a prevence průmyslových havárií II - Analýza rizk a připravenost na průmyslové havárie. Ostrava. 2005.
-
Bate, R.:. What Risk?. Butterworth-Heinemann. 1997.
-
BRYANT, E. Natural Hazards. 2. vyd. Cambridge. 2005.
-
ĆR. Vyhláška č. 61/2018 Sb., o seznamu nebezpečných chemických látek, směsí a prachů a podmínkách nakládání s nebezpečnými chemickými látkami a směsmi a podmínkách výkonu činností spojených s nebezpečnou expozicí prachů. .
-
ČR. : Zákon č. 239/2000 Sb. Zákon o IZS. .
-
ČR. Zákon č. 240/2000 Sb. Zákon o krizovém řízení. .
-
ČR. Zákon č. 350/2011 Sb., o chemických látkách a chemických směsích a o změně některých zákonů (chemický zákon). .
-
KELLER, E. A., DeVECCHIO, D. E. Natural Hazards: Earths Processes as Hazards, Disasters, and Catastrophes. 3rd Edition. 2011.
-
Smejkal, V.- Rais, K.:. Řízení rizik. Praha. 2003.
|