Course: Chemical Security

« Back
Course title Chemical Security
Course code LUEB/L2ECH
Organizational form of instruction Lecture + Seminary
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 5
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Valášek Pavel, doc. Ing. CSc. LL.M.
  • Snopek Lukáš, Ing. Ph.D.
Course content
The main topics of the lectures will include the following areas of knowledge: -Introduction to the subject, definition of basic terms -Legislative framework for the management of industrial and environmental risks from the point of view of chemical safety -Environmental risks, their characteristics and distribution -Specifications of industries from a security point of view -Properties of substances in terms of their use and chemical security, security data sheets -Toxicity of chemical substances and their basic toxicological characteristics -Obtaining and evaluating information on the dangerous properties of chemical substances and preparations. -Working with databases and other sources of information on the dangerous properties of chemical substances -Overview of the main pollutants, the mechanism of their effect on the organism, fauna and flora -Analysis and assessment of risks associated with the handling or occurrence of chemical substances in the environment. -Procedures in the occurrence of accidents, their course and in removing the consequences, domino effect -Principles of processing crisis documentation, emergency plans and procedures -Chemical risks associated with the generation, handling and disposal of waste -Preventive measures eliminating the dangers arising from the production, use and disposal of chemical substances

Learning activities and teaching methods
  • Home preparation for classes - 56 hours per semester
prerequisite
Knowledge
Předpokládají se základní znalosti z předmětů Anorganická chemie a Organická chemie.
Předpokládají se základní znalosti z předmětů Anorganická chemie a Organická chemie.
Basic knowledge inorganic and organic chemistry abreast secondary school.
Basic knowledge inorganic and organic chemistry abreast secondary school.
learning outcomes
orientovat se v rřízení průmyslových a environmentálních rizik z hlediska chemické bezpečnosti
orientovat se v rřízení průmyslových a environmentálních rizik z hlediska chemické bezpečnosti
znát specifika průmyslových odvětví z bezpečnostních hledisek
znát specifika průmyslových odvětví z bezpečnostních hledisek
ovládat vlastnosti látek z hlediska jejich použití a chemické bezpečnosti
ovládat vlastnosti látek z hlediska jejich použití a chemické bezpečnosti
znátlikvidační postupy při vzniku havárií, jejich průběhu a při odstraňování následků
znátlikvidační postupy při vzniku havárií, jejich průběhu a při odstraňování následků
charakterizovat chemická rizika spojená se vznikem, nakládáním a likvidací odpadů
charakterizovat chemická rizika spojená se vznikem, nakládáním a likvidací odpadů
orientate in the management of industrial and environmental risks from the point of view of chemical security
orientate in the management of industrial and environmental risks from the point of view of chemical security
know the specifics of industries from a security point of view
know the specifics of industries from a security point of view
control the properties of substances in terms of their use and chemical security
control the properties of substances in terms of their use and chemical security
know liquidation procedures in the event of accidents, their progress and the removal of consequences
know liquidation procedures in the event of accidents, their progress and the removal of consequences
characterize the chemical risks associated with the generation, handling and disposal of waste
characterize the chemical risks associated with the generation, handling and disposal of waste
Skills
rozpoznat environmentální rizika, jejich charakteristiky a rozdělení
rozpoznat environmentální rizika, jejich charakteristiky a rozdělení
pracovat s databázemi a dalšími zdroji informací o nebezpečných vlastnostech chemických látek.
pracovat s databázemi a dalšími zdroji informací o nebezpečných vlastnostech chemických látek.
mít přehled hlavních škodlivin, mechanismus jejich účinku
mít přehled hlavních škodlivin, mechanismus jejich účinku
být schopen analýzy a hodnocení rizik spojených se zacházením nebo výskytem chemických látek v životním prostředí
být schopen analýzy a hodnocení rizik spojených se zacházením nebo výskytem chemických látek v životním prostředí
umět realizovat zpracování krizové dokumentace, havarijních plánů a postupů
umět realizovat zpracování krizové dokumentace, havarijních plánů a postupů
navrhovat preventivní opatření eliminující nebezpečí plynoucí z výroby a použití chemických látek
navrhovat preventivní opatření eliminující nebezpečí plynoucí z výroby a použití chemických látek
recognize environmental risks, their characteristics and distribution
recognize environmental risks, their characteristics and distribution
work with databases and other sources of information on the dangerous properties of chemical substances
work with databases and other sources of information on the dangerous properties of chemical substances
have an overview of the main pollutants, their mechanism of action
have an overview of the main pollutants, their mechanism of action
be able to analyse and evaluate the risks associated with the handling or occurrence of chemical substances in the environment
be able to analyse and evaluate the risks associated with the handling or occurrence of chemical substances in the environment
be able to process crisis documentation, emergency plans and procedures
be able to process crisis documentation, emergency plans and procedures
- propose preventive measures to eliminate the dangers arising from the production and use of chemical substances
- propose preventive measures to eliminate the dangers arising from the production and use of chemical substances
teaching methods
Knowledge
Monologic (Exposition, lecture, briefing)
Monologic (Exposition, lecture, briefing)
Individual work of students
Individual work of students
Skills
Individual work of students
Individual work of students
assessment methods
Knowledge
Didactic test
Didactic test
Oral examination
Oral examination
Recommended literature


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester