Lecturer(s)
|
-
Valášek Pavel, doc. Ing. CSc. LL.M.
-
Snopek Lukáš, Ing. Ph.D.
|
Course content
|
The main topics of the lectures will include the following areas of knowledge: -Introduction to the subject, definition of basic terms -Legislative framework for the management of industrial and environmental risks from the point of view of chemical safety -Environmental risks, their characteristics and distribution -Specifications of industries from a security point of view -Properties of substances in terms of their use and chemical security, security data sheets -Toxicity of chemical substances and their basic toxicological characteristics -Obtaining and evaluating information on the dangerous properties of chemical substances and preparations. -Working with databases and other sources of information on the dangerous properties of chemical substances -Overview of the main pollutants, the mechanism of their effect on the organism, fauna and flora -Analysis and assessment of risks associated with the handling or occurrence of chemical substances in the environment. -Procedures in the occurrence of accidents, their course and in removing the consequences, domino effect -Principles of processing crisis documentation, emergency plans and procedures -Chemical risks associated with the generation, handling and disposal of waste -Preventive measures eliminating the dangers arising from the production, use and disposal of chemical substances
|
Learning activities and teaching methods
|
- Home preparation for classes
- 56 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
Předpokládají se základní znalosti z předmětů Anorganická chemie a Organická chemie. |
Předpokládají se základní znalosti z předmětů Anorganická chemie a Organická chemie. |
Basic knowledge inorganic and organic chemistry abreast secondary school. |
Basic knowledge inorganic and organic chemistry abreast secondary school. |
learning outcomes |
---|
orientovat se v rřízení průmyslových a environmentálních rizik z hlediska chemické bezpečnosti |
orientovat se v rřízení průmyslových a environmentálních rizik z hlediska chemické bezpečnosti |
znát specifika průmyslových odvětví z bezpečnostních hledisek |
znát specifika průmyslových odvětví z bezpečnostních hledisek |
ovládat vlastnosti látek z hlediska jejich použití a chemické bezpečnosti |
ovládat vlastnosti látek z hlediska jejich použití a chemické bezpečnosti |
znátlikvidační postupy při vzniku havárií, jejich průběhu a při odstraňování následků |
znátlikvidační postupy při vzniku havárií, jejich průběhu a při odstraňování následků |
charakterizovat chemická rizika spojená se vznikem, nakládáním a likvidací odpadů |
charakterizovat chemická rizika spojená se vznikem, nakládáním a likvidací odpadů |
orientate in the management of industrial and environmental risks from the point of view of chemical security |
orientate in the management of industrial and environmental risks from the point of view of chemical security |
know the specifics of industries from a security point of view |
know the specifics of industries from a security point of view |
control the properties of substances in terms of their use and chemical security |
control the properties of substances in terms of their use and chemical security |
know liquidation procedures in the event of accidents, their progress and the removal of consequences |
know liquidation procedures in the event of accidents, their progress and the removal of consequences |
characterize the chemical risks associated with the generation, handling and disposal of waste |
characterize the chemical risks associated with the generation, handling and disposal of waste |
Skills |
---|
rozpoznat environmentální rizika, jejich charakteristiky a rozdělení |
rozpoznat environmentální rizika, jejich charakteristiky a rozdělení |
pracovat s databázemi a dalšími zdroji informací o nebezpečných vlastnostech chemických látek. |
pracovat s databázemi a dalšími zdroji informací o nebezpečných vlastnostech chemických látek. |
mít přehled hlavních škodlivin, mechanismus jejich účinku |
mít přehled hlavních škodlivin, mechanismus jejich účinku |
být schopen analýzy a hodnocení rizik spojených se zacházením nebo výskytem chemických látek v životním prostředí |
být schopen analýzy a hodnocení rizik spojených se zacházením nebo výskytem chemických látek v životním prostředí |
umět realizovat zpracování krizové dokumentace, havarijních plánů a postupů |
umět realizovat zpracování krizové dokumentace, havarijních plánů a postupů |
navrhovat preventivní opatření eliminující nebezpečí plynoucí z výroby a použití chemických látek |
navrhovat preventivní opatření eliminující nebezpečí plynoucí z výroby a použití chemických látek |
recognize environmental risks, their characteristics and distribution |
recognize environmental risks, their characteristics and distribution |
work with databases and other sources of information on the dangerous properties of chemical substances |
work with databases and other sources of information on the dangerous properties of chemical substances |
have an overview of the main pollutants, their mechanism of action |
have an overview of the main pollutants, their mechanism of action |
be able to analyse and evaluate the risks associated with the handling or occurrence of chemical substances in the environment |
be able to analyse and evaluate the risks associated with the handling or occurrence of chemical substances in the environment |
be able to process crisis documentation, emergency plans and procedures |
be able to process crisis documentation, emergency plans and procedures |
- propose preventive measures to eliminate the dangers arising from the production and use of chemical substances |
- propose preventive measures to eliminate the dangers arising from the production and use of chemical substances |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
Individual work of students |
Individual work of students |
Skills |
---|
Individual work of students |
Individual work of students |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Didactic test |
Didactic test |
Oral examination |
Oral examination |
Recommended literature
|
|