Lecturer(s)
|
-
Weberová Dagmar, doc. PhDr. Ph.D., MBA.
|
Course content
|
- Global aspects of the development of today´s world. - Analysis of the accession processs of the Czech Republic to the EU. - International economic tendencies. - Wealth and poverty. - Education as a public right or obligation of state? - Ecology as a topic of antiglobalisation fights. - Production of consumer goods and the role of marketing communications when shaping consumer demand. - Brands and their role. - Competitiveness as an intersection of corporate interests. - Transformation of the media world. - Advertising as the allowed lie?
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecturing, Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming), Practice exercises
- Preparation for course credit
- 25 hours per semester
- Home preparation for classes
- 20 hours per semester
- Participation in classes
- 14 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
The student has advanced knowledge of marketing and social communications, basic knowledge of economics, ecology, management and globalisation processes. |
The student has advanced knowledge of marketing and social communications, basic knowledge of economics, ecology, management and globalisation processes. |
learning outcomes |
---|
Globalization |
The student understands the globalisation processes, role of marketing communications in them, function of global communication. |
The student understands the globalisation processes, role of marketing communications in them, function of global communication. |
Globalization |
Homogenization of consumer needs |
Homogenization of consumer needs |
Global Marketing Communications |
Global Marketing Communications |
Global consumer culture |
Global consumer culture |
History of globalization |
History of globalization |
Skills |
---|
Defining globalization, explaining its advantages and disadvantages |
Defining globalization, explaining its advantages and disadvantages |
To explain homogenizing tendencies in consumer behavior |
To explain homogenizing tendencies in consumer behavior |
To understand the role of marketing communications in the globalization process |
To understand the role of marketing communications in the globalization process |
To explain global consumer culture |
To explain global consumer culture |
To get an overview of the history of globalization |
To get an overview of the history of globalization |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Practice exercises |
Practice exercises |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Lecturing |
Lecturing |
assessment methods |
---|
Analysis of the student's performance |
Analysis of the student's performance |
Grade (Using a grade system) |
Grade (Using a grade system) |
Analysis of creative works (Music, visual arts, literature) |
Analysis of creative works (Music, visual arts, literature) |
Recommended literature
|
-
Nový obraz budoucnosti = Rethinking the future : přední osobnosti světového managementu a sociálního myšlení o budoucnosti podnikání, konkurence, řízení a trhu. 2. vyd. Praha : Management Press, 2000. ISBN 80-7261-036-8.
-
Brockman, J. Příštích padesát let - věda v první polovině 21. století. Praha : Dokořán / Argo, 2004. ISBN 80-7363-001-X.
-
Brooks, David. Bobos : nová americká elita a její styl. 1. vyd. v českém jazyce. Praha : Dokořán, 2001. ISBN 8086569039.
-
DRUCKER, P. F. Výzvy Managementu pro 21. století. Praha : Management Press, 2002. ISBN 80-7261-021-X.
-
Drucker, Peter Ferdinand. Fungující společnost : vybrané eseje o společenství, společnosti a politickém systému. Vyd. 1. Praha : Management Press, 2004. ISBN 8072610988.
-
Dunn,S.W., Barban, A.M. Advertising - its role in modern advertising. New York : CBS College Publishing, 1982. ISBN 0-03-060049-9.
-
Dyson, Esther. Release 2.1 : vize života v digitálním věku. Vyd. 1. Praha : Management Press, 2001. ISBN 80-7261-030-9.
-
Hertz, Noreena. Plíživý převrat : globální kapitalismus a smrt demokracie. 1. vyd. v českém jazyce. Praha : Dokořán, 2003. ISBN 80-86569-46-2.
-
Holman, V. Reklama a život. Praha : Holman, 1909.
-
Huntington, Samuel P. Střet civilizací : boj kultur a proměna světového řádu. Vyd. 1. Praha : Rybka, 2001. ISBN 80-86182-49-5.
-
Jirásek, Jaroslav. Strategie : umění podnikatelských vítězství. 1. vyd. Praha : Professional Publishing, 2002. ISBN 80-86419-22-3.
-
Koukolík, F. Homo sapiens stupidus - eseje ze třetí kultury. Praha : Galén, 2003. ISBN 80-7262-237-4.
-
Lafontaine, O., Müllerová, Ch. Žádný strach z globalizace. Praha : Ústav mezinárodních vztahů, 1999. ISBN 80-85864-69-X.
-
Marieke de Mooij. Global Marketing and Advertising: Understanding Cultural Paradoxes. 2010. ISBN 9781412970419.
-
Pichanič, Mikuláš. Mezinárodní management a globalizace. Vyd. 1. Praha : C. H. Beck, 2004. ISBN 80-7179-886-X.
-
Přibáň, Jiří. Jací můžeme být? : podoby demokracie a identity v multikulturní situaci. Vyd. 1. Praha : Sociologické nakladatelství, 2004. ISBN 80-86429-30-X.
-
Ramonet, Ignacio. Tyranie médií. 1. vyd. Praha : Mladá fronta, 2003. ISBN 8020410376.
-
Rees, M. Naše poslední hodina - přežije lidstvo svůj úspěch?. Praha : Dokořán + ARGO, 2005. ISBN 80-7363-004-4.
-
Reich, R., B. Dílo národů. Praha : Prostor, 2002. ISBN 80-7260-064-8.
-
Reich, Robert B. V pasti úspěchu : diagnóza kapitalismu 21. století. V českém jazyce vyd. 1. Praha : Prostor, 2003. ISBN 8072600966.
-
Rolný, Ivo. Globalizace, etika, ekonomika. Vyd. 1. Boskovice : Albert, 2001. ISBN 807326000X.
-
Šindler, Z. Moderní reklama. Praha : Šimáček, 1906.
-
Toffler, Alvin. Válka a antiválka : jak porozumět dnešnímu globálnímu chaosu. 1. vyd. v českém jazyce. Praha : Dokořán : Argo, 2002. ISBN 80-86569-16-0.
-
Virilio, Paul. Informatická bomba. Červený Kostelec : Pavel Mervart, 2004. ISBN 80-86818-04-7.
|