Lecturer(s)
|
-
Vyoralová Jana, MgA. Ph.D.
|
Course content
|
- History of visual communications, personalities founders - Light, visual perception, figure use, symbols, work with fonts, colour, - Harmonization of systems, orientation, health and safety - Communication symbols, visualization, other symbols etc. - Basic of visual literacy
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecturing
- Participation in classes
- 14 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
Studium on FMC |
Studium on FMC |
-popsat historii vzniku vizuální komunikace -definovat co je to vizuální komunikace -definovat jednotlivé prostředky vizuální komunikace -vyjmenovat a popsat jednotlivé historické osobnosti v oblasti vizuální komunikace -pojmenovat o objasnit současné trendy v oblasti vizuální komunikace |
-popsat historii vzniku vizuální komunikace -definovat co je to vizuální komunikace -definovat jednotlivé prostředky vizuální komunikace -vyjmenovat a popsat jednotlivé historické osobnosti v oblasti vizuální komunikace -pojmenovat o objasnit současné trendy v oblasti vizuální komunikace |
-describe the history of visual communication -define what visual communication is -define the different means of visual communication -name and describe the historical figures in the field of visual communication -name and explain current trends in visual communication |
-describe the history of visual communication -define what visual communication is -define the different means of visual communication -name and describe the historical figures in the field of visual communication -name and explain current trends in visual communication |
Skills |
---|
-využívat dosažené znalosti z oblasti vizuální komunikace v praxi -identifikovat problémy v této oblasti a navrhovat řešení -stanovit cíle potřebné pro dlouhodobé řešení v této oblasti -teoreticky objasnit význam vizuální komunikace pro vývoj lidstva -obohatit své znalosti v oblasti vizuální gramotnosti a šířit je dál |
-využívat dosažené znalosti z oblasti vizuální komunikace v praxi -identifikovat problémy v této oblasti a navrhovat řešení -stanovit cíle potřebné pro dlouhodobé řešení v této oblasti -teoreticky objasnit význam vizuální komunikace pro vývoj lidstva -obohatit své znalosti v oblasti vizuální gramotnosti a šířit je dál |
-use the acquired knowledge in the field of visual communication in practice -identify problems in this field and propose solutions -setting the objectives needed for a long-term solution in this area -theoretically explain the importance of visual communication for the development of humanity -enrich their knowledge of visual literacy and disseminate it |
-use the acquired knowledge in the field of visual communication in practice -identify problems in this field and propose solutions -setting the objectives needed for a long-term solution in this area -theoretically explain the importance of visual communication for the development of humanity -enrich their knowledge of visual literacy and disseminate it |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
The student has an increased ability to profesionally evaluate and assign projects from the area of promotional tools and other print materials. |
The student has an increased ability to profesionally evaluate and assign projects from the area of promotional tools and other print materials. |
- seznámení s historickým vývojem vizuální komunikace od pravěku do dnešní doby - popsat základní osobnosti, které ovlivnili vizuální komunikaci - vysvětlit práci s písmem a barvou, harmonizací vizuálních systémů - popsat význam jednotlivých obrazových symbolů a jejich využití v praxi - vysvětlit zásadní význam obrazových symbolů pro bezpečnost a zdraví |
- seznámení s historickým vývojem vizuální komunikace od pravěku do dnešní doby - popsat základní osobnosti, které ovlivnili vizuální komunikaci - vysvětlit práci s písmem a barvou, harmonizací vizuálních systémů - popsat význam jednotlivých obrazových symbolů a jejich využití v praxi - vysvětlit zásadní význam obrazových symbolů pro bezpečnost a zdraví |
- introduction to the historical development of visual communication from prehistoric times to the present day - describe the basic personalities who have influenced visual communication - explain the work with type and colour, harmonisation of visual systems - describe the meaning of individual pictorial symbols and their use in practice - explain the fundamental importance of pictorial symbols for safety and health |
- introduction to the historical development of visual communication from prehistoric times to the present day - describe the basic personalities who have influenced visual communication - explain the work with type and colour, harmonisation of visual systems - describe the meaning of individual pictorial symbols and their use in practice - explain the fundamental importance of pictorial symbols for safety and health |
Skills |
---|
- využívat základní znalosti vizuální komunikace v každodenní praxi - identifikovat základní prvky vizuální komunikace v jednotlivých kategoriích - stanovit cíle při aplikaci jednotlivých druhů vizuální komunikace (informační, propagační apod.) - navrhnout jednotlivá opatření k potírání tzv. vizuálního smogu v životním prostředí - stanovit základní zásady při tvorbě a realizaci projektů v oblasti vizuální komunikace |
- využívat základní znalosti vizuální komunikace v každodenní praxi - identifikovat základní prvky vizuální komunikace v jednotlivých kategoriích - stanovit cíle při aplikaci jednotlivých druhů vizuální komunikace (informační, propagační apod.) - navrhnout jednotlivá opatření k potírání tzv. vizuálního smogu v životním prostředí - stanovit základní zásady při tvorbě a realizaci projektů v oblasti vizuální komunikace |
- use basic knowledge of visual communication in everyday practice - identify the basic elements of visual communication in each category - set objectives in the application of individual types of visual communication (informational, promotional, etc.) - propose individual measures to combat the so-called visual smog in the environment - establish basic principles in the creation and implementation of visual communication projects |
- use basic knowledge of visual communication in everyday practice - identify the basic elements of visual communication in each category - set objectives in the application of individual types of visual communication (informational, promotional, etc.) - propose individual measures to combat the so-called visual smog in the environment - establish basic principles in the creation and implementation of visual communication projects |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecturing |
Lecturing |
assessment methods |
---|
Written examination |
Written examination |
Recommended literature
|
-
Georges Jean. Písmo paměť lidstva. Edice Horizonty, 1994. ISBN 80-7145-115-0.
-
Henry Dreyfuss. Symbol Sourcebook. USA McGRAW-HILL BOOK COMPANY, 1972. ISBN 07-017837-2.
-
Jana Průšová. Vznik a vývoj písma. Nakladatelství grafické školy, Praha, 2007. ISBN 80-86824-04-7.
-
Kolesár, Zdeno. Kapitoly z dejín grafického dizajnu. 1. vyd. Bratislava : Slovenské centrum dizajnu, 2006. ISBN 80-968658-5-4.
-
Mark Ovenden. Transit Maps of the World. Penguin Books London, 2003. ISBN 978-0-14-311265-5.
-
Philip B. Meggs, Alston W. Purvis. Meggs'History of Graphic Design. John Wiley and Sons, Inc., 2006. ISBN 978-0-471-69902-6.
|