Lecturer(s)
|
-
Kalenda Jan, doc. Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
- Science and criterion meaning of the modern concept of science. - Basic questions of science theory. Quality (credibility, validity) of scientific knowledge. - Methods of science. The language of science. The nature of scientific cognition. - The concept of metatheory. - Selected theoretical problems of pedagogy as a science. - Selected methodological problems of pedagogy as a science. - Complementarity of deductive-nomological approaches in science. - Understanding as seeing, understanding and coming to terms with something. - The importance of conception in pedagogy.
|
Learning activities and teaching methods
|
Monologic (Exposition, lecture, briefing), Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming), Individual work of students
- Preparation for examination
- 96 hours per semester
- Term paper
- 96 hours per semester
- Participation in classes
- 12 hours per semester
- Home preparation for classes
- 96 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
not specified |
not specified |
learning outcomes |
---|
popíše základní východiska společenských věd orientuje se ve stávajících paradigmatech pedagogického výzkumu vysvětlí ontologická východiska realistického a nominalistického paradigmatu vymezí základní pravidla konstrukce společenskovědních teorií rozliší mezi jednotlivými paradigmaty ve vzorku zvolených vědeckých studií |
popíše základní východiska společenských věd orientuje se ve stávajících paradigmatech pedagogického výzkumu vysvětlí ontologická východiska realistického a nominalistického paradigmatu vymezí základní pravidla konstrukce společenskovědních teorií rozliší mezi jednotlivými paradigmaty ve vzorku zvolených vědeckých studií |
Describes the basic principles of social sciences. Is familiar with existing paradigms in educational research. Explains the ontological foundations of the realistic and nominalistic paradigms. Defines the basic rules of constructing social science theories. Differentiates between various paradigms in the sample of selected scientific studies. |
Describes the basic principles of social sciences. Is familiar with existing paradigms in educational research. Explains the ontological foundations of the realistic and nominalistic paradigms. Defines the basic rules of constructing social science theories. Differentiates between various paradigms in the sample of selected scientific studies. |
Skills |
---|
aplikuje konkrétní vědecké paradigma na svůj dizertační výzkum provede analýzu paradigmatických východisek ve zvolené oblasti výzkumu posoudí hlavní silné stránky paradigmat ve zvolené oblasti výzkumu zhodnotí slabé stránky paradigmat ve zvolené oblasti výzkumu navrhne alternativní vědecký přístup ve zvolené oblasti výzkumu |
aplikuje konkrétní vědecké paradigma na svůj dizertační výzkum provede analýzu paradigmatických východisek ve zvolené oblasti výzkumu posoudí hlavní silné stránky paradigmat ve zvolené oblasti výzkumu zhodnotí slabé stránky paradigmat ve zvolené oblasti výzkumu navrhne alternativní vědecký přístup ve zvolené oblasti výzkumu |
Applies a specific scientific paradigm to their dissertation research. Analyzes the paradigmatic foundations in the chosen research area. Assesses the main strengths of paradigms in the chosen research area. Evaluates the weaknesses of paradigms in the chosen research area. Proposes an alternative scientific approach in the chosen research area. |
Applies a specific scientific paradigm to their dissertation research. Analyzes the paradigmatic foundations in the chosen research area. Assesses the main strengths of paradigms in the chosen research area. Evaluates the weaknesses of paradigms in the chosen research area. Proposes an alternative scientific approach in the chosen research area. |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Individual work of students |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Individual work of students |
assessment methods |
---|
Composite examination (Written part + oral part) |
Composite examination (Written part + oral part) |
Recommended literature
|
-
Brezinka, W. Východiska k poznání výchovy. Úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. Brno: L. Marek, 2001.
-
CRESWELL, J. Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Prentice Hall, 2001.
-
FAJKUS, B. Filosofie a metodologie vědy. Vývoj, současnost a perspektivy. Praha: Academia, 2005.
-
FAY, B. Současná filosofie sociálních věd. Praha: Slon, 2002.
-
FEYERABEND, P. Rozprava proti metodě. Praha: Aurora, 2001.
-
Filkon, V. Obrazy vedy. Bratislava: Iris, 2009.
-
Krč, M. Metodologie vědy a vědeckého poznání. Brno: Univerzita obrany, 2005.
-
Ochrana, F. Metodologie vědy. Praha: Karolinum, 2009.
-
Ondrejkovič, P., & Majerčíková, J. Vysvetlenie, porozumenie a interpretácia v spoločenskovednom výskume. Bratislava: VEDA, 2012.
-
OPP, K. D. Methodologie der Sozialwissenschaften. Einführung in Probleme ihrer Theorienbildung. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
-
POPPER, K. The Logic of Scientific Discovery. Basic Books, New York, NY, 1959.
-
Skalková, J. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno: Paido, 2004.
-
WINCH, P. Idea sociální vědy a její vztah k filosofii. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2004.
|