Lecturer(s)
|
-
Martínek Tomáš, Ing. Ph.D.
|
Course content
|
1. Introductory lecture - terminology, distribution of actuators, and actuators as power converters across physical systems. 2. DC electric motors, principle, division, and methods of their control. 3. Asynchronous AC electric motors. The principles and methods of their control. 4. Synchronous AC electrical motors. The principles and methods of their control. 5. Stepper electric motors. The principles and methods of their control 6. Linear and piezoelectric motors. Principles. 7. Control of electrical energy using power electronics. 8. Frequency converters and pulse width modulation (PWM) for controlling electrical machines. 9. Pneumatic motors. Principles and methods of control. 10. Hydraulic (hydrostatic) engines. Principles and methods of control. 11. Hydrodynamic converter and hydrodynamic clutch. 12. Mechanical transmissions. Planetary, cycloid, and harmonic gearbox. 13. End effectors. 14. Case studies with an example of the use of individual actuators.
|
Learning activities and teaching methods
|
Monologic (Exposition, lecture, briefing), E-learning
- Home preparation for classes
- 63 hours per semester
- Participation in classes
- 19 hours per semester
- Preparation for examination
- 26 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
Knowledge of the content of subjects Electrical Engineering, Automatic Control, Mechanics in Robotic Systems, Instrumentation and Technical Means of Automation is assumed. |
Knowledge of the content of subjects Electrical Engineering, Automatic Control, Mechanics in Robotic Systems, Instrumentation and Technical Means of Automation is assumed. |
learning outcomes |
---|
Explain the procedure for designing a system control using an actuator. |
Explain the procedure for designing a system control using an actuator. |
Define the method of intervention of an actuator in a regulated system. |
Define the method of intervention of an actuator in a regulated system. |
Vysvětlit postup při návrhu regulace soustavy pomocí akčního členu. |
Vysvětlit postup při návrhu regulace soustavy pomocí akčního členu. |
Definovat způsob zásahu akčního členu do regulované soustavy. |
List the types of actuators including their properties. |
List the types of actuators including their properties. |
Definovat způsob zásahu akčního členu do regulované soustavy. |
Describe the physical principles of actuators. |
Describe the physical principles of actuators. |
Vyjmenovat typy akčních členů včetně jejich vlastností. |
Vyjmenovat typy akčních členů včetně jejich vlastností. |
Popsat fyzikální principy akčních členů. |
Popsat fyzikální principy akčních členů. |
Orient in the catalogue information of commercial actuators. |
Orient in the catalogue information of commercial actuators. |
Orientovat se v katalogových informacích komerčních akčních členů. |
Orientovat se v katalogových informacích komerčních akčních členů. |
Skills |
---|
Design a method of system control using an actuator. |
Design a method of system control using an actuator. |
Characterize the criteria for selecting the type of actuator. |
Characterize the criteria for selecting the type of actuator. |
Navrhnout způsob regulace soustavy pomocí akčního členu. |
Navrhnout způsob regulace soustavy pomocí akčního členu. |
Calculate the equations of motion and power for appropriate sizing of the actuator. |
Calculate the equations of motion and power for appropriate sizing of the actuator. |
Charakterizovat kritéria pro výběr typu akčního členu. |
Charakterizovat kritéria pro výběr typu akčního členu. |
Vypočítat pohybové a výkonové rovnice pro vhodné dimenzování akčního členu. |
Vypočítat pohybové a výkonové rovnice pro vhodné dimenzování akčního členu. |
Select suitable actuators according to catalogue information. |
Select suitable actuators according to catalogue information. |
Critically evaluate the proposed solutions. |
Critically evaluate the proposed solutions. |
Vybrat vhodný akční členy dle katalogových informací. |
Vybrat vhodný akční členy dle katalogových informací. |
Kriticky posoudit navrhnutá řešení. |
Kriticky posoudit navrhnutá řešení. |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
E-learning |
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
E-learning |
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
assessment methods |
---|
Analysis of seminar paper |
Oral examination |
Analysis of seminar paper |
Oral examination |
Recommended literature
|
-
De Silva, C.W. Control Senzor and Actuators. Prentice Hall, 1989.
-
Úředníček,Z. Elektromechanické akční členy. Zlín, 2009. ISBN 978-80-7318-835-1.
|