Lecturer(s)
|
-
Šramová Blandína, doc. PhDr. Ph.D.
|
Course content
|
- media psychology - introduction - media psychology - characteristics - media psychology - the subject of research - interpersonal communication - media communication - media functions - application of traditional psychological theories in the media field - the use of new psychological theories in the media field - competences and characteristics of a journalist - journalist's personality - skills - Journalist personality - personality traits - current topics
|
Learning activities and teaching methods
|
- Participation in classes
- 30 hours per semester
- Term paper
- 30 hours per semester
- Preparation for examination
- 30 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
Analýzy, syntézy, dedukce, indukce, analogie, konvergence, abstrakce, komparace, kreativity, cílevědomosti. |
Analýzy, syntézy, dedukce, indukce, analogie, konvergence, abstrakce, komparace, kreativity, cílevědomosti. |
Analysis, synthesis, deduction, induction, analogy, convergence, abstraction, comparison, creativity, purpose. |
Analysis, synthesis, deduction, induction, analogy, convergence, abstraction, comparison, creativity, purpose. |
Skills |
---|
Critical thinking and the ability to compare, analyze and synthesize. |
Critical thinking and the ability to compare, analyze and synthesize. |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
Charakterizování předmětu studia psychologie médií, její historii Charakterizování aplikování psychologických teorii v mediální oblasti Charakterizovat novinář/žurnalista - komunikátor médií |
Charakterizování předmětu studia psychologie médií, její historii Charakterizování aplikování psychologických teorii v mediální oblasti Charakterizovat novinář/žurnalista - komunikátor médií |
Characterisation of the subject of study of media psychology, its history Application of psychological theories in the media field Characterizing the journalist-media communicator |
Characterisation of the subject of study of media psychology, its history Application of psychological theories in the media field Characterizing the journalist-media communicator |
Skills |
---|
Aplikovat principy pozitivní psychologie v mediální/marketingové oblasti Analyzovat publikum vybraného média Analyzovat vybraného žurnalistu/novináře Vytvořit prezentaci na zvolené téma opřené o odborné zdroje |
Aplikovat principy pozitivní psychologie v mediální/marketingové oblasti Analyzovat publikum vybraného média Analyzovat vybraného žurnalistu/novináře Vytvořit prezentaci na zvolené téma opřené o odborné zdroje |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Activating (Simulation, games, dramatization) |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Activating (Simulation, games, dramatization) |
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
Text analysis |
Text analysis |
Demonstration |
Demonstration |
Skills |
---|
Analysis of a presentation |
Analysis of a presentation |
Text analysis |
Text analysis |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Individual work of students |
Individual work of students |
Activating (Simulation, games, dramatization) |
Activating (Simulation, games, dramatization) |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Analysis of the student's performance |
Analysis of the student's performance |
Didactic test |
Didactic test |
Analysis of seminar paper |
Analysis of seminar paper |
Recommended literature
|
-
Dill, Karen, ed. The Oxford handbook of media psychology. New York: Oxford University Press, 2013. ISBN 780195398809.
-
Gilles, D. Psychologie médií. Grada, 2012. ISBN 9788024739212.
-
Hradiská, E., Brečka, S., Vybíral, Z. Psychológia médií. Bratislava: Bratislavská vysoká škola práva, 2009.
-
Chromý, Jan. Komunikace, média, vzdělávání, kultura. Praha: Extrasystem Praha, 2014. ISBN 9788087570197.
-
Ježek, Vlastimil a Jirák, Jan. Média a my. Praha: Akademie múzických umění, 2014. ISBN 978-80-7331-304-3.
-
Jirák, J., Köpplová, B. Média a společnost. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-697-7.
-
Jirák, Jan; Köpplová, Barbora. Masová média. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0743-6.
-
McQUAIL, D. Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, 2009.
-
McQuail, Denis. Žurnalistika a společnost. Praha: UK, Karolinum, 2016. ISBN 9788024630939.
-
Ramonet, I. Tyranie médií. Praha : Mladá Fronta, 2003. ISBN 80-204-1037-6.
-
Reifová, I. a kol. Slovník mediální komunikace. Praha: Portáli, 2004. ISBN 80-7178-926-7.
-
Slaměník, I. Člověk a media: Psychologie masové komunikace. In: Výrost, J. a kol.: Aplikovaná sociální psychologie. Praha: Portál, 2000.
|