Course: Media Psychology 1

» List of faculties » FMK » KUMK
Course title Media Psychology 1
Course code KUMK/MP3PM
Organizational form of instruction Lecture + Tutorial
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech, Czech, Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Šramová Blandína, doc. PhDr. Ph.D.
Course content
- media psychology - introduction - media psychology - characteristics - media psychology - the subject of research - interpersonal communication - media communication - media functions - application of traditional psychological theories in the media field - the use of new psychological theories in the media field - competences and characteristics of a journalist - journalist's personality - skills - Journalist personality - personality traits - current topics

Learning activities and teaching methods
  • Participation in classes - 30 hours per semester
  • Term paper - 30 hours per semester
  • Preparation for examination - 30 hours per semester
prerequisite
Knowledge
Analýzy, syntézy, dedukce, indukce, analogie, konvergence, abstrakce, komparace, kreativity, cílevědomosti.
Analýzy, syntézy, dedukce, indukce, analogie, konvergence, abstrakce, komparace, kreativity, cílevědomosti.
Analysis, synthesis, deduction, induction, analogy, convergence, abstraction, comparison, creativity, purpose.
Analysis, synthesis, deduction, induction, analogy, convergence, abstraction, comparison, creativity, purpose.
Skills
Critical thinking and the ability to compare, analyze and synthesize.
Critical thinking and the ability to compare, analyze and synthesize.
learning outcomes
Knowledge
Charakterizování předmětu studia psychologie médií, její historii Charakterizování aplikování psychologických teorii v mediální oblasti Charakterizovat novinář/žurnalista - komunikátor médií
Charakterizování předmětu studia psychologie médií, její historii Charakterizování aplikování psychologických teorii v mediální oblasti Charakterizovat novinář/žurnalista - komunikátor médií
Characterisation of the subject of study of media psychology, its history Application of psychological theories in the media field Characterizing the journalist-media communicator
Characterisation of the subject of study of media psychology, its history Application of psychological theories in the media field Characterizing the journalist-media communicator
Skills
Aplikovat principy pozitivní psychologie v mediální/marketingové oblasti Analyzovat publikum vybraného média Analyzovat vybraného žurnalistu/novináře Vytvořit prezentaci na zvolené téma opřené o odborné zdroje
Aplikovat principy pozitivní psychologie v mediální/marketingové oblasti Analyzovat publikum vybraného média Analyzovat vybraného žurnalistu/novináře Vytvořit prezentaci na zvolené téma opřené o odborné zdroje
teaching methods
Knowledge
Activating (Simulation, games, dramatization)
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
Activating (Simulation, games, dramatization)
Monologic (Exposition, lecture, briefing)
Monologic (Exposition, lecture, briefing)
Text analysis
Text analysis
Demonstration
Demonstration
Skills
Analysis of a presentation
Analysis of a presentation
Text analysis
Text analysis
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
Individual work of students
Individual work of students
Activating (Simulation, games, dramatization)
Activating (Simulation, games, dramatization)
assessment methods
Knowledge
Analysis of the student's performance
Analysis of the student's performance
Didactic test
Didactic test
Analysis of seminar paper
Analysis of seminar paper
Recommended literature
  • Dill, Karen, ed. The Oxford handbook of media psychology. New York: Oxford University Press, 2013. ISBN 780195398809.
  • Gilles, D. Psychologie médií. Grada, 2012. ISBN 9788024739212.
  • Hradiská, E., Brečka, S., Vybíral, Z. Psychológia médií. Bratislava: Bratislavská vysoká škola práva, 2009.
  • Chromý, Jan. Komunikace, média, vzdělávání, kultura. Praha: Extrasystem Praha, 2014. ISBN 9788087570197.
  • Ježek, Vlastimil a Jirák, Jan. Média a my. Praha: Akademie múzických umění, 2014. ISBN 978-80-7331-304-3.
  • Jirák, J., Köpplová, B. Média a společnost. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-697-7.
  • Jirák, Jan; Köpplová, Barbora. Masová média. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0743-6.
  • McQUAIL, D. Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, 2009.
  • McQuail, Denis. Žurnalistika a společnost. Praha: UK, Karolinum, 2016. ISBN 9788024630939.
  • Ramonet, I. Tyranie médií. Praha : Mladá Fronta, 2003. ISBN 80-204-1037-6.
  • Reifová, I. a kol. Slovník mediální komunikace. Praha: Portáli, 2004. ISBN 80-7178-926-7.
  • Slaměník, I. Člověk a media: Psychologie masové komunikace. In: Výrost, J. a kol.: Aplikovaná sociální psychologie. Praha: Portál, 2000.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester