Course: Society and Media 1

» List of faculties » FMK » KKTS
Course title Society and Media 1
Course code KKTS/SPOM1
Organizational form of instruction Seminary
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Dvořáčková Markéta, Mgr.
Course content
1. Introduction, introduction of the subject 2. Living in the media 3. The rise of mass media 4. Developmental theories of society, technology and media 5. Mass communication and culture 6. New Media 7. New media and transformation of audiences

Learning activities and teaching methods
unspecified
Recommended literature
  • BENDOVÁ, Helena. Umění počítačových her. Praha: NAMU, 2016. ISBN 978-80-7331-421-7.
  • BOWN, Alfie, Lukáš LIKAVČAN. Playstation Svet snov. Bratislava: OZ KPTL, 2020. ISBN 978-80-973477-1-0.
  • DEUZE, Mark. Media life = Život v médiích. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2815-8.
  • DVOŘÁK, Tomáš, ed. Kapitoly z dějin a teorie médií. Praha: Akademie výtvarných umění v Praze, Vědecko-výzkumné pracoviště, 2010. ISBN 978-80-87108-16-1.
  • FISKE, John. Jak rozumět populární kultuře.. Akropolis, 319 s. #POPs. Praha, 2017. ISBN 978-80-7470-190-0.
  • FLORIDI, Luciano. Čtvrtá revoluce: jak infosféra mění tvář lidské reality. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2019. ISBN 978-80-246-3803-4.
  • JENKINS, Henry. Convergence culture: where old and new media collide. New York: New York University Press, 2008. ISBN 978-0-8147-4295-2.
  • JENKINS, Henry. Pytláci textů: televizní fanoušci a participativní kultura. Praha: Akropolis, 2019. ISBN 978-80-7470-242-6.
  • MACEK, Jakub. Média v pohybu: k proměně současných českých publik.. 1. vydání. Masarykova univerzita, 135 stran. Media. Brno, 2015. ISBN 978-80-210-8033-1.
  • MANOVICH, Lev. Jazyk nových médií. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-2961-2.
  • MCLUHAN, Marshall. Jak rozumět médiím: extenze člověka. Praha: Mladá fronta, 2011. ISBN 978-80-204-2409-9.
  • MCQUAIL, Denis a DEUZE, Mark. McQuail's media & mass communication theory. Los Angeles: Sage, 2020. ISBN 978-1-4739-0250-3.
  • McQuail, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. 4., rozš. a přeprac. vyd. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-574-5.
  • SERRES, Michel. Palečka: esej o digitální revoluci. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2019. ISBN 978-80-246-4295-6.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester