Lecturer(s)
|
|
Course content
|
unspecified
|
Learning activities and teaching methods
|
unspecified
|
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
- orient themselves in the basic theories of society and media theories |
- orient themselves in the basic theories of society and media theories |
- is oriented in the basic theories of society and media theories |
- is oriented in the basic theories of society and media theories |
- orient themselves in the basic theories of society and media theories |
- describes what we can perceive as a medium |
- describes what we can perceive as a medium |
- orient themselves in the basic theories of society and media theories |
- describe what can be understood as media |
- describe what can be understood as media |
- can analyse how the use of modern technology in the past has affected and is affecting the human experience |
- can analyse how the use of modern technology in the past has affected and is affecting the human experience |
- analyse how the use of modern technology has in the past influenced and continues to influence the human experience |
- explains the concept of new media |
- explains the concept of new media |
- analyse how the use of modern technology has in the past influenced and continues to influence the human experience |
- explain the concept of new media |
- explain the concept of new media |
- will describe how new media contributes to the transformation of audiences |
- will describe how new media contributes to the transformation of audiences |
- describe how new media contribute to the transformation of audiences |
- describe how new media contribute to the transformation of audiences |
Skills |
---|
- analyses how culture, language and technology influence interpersonal communication - explains how humans perceive time, space, but also speed, distance, the present, the future - a hundred years ago and now - explains the ways in which media and mediality can be thought about in relation to the field of study - formulate their own research topic and the associated problems and research questions - argue their thesis to others |
- analyses how culture, language and technology influence interpersonal communication - explains how humans perceive time, space, but also speed, distance, the present, the future - a hundred years ago and now - explains the ways in which media and mediality can be thought about in relation to the field of study - formulate their own research topic and the associated problems and research questions - argue their thesis to others |
- analyze how culture, language and technology influence interpersonal communication |
Po absolvování předmětu student dokáže - analyzovat, jak mezilidskou komunikaci ovlivňuje kultura, jazyk a technologie - objasnit, jak člověk vnímá čas, prostor, ale také rychlost, vzdálenost, přítomnost, budoucnost - před sto lety a nyní - formulovat v rámci studií médií a společnosti vlastní výzkumné téma a s ním spojené problémy a výzkumné otázky - argumentovat své teze před ostatními - své téma diskutovat s ostatními |
Po absolvování předmětu student dokáže - analyzovat, jak mezilidskou komunikaci ovlivňuje kultura, jazyk a technologie - objasnit, jak člověk vnímá čas, prostor, ale také rychlost, vzdálenost, přítomnost, budoucnost - před sto lety a nyní - formulovat v rámci studií médií a společnosti vlastní výzkumné téma a s ním spojené problémy a výzkumné otázky - argumentovat své teze před ostatními - své téma diskutovat s ostatními |
- analyze how culture, language and technology influence interpersonal communication |
- explains how man perceives time, space, but also speed, distance, present, future - a hundred years ago and now |
- explains how man perceives time, space, but also speed, distance, present, future - a hundred years ago and now |
- explain the ways in which media and mediality can be thought about in relation to his/her field of interest |
- explain the ways in which media and mediality can be thought about in relation to his/her field of interest |
- formulates own research topic and related problems and research questions |
- formulates own research topic and related problems and research questions |
- argues his thesis in front of others |
- argues his thesis in front of others |
Recommended literature
|
-
Otevřené hlavy.
-
ANG, Ien. Divákem Dallasu: soap opera a melodramatická imaginace. Překlad Lucie Kořínková. Vydání první.. Akropolis, 185 stran. #POPs; sv. č. 2. Praha, 2018. ISBN 978-80-7470-226-6.
-
Berger, Peter Ludwig. Sociální konstrukce reality : pojednání o sociologii vědění. 1. vyd. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999. ISBN 80-85959-46-1.
-
DE CERTEAU, Michel. Pytláci textů. Televizní fanoušci a participativní kultura.. Akropolis, 319 s. #POPs. Praha, 2019. ISBN 978-80-7470-190-0.
-
DEUZE, Mark. Media life.. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum,, 2015. ISBN 978-80-246-2815-8.
-
Dvořák, Tomáš, ed. Kapitoly z dějin a teorie médií.. Praha: Akademie výtvarných umění v Praze., 2010. ISBN 978-80-87108.
-
DVOŘÁK, Tomáš, Radim HLADÍK, Václav JANOŠČÍK, Čeněk PÝCHA, Irena REIFOVÁ, Marek ŠEBEŠ a Filip VOSTAL. Temporalita (nových) médií. Praha: NAMU, 2016. ISBN 978-80-7331-425-5.
-
FISKE, John. Jak rozumět populární kultuře.. Akropolis, 319 s. #POPs. Praha, 2017. ISBN 978-80-7470-190-0.
-
GIDDENS, Anthony a Philip W. SUTTON. Sociologie. Praha: Argo, 2013. ISBN 978-80-257-0807-1.
-
JANOŠČÍK, Václav (ed.). Objekt. Praha: Kvalitář, 2015. ISBN 978-80-260-8639-0.
-
Jirák, Jan. Média a společnost. Vyd. 2. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-287-4.
-
MACEK, Jakub. Média v pohybu: k proměně současných českých publik.. 1. vydání. Masarykova univerzita, 135 stran. Media. Brno, 2015. ISBN 978-80-210-8033-1.
-
MACEK, Jakub. Poznámky ke studiím nových médií. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6476-8.
-
MANOVICH, Lev. Jazyk nových médií.. Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 378 s. Studia nových médií. Praha, 2018. ISBN 978-80-246-2961-2.
-
McLuhan, Marshall. Člověk, média a elektronická kultura : výbor z díla. Vyd. 1. Brno : Jota, 2000. ISBN 8072171283.
-
McQuail, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. 4., rozš. a přeprac. vyd. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-574-5.
-
McRobbie, Angela. Aktuální témata kulturálních studií. Vyd. 1. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-156-5.
-
MITTELL, Jason. Úvod. In: Komplexní televize. Poetika současného televizního vyprávění.. Akropolis, 319 s. #POPs. Praha, 2019. ISBN 978-80-7470-244-0.
-
SZCZEPANIK, Petr. Mediální výstavba Ideálního průmyslového města. Síť médií v Baťově Zlíně 30. let. In Kinematografie a město. Studie z dějin lokální filmové kultury. FF MU, s. 18-60. Brno, 2005.
|