Lecturer(s)
|
-
Stanická Silvie, Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
The course introduces key themes of modernism, its extreme positions in art (avant-garde) and visual communication (propaganda) and topics (industrialization, modern city, social consciousness, body and gaze, subject, nation, institutionalization of art, consumption) using examples from the visual culture of the first and second half of the 20th century.
|
Learning activities and teaching methods
|
unspecified
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
Základní znalost dějiny kultury. |
Základní znalost dějiny kultury. |
learning outcomes |
---|
Definovat základní pojmy z oblasti vizuální kultury 1. a 2. poloviny 20. století (např. modernismus, avantgarda etc.) |
Definovat základní pojmy z oblasti vizuální kultury 1. a 2. poloviny 20. století (např. modernismus, avantgarda etc.) |
Definovat směry a trendy 20. století |
Definovat směry a trendy 20. století |
Definovat základní témata 20. století - např. industrializace, moderní město, sociální vědomí, tělo a pohled, subjekt, národ, institucionalizace umění, spotřeba |
Definovat základní témata 20. století - např. industrializace, moderní město, sociální vědomí, tělo a pohled, subjekt, národ, institucionalizace umění, spotřeba |
Jmenovat nejvýznamnější výtvarné přehlídky, nejvýznamnější domácí a zahraniční galerie |
Jmenovat nejvýznamnější výtvarné přehlídky, nejvýznamnější domácí a zahraniční galerie |
Definovat a kontextualizovat vybraná umělecká díla |
Definovat a kontextualizovat vybraná umělecká díla |
Define the basic concepts of visual culture of the first and second half of the 20th century (e.g. modernism, avant-garde, etc.) |
Define the basic concepts of visual culture of the first and second half of the 20th century (e.g. modernism, avant-garde, etc.) |
Define 20th century movements and trends |
Define 20th century movements and trends |
Define key themes of the 20th century - e.g. industrialisation, modern city, social consciousness, body and gaze, subject, nation, institutionalisation of art, consumption |
Define key themes of the 20th century - e.g. industrialisation, modern city, social consciousness, body and gaze, subject, nation, institutionalisation of art, consumption |
Name the most important art shows, major domestic and international galleries |
Name the most important art shows, major domestic and international galleries |
Define and contextualize selected works of art |
Define and contextualize selected works of art |
Skills |
---|
Schopnost zasadit díla vizuální kultury do daného historického rámce 20. století v Čechách a ve světě |
Schopnost zasadit díla vizuální kultury do daného historického rámce 20. století v Čechách a ve světě |
Schopnost interpretace vizuální kultury v daném období |
Schopnost interpretace vizuální kultury v daném období |
Jmenovat nejvýznamnější umělecká díla a jejich autory |
Jmenovat nejvýznamnější umělecká díla a jejich autory |
Dovednost interpretovat umělecké dílo ve vztahu k danému období |
Dovednost interpretovat umělecké dílo ve vztahu k danému období |
Schopnost pracovat s estetickou kategorií užitého umění a rozdíly mezi designem a řemeslem. |
Schopnost pracovat s estetickou kategorií užitého umění a rozdíly mezi designem a řemeslem. |
Ability to place works of visual culture in the historical context of the second half of the 20th century in the Czech Republic and the world |
Ability to place works of visual culture in the historical context of the second half of the 20th century in the Czech Republic and the world |
Ability to interpret visual culture in a given period |
Ability to interpret visual culture in a given period |
Name the most important works of art and their authors |
Name the most important works of art and their authors |
Ability to interpret a work of art in relation to a given period |
Ability to interpret a work of art in relation to a given period |
Ability to work with the aesthetic category of applied art and the differences between design and craft. |
Ability to work with the aesthetic category of applied art and the differences between design and craft. |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Analysis of a work of art |
Analysis of a work of art |
Skills |
---|
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
Projection (static, dynamic) |
Projection (static, dynamic) |
Educational trip |
Educational trip |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Written examination |
Written examination |
Recommended literature
|
-
Barthes, Roland. Mytologie. 1. vyd. v českém jazyce. Praha : Dokořán, 2004. ISBN 808656973X.
-
BERGER, John, Sven BLOMBERG, Christyan FOX, Michael DIBB a Richard HOLLIS. Způsoby vidění. Praha: Labyrint, 2016. ISBN 9788087260784.
-
BOIS, Yve-Alain a BUCHLOH, Benjamin a FOSTER, Hal a KRAUSSOVÁ, Rosalind. Umění po roce 1900: Modernismus, antimodernismus, postmodernismus.. Slovart, 2015. ISBN 9788073919757.
-
HÁJEK, Václav. Jak rozpoznat odpadkový koš: eseje o stereotypech ve vizuální kultuře. Praha: Labyrint, 2011. ISBN 978-80-87260-31-9.
-
Mirzoeff, Nicholas (ed.) . The Visual Culture Reader (2nd ed. ed.). . London: Routledge, 2002. ISBN 0-415-25222-9.
-
MIRZOEFF, Nicholas. Úvod do vizuální kultury. Praha : Academia, 2012. ISBN 9788020019844.
-
MITCHELL, W. J. T. Teorie obrazu: eseje o verbální a vizuální reprezentaci.. Praha: Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3202-5.
-
SVATOŇOVÁ, Kateřina. Odpoutané obrazy: archeologie českého virtuálního prostoru. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-200-2273-8.
|