Lecturer(s)
|
|
Course content
|
Students will be introduced to an overview of visual culture from the early Middle Ages to the late 19th century. They will be introduced to surviving cultural monuments in the context of their contemporary visual communication and ritual role. Students will also be introduced to the historiography and different ways of studying and interpreting visual culture, as well as important figures in the discipline.
|
Learning activities and teaching methods
|
unspecified
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
Základní znalost dějin kultury. |
Základní znalost dějin kultury. |
learning outcomes |
---|
Definovat vizuální kulturu od raného středověku do konce 19. století |
Definovat vizuální kulturu od raného středověku do konce 19. století |
Jmenovat nejvýznamnější dochované kulturní památky |
Jmenovat nejvýznamnější dochované kulturní památky |
Definovat kulturní památky v kontextu jejich dobové vizuálně komunikační a rituální úlohy |
Definovat kulturní památky v kontextu jejich dobové vizuálně komunikační a rituální úlohy |
Znalost historiografie a různé způsoby studia a interpretace vizuální kultury v daném období |
Znalost historiografie a různé způsoby studia a interpretace vizuální kultury v daném období |
Definování základních archetypů ve vizuální komunikaci |
Definování základních archetypů ve vizuální komunikaci |
Define visual culture from the early Middle Ages to the late 19th century |
Define visual culture from the early Middle Ages to the late 19th century |
Name the most important surviving cultural monuments |
Name the most important surviving cultural monuments |
Define cultural monuments in the context of their contemporary visual communication and ritual role |
Define cultural monuments in the context of their contemporary visual communication and ritual role |
Know the historiography and different ways of studying and interpreting visual culture in the period |
Know the historiography and different ways of studying and interpreting visual culture in the period |
Define basic archetypes in visual communication |
Define basic archetypes in visual communication |
Skills |
---|
Schopnost zasadit díla vizuální kultury do delšího historického rámce (od raného středověku do konce 19. století) |
Schopnost zasadit díla vizuální kultury do delšího historického rámce (od raného středověku do konce 19. století) |
Jmenovat nejvýznamnější dochované kulturní památky |
Jmenovat nejvýznamnější dochované kulturní památky |
Jmenovat kulturní památky v kontextu jejich dobové vizuálně komunikační a rituální úlohy |
Jmenovat kulturní památky v kontextu jejich dobové vizuálně komunikační a rituální úlohy |
Dovednost interpretovat umělecké dílo ve vztahu k danému období |
Dovednost interpretovat umělecké dílo ve vztahu k danému období |
Rozmístění archetypálních prvků a plánů ve vizuální komunikaci |
Rozmístění archetypálních prvků a plánů ve vizuální komunikaci |
Ability to place works of visual culture in a longer historical framework (from the early Middle Ages to the end of the 19th century) |
Ability to place works of visual culture in a longer historical framework (from the early Middle Ages to the end of the 19th century) |
Name the most important surviving cultural monuments |
Name the most important surviving cultural monuments |
Name cultural monuments in the context of their contemporary visual communication and ritual role |
Name cultural monuments in the context of their contemporary visual communication and ritual role |
Be able to interpret a work of art in relation to the period |
Be able to interpret a work of art in relation to the period |
Locate archetypal elements and plans in visual communication |
Locate archetypal elements and plans in visual communication |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Analysis of a work of art |
Analysis of a work of art |
Skills |
---|
Analysis of a work of art |
Analysis of a work of art |
Educational trip |
Educational trip |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Written examination |
Written examination |
Recommended literature
|
-
BERGER, John, Sven BLOMBERG, Christyan FOX, Michael DIBB a Richard HOLLIS. Způsoby vidění. Praha: Labyrint, 2016. ISBN 9788087260784.
-
EISENMAN; Stephen F. Nineteenth Century Art: a critical history. London: Thames et Hudson, 2020. ISBN 9780500841723.
-
KESNER, Ladislav ed. Vizuální teorie: současné angloamerické myšlení o výtvarných dílech. Jinočany: H&H, 2005. ISBN 8073190540.
-
MIRZOEFF, Nicholas. Úvod do vizuální kultury. Praha : Academia, 2012. ISBN 9788020019844.
-
STURKEN, Marita, CARTWRIGHT, Lisa. Practices of looking: an introduction to visual culture, Oxford. Oxford University Press, 2002.
-
SVATOŇOVÁ, Kateřina. Odpoutané obrazy: archeologie českého virtuálního prostoru. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-200-2273-8.
|