Course: History of Visual Culture 2

» List of faculties » FMK » KKTS
Course title History of Visual Culture 2
Course code KKTS/MD2DK
Organizational form of instruction Lecture
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
Course content
Students will be introduced to an overview of visual culture from the early Middle Ages to the late 19th century. They will be introduced to surviving cultural monuments in the context of their contemporary visual communication and ritual role. Students will also be introduced to the historiography and different ways of studying and interpreting visual culture, as well as important figures in the discipline.

Learning activities and teaching methods
unspecified
prerequisite
Knowledge
Základní znalost dějin kultury.
Základní znalost dějin kultury.
learning outcomes
Definovat vizuální kulturu od raného středověku do konce 19. století
Definovat vizuální kulturu od raného středověku do konce 19. století
Jmenovat nejvýznamnější dochované kulturní památky
Jmenovat nejvýznamnější dochované kulturní památky
Definovat kulturní památky v kontextu jejich dobové vizuálně komunikační a rituální úlohy
Definovat kulturní památky v kontextu jejich dobové vizuálně komunikační a rituální úlohy
Znalost historiografie a různé způsoby studia a interpretace vizuální kultury v daném období
Znalost historiografie a různé způsoby studia a interpretace vizuální kultury v daném období
Definování základních archetypů ve vizuální komunikaci
Definování základních archetypů ve vizuální komunikaci
Define visual culture from the early Middle Ages to the late 19th century
Define visual culture from the early Middle Ages to the late 19th century
Name the most important surviving cultural monuments
Name the most important surviving cultural monuments
Define cultural monuments in the context of their contemporary visual communication and ritual role
Define cultural monuments in the context of their contemporary visual communication and ritual role
Know the historiography and different ways of studying and interpreting visual culture in the period
Know the historiography and different ways of studying and interpreting visual culture in the period
Define basic archetypes in visual communication
Define basic archetypes in visual communication
Skills
Schopnost zasadit díla vizuální kultury do delšího historického rámce (od raného středověku do konce 19. století)
Schopnost zasadit díla vizuální kultury do delšího historického rámce (od raného středověku do konce 19. století)
Jmenovat nejvýznamnější dochované kulturní památky
Jmenovat nejvýznamnější dochované kulturní památky
Jmenovat kulturní památky v kontextu jejich dobové vizuálně komunikační a rituální úlohy
Jmenovat kulturní památky v kontextu jejich dobové vizuálně komunikační a rituální úlohy
Dovednost interpretovat umělecké dílo ve vztahu k danému období
Dovednost interpretovat umělecké dílo ve vztahu k danému období
Rozmístění archetypálních prvků a plánů ve vizuální komunikaci
Rozmístění archetypálních prvků a plánů ve vizuální komunikaci
Ability to place works of visual culture in a longer historical framework (from the early Middle Ages to the end of the 19th century)
Ability to place works of visual culture in a longer historical framework (from the early Middle Ages to the end of the 19th century)
Name the most important surviving cultural monuments
Name the most important surviving cultural monuments
Name cultural monuments in the context of their contemporary visual communication and ritual role
Name cultural monuments in the context of their contemporary visual communication and ritual role
Be able to interpret a work of art in relation to the period
Be able to interpret a work of art in relation to the period
Locate archetypal elements and plans in visual communication
Locate archetypal elements and plans in visual communication
teaching methods
Knowledge
Monologic (Exposition, lecture, briefing)
Monologic (Exposition, lecture, briefing)
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
Analysis of a work of art
Analysis of a work of art
Skills
Analysis of a work of art
Analysis of a work of art
Educational trip
Educational trip
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
assessment methods
Knowledge
Written examination
Written examination
Recommended literature
  • BERGER, John, Sven BLOMBERG, Christyan FOX, Michael DIBB a Richard HOLLIS. Způsoby vidění. Praha: Labyrint, 2016. ISBN 9788087260784.
  • EISENMAN; Stephen F. Nineteenth Century Art: a critical history. London: Thames et Hudson, 2020. ISBN 9780500841723.
  • KESNER, Ladislav ed. Vizuální teorie: současné angloamerické myšlení o výtvarných dílech. Jinočany: H&H, 2005. ISBN 8073190540.
  • MIRZOEFF, Nicholas. Úvod do vizuální kultury. Praha : Academia, 2012. ISBN 9788020019844.
  • STURKEN, Marita, CARTWRIGHT, Lisa. Practices of looking: an introduction to visual culture, Oxford. Oxford University Press, 2002.
  • SVATOŇOVÁ, Kateřina. Odpoutané obrazy: archeologie českého virtuálního prostoru. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-200-2273-8.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester