Course: History of Architecture 2

» List of faculties » FMK » KKTS
Course title History of Architecture 2
Course code KKTS/MD2AR
Organizational form of instruction Lecture
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
Course content
The main architectural styles and styles of the 15th-18th centuries in Europe will be presented. Emphasis will be placed especially on architectural changes in the Czech lands. Students will become acquainted with individual newly formed personalities of architects. Emphasis will be placed on understanding the relationship between architectural development and social change.

Learning activities and teaching methods
unspecified
prerequisite
Knowledge
Obecná znalost dějin umění a základní orientace v historii.
Obecná znalost dějin umění a základní orientace v historii.
learning outcomes
Definovat architektonický prostor a jeho působení na člověka
Definovat architektonický prostor a jeho působení na člověka
Vyjmenovat základní odbornou terminologii vztahující se k probíranému tématu
Vyjmenovat základní odbornou terminologii vztahující se k probíranému tématu
Vysvětlit hlavní architektonické styly a slohy v období 15.-18. století v Evropě
Vysvětlit hlavní architektonické styly a slohy v období 15.-18. století v Evropě
Vysvětlit architektonické proměny v českých zemích v průběhu renesance, manýrismu a baroka
Vysvětlit architektonické proměny v českých zemích v průběhu renesance, manýrismu a baroka
Vyjmenovat významné architekty uvedených období (renesance, manýrismus, baroko)
Vyjmenovat významné architekty uvedených období (renesance, manýrismus, baroko)
Define architectural space and its effect on people
Define architectural space and its effect on people
List the basic professional terminology related to the topic under discussion
List the basic professional terminology related to the topic under discussion
Explain the main architectural styles and styles in the 15th-18th centuries in Europe
Explain the main architectural styles and styles in the 15th-18th centuries in Europe
Explain the architectural changes in the Czech lands during the Renaissance, Mannerism and Baroque periods
Explain the architectural changes in the Czech lands during the Renaissance, Mannerism and Baroque periods
Name the major architects of the periods mentioned (Renaissance, Mannerism, Baroque)
Name the major architects of the periods mentioned (Renaissance, Mannerism, Baroque)
Skills
Aplikace a přemýšlení o vztazích prostorových prvků
Aplikace a přemýšlení o vztazích prostorových prvků
Schopnost definovat architektonický prostor v období renesance, manýrismu a baroka
Schopnost definovat architektonický prostor v období renesance, manýrismu a baroka
Porozumění architektury v kontextu dějin raného novověku
Porozumění architektury v kontextu dějin raného novověku
Schopnost definovat architektonickou a urbanistickou kompozici v daném období
Schopnost definovat architektonickou a urbanistickou kompozici v daném období
Schopnost aplikovat teoretických poznatků do praxe
Schopnost aplikovat teoretických poznatků do praxe
Applying and thinking about spatial element relationships
Applying and thinking about spatial element relationships
Ability to define architectural space in the Renaissance, Mannerist and Baroque periods
Ability to define architectural space in the Renaissance, Mannerist and Baroque periods
Understanding of architecture in the context of early modern history
Understanding of architecture in the context of early modern history
Ability to define architectural and urban composition in a given period
Ability to define architectural and urban composition in a given period
Ability to apply theoretical knowledge to practice
Ability to apply theoretical knowledge to practice
teaching methods
Knowledge
Monologic (Exposition, lecture, briefing)
Monologic (Exposition, lecture, briefing)
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
Practice exercises
Practice exercises
Skills
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
Analysis of a work of art
Analysis of a work of art
Educational trip
Educational trip
assessment methods
Knowledge
Composite examination (Written part + oral part)
Composite examination (Written part + oral part)
Recommended literature
  • BACHTÍK, Jakub, BIEGEL, Richard, MACEK, Petr. Barokní architektura v Čechách. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 9788024627366.
  • BLAŽÍČEK, Oldřich J. a Jiří KROPÁČEK. Slovník pojmů z dějin umění: názvosloví a tvarosloví architektury, sochařství, malby a užitého umění. Praha: Aurora, 2013. ISBN 9788072991044.
  • KROUPA, Jiří. Architektura (Úvod do dějin umění I). Brno: Filozofická fakulta Masarykovy univerzity v Brně, 2003.
  • Syrový, Bohuslav. Architektura- svědectví dob. Praha : SNTL, 1987.
  • ŠKABRADA, Jiří. Konstrukce historických staveb. Praha, 2007. ISBN 97880720354489.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester