Lecturer(s)
|
|
Course content
|
The main architectural styles and styles of the 15th-18th centuries in Europe will be presented. Emphasis will be placed especially on architectural changes in the Czech lands. Students will become acquainted with individual newly formed personalities of architects. Emphasis will be placed on understanding the relationship between architectural development and social change.
|
Learning activities and teaching methods
|
unspecified
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
Obecná znalost dějin umění a základní orientace v historii. |
Obecná znalost dějin umění a základní orientace v historii. |
learning outcomes |
---|
Definovat architektonický prostor a jeho působení na člověka |
Definovat architektonický prostor a jeho působení na člověka |
Vyjmenovat základní odbornou terminologii vztahující se k probíranému tématu |
Vyjmenovat základní odbornou terminologii vztahující se k probíranému tématu |
Vysvětlit hlavní architektonické styly a slohy v období 15.-18. století v Evropě |
Vysvětlit hlavní architektonické styly a slohy v období 15.-18. století v Evropě |
Vysvětlit architektonické proměny v českých zemích v průběhu renesance, manýrismu a baroka |
Vysvětlit architektonické proměny v českých zemích v průběhu renesance, manýrismu a baroka |
Vyjmenovat významné architekty uvedených období (renesance, manýrismus, baroko) |
Vyjmenovat významné architekty uvedených období (renesance, manýrismus, baroko) |
Define architectural space and its effect on people |
Define architectural space and its effect on people |
List the basic professional terminology related to the topic under discussion |
List the basic professional terminology related to the topic under discussion |
Explain the main architectural styles and styles in the 15th-18th centuries in Europe |
Explain the main architectural styles and styles in the 15th-18th centuries in Europe |
Explain the architectural changes in the Czech lands during the Renaissance, Mannerism and Baroque periods |
Explain the architectural changes in the Czech lands during the Renaissance, Mannerism and Baroque periods |
Name the major architects of the periods mentioned (Renaissance, Mannerism, Baroque) |
Name the major architects of the periods mentioned (Renaissance, Mannerism, Baroque) |
Skills |
---|
Aplikace a přemýšlení o vztazích prostorových prvků |
Aplikace a přemýšlení o vztazích prostorových prvků |
Schopnost definovat architektonický prostor v období renesance, manýrismu a baroka |
Schopnost definovat architektonický prostor v období renesance, manýrismu a baroka |
Porozumění architektury v kontextu dějin raného novověku |
Porozumění architektury v kontextu dějin raného novověku |
Schopnost definovat architektonickou a urbanistickou kompozici v daném období |
Schopnost definovat architektonickou a urbanistickou kompozici v daném období |
Schopnost aplikovat teoretických poznatků do praxe |
Schopnost aplikovat teoretických poznatků do praxe |
Applying and thinking about spatial element relationships |
Applying and thinking about spatial element relationships |
Ability to define architectural space in the Renaissance, Mannerist and Baroque periods |
Ability to define architectural space in the Renaissance, Mannerist and Baroque periods |
Understanding of architecture in the context of early modern history |
Understanding of architecture in the context of early modern history |
Ability to define architectural and urban composition in a given period |
Ability to define architectural and urban composition in a given period |
Ability to apply theoretical knowledge to practice |
Ability to apply theoretical knowledge to practice |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Practice exercises |
Practice exercises |
Skills |
---|
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Analysis of a work of art |
Analysis of a work of art |
Educational trip |
Educational trip |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Composite examination (Written part + oral part) |
Composite examination (Written part + oral part) |
Recommended literature
|
-
BACHTÍK, Jakub, BIEGEL, Richard, MACEK, Petr. Barokní architektura v Čechách. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 9788024627366.
-
BLAŽÍČEK, Oldřich J. a Jiří KROPÁČEK. Slovník pojmů z dějin umění: názvosloví a tvarosloví architektury, sochařství, malby a užitého umění. Praha: Aurora, 2013. ISBN 9788072991044.
-
KROUPA, Jiří. Architektura (Úvod do dějin umění I). Brno: Filozofická fakulta Masarykovy univerzity v Brně, 2003.
-
Syrový, Bohuslav. Architektura- svědectví dob. Praha : SNTL, 1987.
-
ŠKABRADA, Jiří. Konstrukce historických staveb. Praha, 2007. ISBN 97880720354489.
|