Lecturer(s)
|
|
Course content
|
The curriculum will include the study of pre-Romanesque, Romanesque and Gothic architecture in the western countries and in our territory. The knowledge of individual architectural styles will be complemented by the study of individual architectural typologies and ways of solving given contemporary problems. Emphasis will also be placed on the social, political, religious and other contexts of the time. Students will learn not only about the relationship between architecture and faith, but also about the individual personalities who played a role in the transformation of each style and style.
|
Learning activities and teaching methods
|
unspecified
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
Obecná znalost dějiny umění a společenský dějinný přehled. |
Obecná znalost dějiny umění a společenský dějinný přehled. |
learning outcomes |
---|
Definovat architektonický prostor a jeho působení na člověka |
Definovat architektonický prostor a jeho působení na člověka |
Vyjmenovat základní odbornou terminologii vztahující se k probíranému tématu |
Vyjmenovat základní odbornou terminologii vztahující se k probíranému tématu |
Vysvětlit hlavní architektonické styly a slohy v období střdověku v Evropě a v českých zemích |
Vysvětlit hlavní architektonické styly a slohy v období střdověku v Evropě a v českých zemích |
Vysvětlit architektonické proměny v českých zemích ve sledovaném období |
Vysvětlit architektonické proměny v českých zemích ve sledovaném období |
Vyjmenovat významné architektonické školy uvedeného období (Čechy, Evropa) |
Vyjmenovat významné architektonické školy uvedeného období (Čechy, Evropa) |
Define architectural space and its effect on people |
Define architectural space and its effect on people |
List the basic professional terminology related to the topic under discussion |
List the basic professional terminology related to the topic under discussion |
Explain the main architectural styles and styles of the Middle Ages in Europe and the Czech lands |
Explain the main architectural styles and styles of the Middle Ages in Europe and the Czech lands |
Explain the architectural changes in the Czech lands in the period under study |
Explain the architectural changes in the Czech lands in the period under study |
List the major architectural schools of the period (Bohemia, Europe) |
List the major architectural schools of the period (Bohemia, Europe) |
Skills |
---|
Aplikace a přemýšlení o vztazích prostorových prvků |
Aplikace a přemýšlení o vztazích prostorových prvků |
Schopnost definovat architektonický prostor v daném období |
Schopnost definovat architektonický prostor v daném období |
Schopnost definovat architektonický prostor v daném období |
Schopnost definovat architektonický prostor v daném období |
Porozumění architektury v kontextu dějin sledovaného období |
Porozumění architektury v kontextu dějin sledovaného období |
Schopnost definovat architektonickou a urbanistickou kompozici v daném období |
Schopnost definovat architektonickou a urbanistickou kompozici v daném období |
Schopnost aplikovat teoretických poznatků do praxe |
Schopnost aplikovat teoretických poznatků do praxe |
Applying and thinking about spatial element relationships |
Applying and thinking about spatial element relationships |
Ability to define architectural space in a given period |
Ability to define architectural space in a given period |
Understanding architecture in the context of the history of the period under study |
Understanding architecture in the context of the history of the period under study |
Ability to define architectural and urban composition in a given period |
Ability to define architectural and urban composition in a given period |
Ability to apply theoretical knowledge to practice |
Ability to apply theoretical knowledge to practice |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Analysis of a work of art |
Analysis of a work of art |
Skills |
---|
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Educational trip |
Educational trip |
Analysis of a work of art |
Analysis of a work of art |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Composite examination (Written part + oral part) |
Composite examination (Written part + oral part) |
Recommended literature
|
-
Gwilt Joseph. An Encyclopaedia of Architecture Historical Theoretical. Cambridge University Press. ISBN 9781108070591.
-
Kroupa, Jiří. Umělci, objednavatelé a styl : studie z dějin umění. Vyd. 1. Brno : Barrister & Principal : Filozofická fakulta Masarykovy univerzity - Seminář dějin umění, 2006. ISBN 80-7364-036-8.
-
Oldřich J. Blažíček - Jiří Kropáček. Slovník pojmů z dějin umění: Názvosloví a tvarosloví architektury, sochařství, malby a užitého umění. Praha, 1991.
-
Syrový, Bohuslav. Architektura- svědectví dob. Praha : SNTL, 1987.
|