1. Interpretation as a human reading of the world and interpretation as a discipline 2. Type of visual representation - genre, role, medium 3. Areas of visual culture (monuments, artworks, other (audio-)visual representations) 4. Issues of intention, institutions (institutional frameworks, transposition, appropriation, post-production, nature of the medium (M. McLuhan, H. Belting) 5. What do we see/what does the interpreted work refer to in our experience? (own/mediated),Gombrich's "seeing" 6. Human conditioning of interpretation (unchanging and learned responses of the organism) 7. Barthes' punctum 8. Baudrillard's "simulacrum", post-internet experience 9. The question of mastery: composition, story, colour, craft vs. author 10. Formal analysis, neo-formalist interpretation, the author's "manuscript" ("zero degree manuscript", "death of the author") 11. Understanding (cultural education, iconography) vs. experiencing (emotion, aesthetics, response) 12. Self-correction in interpretation: iconology, iconography, 13. Baxandall's "period eye", cultural settings (globalization of the artwork)
|
-
BARTHES, Roland. Světlá komora. Poznámka k fotografii. Praha: Fra, 2005. ISBN 978-80-86603-28-.
-
BARTLOVÁ, Milena. Reprezentace a podobnost. in: táž. Skutečná přítomnost. Středověký obraz mezi ikonou a virtuální realitou. Praha: Argo, 2012. ISBN 978-80-257-0542.
-
BAUDRILLARD, Jean. Dokonalý zločin. Dokonalý zločin, 2001. ISBN 80-902836-7-5.
-
BAXANDALL, Michael, BARTLOVÁ, Milena (ed.). Inteligence obrazu a jazyk dějin umění. UMPRUM, 2019. ISBN 978-80-87989-31-1.
-
BELTING, Hans. An Anthropology of Images: Picture, Medium, Body.. Princeton University Press, 2014. ISBN 9780691160962.
-
BELTING, Hans. Konec dějin umění. Praha: Mladá fronta, 2000. ISBN 80-204-0856-8.
-
BERGER, John. Způsoby vidění. Praha: Labyrint, 2016. ISBN 978-80-87260-78-4.
-
Bourdieu, Pierre. Pravidla umění : geneze a struktura literárního pole. Vyd. 1. Brno : Host, 2010. ISBN 978-80-7294-364-7.
-
BOURDIEU, Pierre. Teorie jednání. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-518-3.
-
Bourriaud, Nicolas. Postprodukce : kultura jako scénář: jak umění nově programuje současný svět. Vyd. 1. Praha : Tranzit, 2004. ISBN 80-903452-0-4.
-
DANTO, Arthur. Svět umění. ALUZE 1? Revue pro literaturu, filozofii a jiné. 2009.
-
Gombrich, E. H. Umění a iluze: studie o psychologii obrazového znázorňování. Praha: Argo, 2019. ISBN 978-80-257-3031-7.
-
Hoffman Jens. Show Time: The 50 most influental exhibitions of contemporary art. D.A.P. / Distributed Art Publishers, Inc., 2014. ISBN 9780500239117.
-
Jarošová, Helena. Současná česká móda. Vyd. 1. Praha : Allcore, 2002. ISBN 8090315100.
-
Kol. autorů. Od Kabaly k Titaniku. Deset studijí nejen z dějin umění. Praha: ÚDU AV ČR, 2013. ISBN 978-80-86890-58-6.
-
MIRZOEFF, Nicholas. Úvod do vizuální kultury. Praha: Academia, 2012. ISBN 978-80-200-1984-4.
-
ONIANS, John. Neuroarthistory: From Aristotle and Pliny to Baxandall and Zeki. Yale University Press, 2008. ISBN 10-0300126778.
-
PANOFSKY, Erwin. Význam ve výtvarném umění.. Praha: Academia, 2013. ISBN 978-80-200-2236-3.
-
Přílučík, David, Remešová, Anna. Umění antropocénu. 2020.
-
Thompson, Don. Jak prodat vycpaného žraloka (za 12 miliónů dolarů). Zlín, 2010. ISBN 978-80-87162-58-3.
|