Lecturer(s)
|
-
Karásek Jan Jindřich, BcA.
|
Course content
|
1. Culture and its current interpretations 2. Cultural policy 3. Culture 4. Animation of culture 5. Sociology of culture 6. Wider living and social environment 7. Closer living and social environment
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecturing, Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
Schopnost kritického myšlení a analýzy: Studenti by měli mít schopnost analyzovat a interpretovat vizuální projevy, zejména fotografie, a vnímat je z hlediska sociologických a kulturních vlivů. Kritické myšlení a schopnost reflektovat různé interpretace jsou klíčové při studiu a diskusi o kulturní politice. Zájem o sociologii a kulturní témata: Studenti by měli mít zájem o sociologii a kulturní témata a být motivováni prohlubovat své znalosti v těchto oblastech. Zájem o sociální dění, kulturní události a vztahy mezi kulturou a společností je důležitý pro aktivní účast na předmětu. Otevřenost a zvídavost: Studenti by měli mít otevřený přístup k novým poznatkům, být ochotni se ptát, diskutovat a zkoumat různé pohledy na kulturní politiku a vizuální sociologii. Otevřenost umožňuje studentům rozšířit své chápání a porozumění komplexnímu vztahu mezi kulturou, politikou a vizuálními projevy. |
Schopnost kritického myšlení a analýzy: Studenti by měli mít schopnost analyzovat a interpretovat vizuální projevy, zejména fotografie, a vnímat je z hlediska sociologických a kulturních vlivů. Kritické myšlení a schopnost reflektovat různé interpretace jsou klíčové při studiu a diskusi o kulturní politice. Zájem o sociologii a kulturní témata: Studenti by měli mít zájem o sociologii a kulturní témata a být motivováni prohlubovat své znalosti v těchto oblastech. Zájem o sociální dění, kulturní události a vztahy mezi kulturou a společností je důležitý pro aktivní účast na předmětu. Otevřenost a zvídavost: Studenti by měli mít otevřený přístup k novým poznatkům, být ochotni se ptát, diskutovat a zkoumat různé pohledy na kulturní politiku a vizuální sociologii. Otevřenost umožňuje studentům rozšířit své chápání a porozumění komplexnímu vztahu mezi kulturou, politikou a vizuálními projevy. |
learning outcomes |
---|
1. To explain the term cultural policy and its different interpretations 2. To Understand and explain the influence of ideology in cultural operations 3. To Understand social events in the exterior and interior, including social contacts, communication and socialization 4. To identify different professional groups and differentiation of living standards 5. To Understand the demographic structure of the population and differences in the status of men and women, age groups and subcultures |
1. To explain the term cultural policy and its different interpretations 2. To Understand and explain the influence of ideology in cultural operations 3. To Understand social events in the exterior and interior, including social contacts, communication and socialization 4. To identify different professional groups and differentiation of living standards 5. To Understand the demographic structure of the population and differences in the status of men and women, age groups and subcultures |
Skills |
---|
Ability to analyze cultural policy and interpret its impact on society and culture. Ability to apply sociological concepts and methods to specific situations and phenomena in society. The ability to interpret visual representations and landscapes in terms of sociological aspects. Ability to analyze and understand social relationships and interactions in a wider socio-cultural environment. The ability to analyze the socio-economic structure and demographic characteristics of the population and understand their socio-cultural context. |
Ability to analyze cultural policy and interpret its impact on society and culture. Ability to apply sociological concepts and methods to specific situations and phenomena in society. The ability to interpret visual representations and landscapes in terms of sociological aspects. Ability to analyze and understand social relationships and interactions in a wider socio-cultural environment. The ability to analyze the socio-economic structure and demographic characteristics of the population and understand their socio-cultural context. |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecturing |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Lecturing |
assessment methods |
---|
Oral examination |
Oral examination |
Essay |
Essay |
Recommended literature
|
-
ALAN, J. Etapy života očima sociologie. Praha: Panorama, 1989. ISBN 80-7038-044-6.
-
BERGER, P. Pozvání do sociologie. Praha. Správa sociálního řízení. 1991.
-
Disman, M. Jak se vyrábí sociologická znalost?. Praha: Karolinum, 1993.
-
GEHL, J. Život mezi budovami. Brno. Nadace partnerství., 2000.
-
Gojda, Martin. Archeologie krajiny.Vývoj archetypů kulturní krajiny. Praha: Academia., 2000.
-
Norberg- Schulz, Ch. Genius loci. Praha : Odeon, 1994.
-
SINGLY, F. Sociologie současné rodiny. Praha: Portál, 1999.
|