Lecturer(s)
|
-
Horňáková Ladislava, Mgr.
|
Course content
|
- General terminology - Museum and museum exhibition - Exhibition versus exposition - Museum and education - Collection and collection process / Museums, museality and musealization - Protection of collection objects in the context of the exhibition - Historical context of museum exhibitions and exhibitions - Creating an exhibition - Design, theme, libretto, screenplay - Realization of the exhibition / Technical solution of the exhibition - Evaluation and final phase of the exhibition
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecturing, Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
Knowledge of general history and history of art on a secondary-school level. |
Knowledge of general history and history of art on a secondary-school level. |
learning outcomes |
---|
unspecified |
unspecified |
The student knows general terminology from the field of museum/gallery exhibition management. Can define basic terms - what is a museum/gallery exhibition and exposition, a collection and the collection-making process, museums, museality and musealization. Describe theoretically the process of creating your own exhibition, including the choice of location, visual style and design. Define the key issues for the development of the task - the realization of your own presentation. Justify the choice of procedures used, the choice of space, technologies and materials for processing the task. Describe the methods used in the processing of the task. Justify the choice of the method of presentation, promotion and visualization. Take a critical position based on the evaluation. Formulate theoretical concepts. |
The student knows general terminology from the field of museum/gallery exhibition management. Can define basic terms - what is a museum/gallery exhibition and exposition, a collection and the collection-making process, museums, museality and musealization. Describe theoretically the process of creating your own exhibition, including the choice of location, visual style and design. Define the key issues for the development of the task - the realization of your own presentation. Justify the choice of procedures used, the choice of space, technologies and materials for processing the task. Describe the methods used in the processing of the task. Justify the choice of the method of presentation, promotion and visualization. Take a critical position based on the evaluation. Formulate theoretical concepts. |
Skills |
---|
Zvolit si téma a adekvátní způsob prezentace projektu. Nastavit si cíle projektu - výstavy. Vypracovat návrh, zpracovat námět, libreto a scénář projektu. Navrhnout optimální řešení daného projektu a možnosti spolupráce. Navrhnout několik alternativ a možností technického řešení. Vyhodnotit navržené možnosti a vybrat optimální řešení. Realizovat návrh vlastního projektu - výstavy podle zvoleného postupu. Zvolit optimální způsob prezentace a propagace projektu. Evaluovat výsledky. |
Zvolit si téma a adekvátní způsob prezentace projektu. Nastavit si cíle projektu - výstavy. Vypracovat návrh, zpracovat námět, libreto a scénář projektu. Navrhnout optimální řešení daného projektu a možnosti spolupráce. Navrhnout několik alternativ a možností technického řešení. Vyhodnotit navržené možnosti a vybrat optimální řešení. Realizovat návrh vlastního projektu - výstavy podle zvoleného postupu. Zvolit optimální způsob prezentace a propagace projektu. Evaluovat výsledky. |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecturing |
Lecturing |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
assessment methods |
---|
Oral examination |
Oral examination |
Recommended literature
|
-
Darnie David. Exhibition design. London, 2006. ISBN 1856694305.
-
Dean David. Museum exhibion: theory and practice. London, 1996. ISBN 0415080177.
-
HORÁČEK, R. Galerijní animace a zprostředkovávání umění. Brno: Cerm, 1998. ISBN 80-7204-084-7.
-
HORÁČEK, Radek a ZÁLEŠÁK, Jan a kol. Aktuální otázky zprostředkování umění ? Teorie a praxe galerijní pedagogiky, vizuální kultura a výtvarná výchova.. Brno: Masarykova univerzita, 2007.
-
Kesner, Ladislav. Marketing a management muzeí a památek : od přípravy expozice k prožitku návštěvníka, budování publika, strategický management, komunikace a propagace, rozvoj finančních zdrojů, kultura a cestovní ruch. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2005. ISBN 8024711044.
-
ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Muzejní expozice jako edukační médium 1. díl ? Přístupy k tvorbě expozic a jejich inovace. Olomouc: Univerzita Palackého, 2014.
|