Course: Cultural policy and sociocultural environment

» List of faculties » FMK » KAME
Course title Cultural policy and sociocultural environment
Course code KAME/KKUPO
Organizational form of instruction Lecture
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 4
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Karásek Jan Jindřich, MgA.
  • Štraneková Mária, doc. Mgr. art. ArtD.
Course content
Course syllabus: Sociocultural environment The structure of the subject Cultural Policy and Sociocultural Environment is designed to provide contextual views on the key themes of nature, cultural and urban environment and culture in the broadest sense. The course will be based on practical knowledge of visual sociology, which will allow to grasp the topic on the basis of specific manifestations and influences of nature and culture. The contact point for both subjects are individual photographic genres / nature, urban landscape, subjective documentary, reportage, still life /, which are interpreted from a sociological point of view. Cultural policy explanation of the concept, different interpretations, the influence of ideology in cultural traffic

Learning activities and teaching methods
unspecified
prerequisite
Knowledge
Schopnost kritického myšlení a analýzy: Studenti by měli mít schopnost analyzovat a interpretovat vizuální projevy, zejména fotografie, a vnímat je z hlediska sociologických a kulturních vlivů. Kritické myšlení a schopnost reflektovat různé interpretace jsou klíčové při studiu a diskusi o kulturní politice. Zájem o sociologii a kulturní témata: Studenti by měli mít zájem o sociologii a kulturní témata a být motivováni prohlubovat své znalosti v těchto oblastech. Zájem o sociální dění, kulturní události a vztahy mezi kulturou a společností je důležitý pro aktivní účast na předmětu. Otevřenost a zvídavost: Studenti by měli mít otevřený přístup k novým poznatkům, být ochotni se ptát, diskutovat a zkoumat různé pohledy na kulturní politiku a vizuální sociologii. Otevřenost umožňuje studentům rozšířit své chápání a porozumění komplexnímu vztahu mezi kulturou, politikou a vizuálními projevy.
Schopnost kritického myšlení a analýzy: Studenti by měli mít schopnost analyzovat a interpretovat vizuální projevy, zejména fotografie, a vnímat je z hlediska sociologických a kulturních vlivů. Kritické myšlení a schopnost reflektovat různé interpretace jsou klíčové při studiu a diskusi o kulturní politice. Zájem o sociologii a kulturní témata: Studenti by měli mít zájem o sociologii a kulturní témata a být motivováni prohlubovat své znalosti v těchto oblastech. Zájem o sociální dění, kulturní události a vztahy mezi kulturou a společností je důležitý pro aktivní účast na předmětu. Otevřenost a zvídavost: Studenti by měli mít otevřený přístup k novým poznatkům, být ochotni se ptát, diskutovat a zkoumat různé pohledy na kulturní politiku a vizuální sociologii. Otevřenost umožňuje studentům rozšířit své chápání a porozumění komplexnímu vztahu mezi kulturou, politikou a vizuálními projevy.
learning outcomes
1. To explain the term cultural policy and its different interpretations 2. To Understand and explain the influence of ideology in cultural operations 3. To Understand social events in the exterior and interior, including social contacts, communication and socialization 4. To identify different professional groups and differentiation of living standards 5. To Understand the demographic structure of the population and differences in the status of men and women, age groups and subcultures
1. To explain the term cultural policy and its different interpretations 2. To Understand and explain the influence of ideology in cultural operations 3. To Understand social events in the exterior and interior, including social contacts, communication and socialization 4. To identify different professional groups and differentiation of living standards 5. To Understand the demographic structure of the population and differences in the status of men and women, age groups and subcultures
Skills
Ability to analyze cultural policy and interpret its impact on society and culture. Ability to apply sociological concepts and methods to specific situations and phenomena in society. The ability to interpret visual representations and landscapes in terms of sociological aspects. Ability to analyze and understand social relationships and interactions in a wider socio-cultural environment. The ability to analyze the socio-economic structure and demographic characteristics of the population and understand their socio-cultural context
Ability to analyze cultural policy and interpret its impact on society and culture. Ability to apply sociological concepts and methods to specific situations and phenomena in society. The ability to interpret visual representations and landscapes in terms of sociological aspects. Ability to analyze and understand social relationships and interactions in a wider socio-cultural environment. The ability to analyze the socio-economic structure and demographic characteristics of the population and understand their socio-cultural context
Recommended literature
  • ALAN, J. Etapy života očima sociologie. Praha: Panorama, 1989. ISBN 80-7038-044-6.
  • BERGER, P. Pozvání do sociologie. Praha. Správa sociálního řízení. 1991.
  • Disman, M. Jak se vyrábí sociologická znalost?. Praha: Karolinum, 1993.
  • GEHL, J. Život mezi budovami. Brno. Nadace partnerství., 2000.
  • Norberg- Schulz, Ch. Genius loci. Praha : Odeon, 1994.
  • SINGLY, F. Sociologie současné rodiny. Praha: Portál, 1999.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester