Lecturer(s)
|
-
Stanický Petr, prof. MgA. MFA
-
Stanická Silvie, Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
The primary goal of the course is to provide the student with an interpretation of the development of art history from the 1990s to the present. The course emphasizes the opportunity to perceive personal creative performance that develops the ability to interpret one's own work as a result of the seminar. Students will engage with art history as a means of formulating their own expression and stance toward understanding and examining cultural, historical, and social contexts. They will also trace the development of art at some institutionally established universities.
|
Learning activities and teaching methods
|
unspecified
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
Nespecifikováno |
Nespecifikováno |
learning outcomes |
---|
Absolvent předmětu by měl být schopný poukázat na klíčové momenty procesu a nakonec jej vřazovat do širších sociokulturních souvislostí. Předmět by měl utvářet paralelní linii se současným euroamerickým uměním, které se opírá o neokonceptuální přístupy a postmodernismus. |
Absolvent předmětu by měl být schopný poukázat na klíčové momenty procesu a nakonec jej vřazovat do širších sociokulturních souvislostí. Předmět by měl utvářet paralelní linii se současným euroamerickým uměním, které se opírá o neokonceptuální přístupy a postmodernismus. |
Znalost interpretace vývoje dějin umění od 90. let 20. století až po současnost |
Znalost interpretace vývoje dějin umění od 90. let 20. století až po současnost |
Znalost aktuálních vizuálních trendů ve světě |
Znalost aktuálních vizuálních trendů ve světě |
Definovat současné euroamerické uměním, které se opírá o neokonceptuální přístupy a postmodernismus |
Definovat současné euroamerické uměním, které se opírá o neokonceptuální přístupy a postmodernismus |
Definovat a kontextualizovat vybraná umělecká díla |
Definovat a kontextualizovat vybraná umělecká díla |
Vyjmenovat základní odbornou terminologii vztahující se k probíranému tématu |
Vyjmenovat základní odbornou terminologii vztahující se k probíranému tématu |
Knowledge of the interpretation of the development of art history from the 1990s to the present |
Knowledge of the interpretation of the development of art history from the 1990s to the present |
Knowledge of current visual trends in the world |
Knowledge of current visual trends in the world |
Define contemporary Euro-American art that relies on neo-conceptual approaches and postmodernism |
Define contemporary Euro-American art that relies on neo-conceptual approaches and postmodernism |
Define and contextualize selected works of art |
Define and contextualize selected works of art |
List basic technical terminology related to the topic at hand |
List basic technical terminology related to the topic at hand |
Skills |
---|
Schopnost poukázat na klíčové momenty procesu tvorby, a nakonec jej vřazovat do širších sociokulturních souvislostí. |
Schopnost poukázat na klíčové momenty procesu tvorby, a nakonec jej vřazovat do širších sociokulturních souvislostí. |
Schopnost napsat odborný kritický text |
Schopnost napsat odborný kritický text |
Schopnost interpretovat odborný text |
Schopnost interpretovat odborný text |
Dovednost orientovat se v současném vizuálním uměním. |
Dovednost orientovat se v současném vizuálním uměním. |
Jmenovat nejvýznamnější představitele současné vizuální scény. |
Jmenovat nejvýznamnější představitele současné vizuální scény. |
The ability to point out key moments in the process of creation, and ultimately to place it in a broader socio-cultural context. |
The ability to point out key moments in the process of creation, and ultimately to place it in a broader socio-cultural context. |
Ability to write a professional critical text |
Ability to write a professional critical text |
Ability to interpret a professional text |
Ability to interpret a professional text |
The ability to navigate contemporary visual art. |
The ability to navigate contemporary visual art. |
To name the most important representatives of the contemporary visual art scene. |
To name the most important representatives of the contemporary visual art scene. |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Skills |
---|
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Composite examination (Written part + oral part) |
Composite examination (Written part + oral part) |
Recommended literature
|
-
Eleanor Hartney. Art & Today. Součas. světové umění. 2008. ISBN 9780714845142.
-
Esche, Charles;Gallo, Ruben;Hasegawa, Yuko. Cream 3. Phadion Press, 2003. ISBN 0714843113.
-
Kolektiv autorů: Bilderbuch. Documenta Kassel. Souč. Světové umění. Kassel, 2007.
-
Lucie- Smith, Edward. Art & Today. Součas. světové umění. Praha, 1996. ISBN 80-85871-97-1.
-
Michal Koleček. Framing of Art. Ústí nad Labem, 2007. ISBN 80-7044-0730-3.
-
Michal Koleček. Grey Zones / Šedé zóny. Ústí nad Labem, 2006. ISBN 80-7044-830-X.
|