Lecturer(s)
|
|
Course content
|
1.-3. Comparison of the current situation in the field of glassmaking in the Czech Republic, Europe and the world. 4. Excursions 5.-6. Techniques, individual approach of the artist 7.-12 Overview of the most important artists working with glass as the main material. 13. Excursions
|
Learning activities and teaching methods
|
unspecified
|
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
Definovat základní pojmy v kontextu současné sklářské tvorby |
Definovat základní pojmy v kontextu současné sklářské tvorby |
Definovat aktuální trendy 20. ve sklářské tvorbě |
Definovat aktuální trendy 20. ve sklářské tvorbě |
Definovat roli materiálu skla na současné vizuální scéně a její pozici v 21. století |
Definovat roli materiálu skla na současné vizuální scéně a její pozici v 21. století |
Jmenovat nejvýznamnější výtvarné přehlídky, nejvýznamnější domácí a zahraniční galerie se zaměřením na sklářskou tvorbu |
Jmenovat nejvýznamnější výtvarné přehlídky, nejvýznamnější domácí a zahraniční galerie se zaměřením na sklářskou tvorbu |
Definovat a kontextualizovat vybraná umělecká díla |
Definovat a kontextualizovat vybraná umělecká díla |
Define basic concepts in the context of contemporary glassmaking |
Define basic concepts in the context of contemporary glassmaking |
Define current trends in 20th century glassmaking |
Define current trends in 20th century glassmaking |
Define the role of the material glass in the contemporary visual scene and its position in the 21st century |
Define the role of the material glass in the contemporary visual scene and its position in the 21st century |
Name the most important art shows, the most important domestic and foreign galleries focusing on glass art |
Name the most important art shows, the most important domestic and foreign galleries focusing on glass art |
Define and contextualize selected works of art |
Define and contextualize selected works of art |
Skills |
---|
Schopnost jmenovat specifika českého uměleckého skla, nejvýznamnější představitele |
Schopnost jmenovat specifika českého uměleckého skla, nejvýznamnější představitele |
Schopnost pojmenovat různé roviny vnímání a přemýšlení o materiálu a jeho výrazu v druhé polovině 20. a 21. století |
Schopnost pojmenovat různé roviny vnímání a přemýšlení o materiálu a jeho výrazu v druhé polovině 20. a 21. století |
Jmenovat nejvýznamnější umělecká díla a jejich autory v kontextu sklářské tvorby 21. století |
Jmenovat nejvýznamnější umělecká díla a jejich autory v kontextu sklářské tvorby 21. století |
Dovednost interpretovat umělecké dílo |
Dovednost interpretovat umělecké dílo |
Schopnost pracovat s estetickou kategorií užitého umění a rozdíly mezi designem a řemeslem. |
Schopnost pracovat s estetickou kategorií užitého umění a rozdíly mezi designem a řemeslem. |
Ability to name the specifics of Czech art glass, the most important representatives of Czech glass |
Ability to name the specifics of Czech art glass, the most important representatives of Czech glass |
Ability to name different levels of perception and thinking about the material and its expression in the second half of the 20th and 21st centuries |
Ability to name different levels of perception and thinking about the material and its expression in the second half of the 20th and 21st centuries |
To name the most important works of art and their authors in the context of glass art of the 21st century |
To name the most important works of art and their authors in the context of glass art of the 21st century |
Be able to interpret a work of art |
Be able to interpret a work of art |
Ability to work with the aesthetic category of applied art and the differences between design and craft |
Ability to work with the aesthetic category of applied art and the differences between design and craft |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
Educational trip |
Educational trip |
Skills |
---|
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Composite examination (Written part + oral part) |
Composite examination (Written part + oral part) |
Recommended literature
|
-
Hauschke, Sven. Coburger Glaspreis 2014. The Coburg Prize for Contemporary Glass 2014. Coburg, 2014. ISBN 978-3-954-9.
-
Hlaveš, Milan. Hledání skla. In Search of Glass. Praha, 2011. ISBN 978-80-7101-099-9.
-
Nový, Petr. Dva v jednom. Design českého a slovenského skla 1918-2018. Jablonec nad Nisou, 2018. ISBN 978-80-86397-31-3.
-
Pelcl, Jiří. Český design. Czech Design 1995-2000. Praha, 2001. ISBN 80-902736-6-1.
-
Petrová, Sylva. České sklo. Praha, 2018. ISBN 978-80-87989-50-0.
-
Veselý, Marek. Stanislav Libenský Award 2022. Praha, 2022. ISBN 978-80-905760-8-7.
|