Lecturer(s)
|
-
Gogola Jan, doc. Mgr. MgA.
|
Course content
|
The manual presented here as a starting point for group dramaturgical analysis from the stage of writing literary materials to post-production. Manual: -what - or the theme of the film, formulated to express the specific context of the film and its generalization -how - the form of the film (genre, style, method) -why - personal motivation to make the film and social motivation or what the film should address in the public context -structure - from where, through what and to where it should be told. Whether with a closed frame (day, year, space-time, sequence of an activity) or with an open structure like a collage, mosaic or immediate links of meaning in terms of editing and montage. -who, when, where - characters, places and time of the film -concretization - brief content of the film in one standard page -example of a shot - a specific shot, situation, sequence from the film: a description in terms of content and form as an example of the overall form of the work
|
Learning activities and teaching methods
|
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming), Activating (Simulation, games, dramatization), Teamwork, Text analysis, Self-reflection
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
Schopnost tvůrčí a průběžné práce v interaktivním kontextu skupinové dramaturgické analýzy. |
Schopnost tvůrčí a průběžné práce v interaktivním kontextu skupinové dramaturgické analýzy. |
learning outcomes |
---|
Analytický přístup v rámci práce na audiovizuálním díle od psaní literárních podkladů až po post-produkci. Film jako kolektivní praxe a nikoliv jako výhradně osobní záležitost autora. Schopnost průběžné dramaturgické rozvahy nad vznikajícím filmem od počátečního nápadu až po dokončení snímku. |
Analytický přístup v rámci práce na audiovizuálním díle od psaní literárních podkladů až po post-produkci. Film jako kolektivní praxe a nikoliv jako výhradně osobní záležitost autora. Schopnost průběžné dramaturgické rozvahy nad vznikajícím filmem od počátečního nápadu až po dokončení snímku. |
Manual of a dramaturgy: -what: theme -how: form -why: reason for creation of the film -structure: principle of the narrative -scheme of the story -protagonists, places and time of the film -example of the take |
Manual of a dramaturgy: -what: theme -how: form -why: reason for creation of the film -structure: principle of the narrative -scheme of the story -protagonists, places and time of the film -example of the take |
Skills |
---|
Applied dramaturgy: -point of view -synopses -treatment -script -montage |
Applied dramaturgy: -point of view -synopses -treatment -script -montage |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Text analysis |
Text analysis |
Teamwork |
Self-reflection |
Self-reflection |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Teamwork |
Activating (Simulation, games, dramatization) |
Activating (Simulation, games, dramatization) |
assessment methods |
---|
Analysis of creative works (Music, visual arts, literature) |
Analysis of the student's performance |
Analysis of creative works (Music, visual arts, literature) |
Analysis of the student's performance |
Text analysis |
Text analysis |
Recommended literature
|
-
BRESSON, Robert. Poznámky o kinematografu. Praha, 1998. ISBN 80-86019-68-3.
-
KRÁL, Petr. Groteska aneb Morálka šlehačkového dortu.. 1999. ISBN 80-7004-092-0.
-
MANOVICH, Lev. Jazyk nových médií. Praha, 2018. ISBN 978-80-246-2961-2.
-
MARTIN, Andrew. Mizanscéna a filmový styl. Praha, 2019. ISBN 978-80-7331-510-8.
-
NICHOLS, Bill. Úvod do dokumentárního filmu.. Praha: Akademie múzických umění v Praze., 2010.
|