Course: Film and Audiovisual Education 1

» List of faculties » FMK » KAAV
Course title Film and Audiovisual Education 1
Course code KAAV/AV7FV
Organizational form of instruction Seminary
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 1
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Hlavicová Lucie, MgA.
Course content
The lessons will be held in four blocks: 1. What is Film and Audiovisual Education & Methodological Materials for Films 2. From filmmaker to educator (the journey from film practice to pedagogical practice) 3. Presentation of students' ideas for seminar assignments & FAV at home and around the world 4. Teaching with film: integrating film into teaching, lecturer's introduction to film, final discussion Course Outcomes: Upon completion of Film and Audiovisual Education 1, students will have a basic understanding of film and audiovisual education topics. Graduates are familiar with the basic sources of information in the field and distinguish the main actors in the field. Graduates are oriented to the issues of film and audiovisual education in different areas of formal and non-formal education. Graduates have experience in the production of accompanying materials for children's films and are prepared to deepen their knowledge in the Film/Audiovisual Education 2 course and possibly follow up with another practical course in film pedagogy.

Learning activities and teaching methods
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming), Observation, Projection (static, dynamic), Activating (Simulation, games, dramatization)
  • Participation in classes - 12 hours per semester
prerequisite
Knowledge
The student will be guided interactively in order to involve him in working with the topic.
The student will be guided interactively in order to involve him in working with the topic.
learning outcomes
The student will gain orientation in a specific area of film and audiovisual education.
The student will gain orientation in a specific area of film and audiovisual education.
Skills
Po absolvování předmětu Filmová a audiovizuální výchova 1 se studenti základním způsobem orientují v tématech filmové a audiovizuální výchovy. Absolventi znají základní oborové informační zdroje a rozlišují hlavní aktéry v oblasti. Absolventi se orientují v problematice filmové a audiovizuální výchovy v různých oblastech formálního i neformálního vzdělávání. Absolventi mají zkušenost s tvorbou doprovodných materiálů k filmům pro děti a jsou připraveni své znalosti prohloubit v rámci předmětu Filmová/ audiovizuální výchova 2 a případně navázat jiným praktickým kurzem filmové pedagogiky.
Po absolvování předmětu Filmová a audiovizuální výchova 1 se studenti základním způsobem orientují v tématech filmové a audiovizuální výchovy. Absolventi znají základní oborové informační zdroje a rozlišují hlavní aktéry v oblasti. Absolventi se orientují v problematice filmové a audiovizuální výchovy v různých oblastech formálního i neformálního vzdělávání. Absolventi mají zkušenost s tvorbou doprovodných materiálů k filmům pro děti a jsou připraveni své znalosti prohloubit v rámci předmětu Filmová/ audiovizuální výchova 2 a případně navázat jiným praktickým kurzem filmové pedagogiky.
teaching methods
Knowledge
Activating (Simulation, games, dramatization)
Projection (static, dynamic)
Projection (static, dynamic)
Observation
Observation
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
Activating (Simulation, games, dramatization)
assessment methods
Analysis of creative works (Music, visual arts, literature)
Analysis of creative works (Music, visual arts, literature)
Analysis of a presentation given by the student
Analysis of a presentation given by the student
Analysis of educational material
Analysis of educational material
Recommended literature
  • Slovník základních pojmů filmové a audiovizuální výchovy..
  • BEDNAŘÍK, Pavel (ed.). Filmová / audiovizuální výchova v ČR 2017. Film/Audiovisual Education in the Czech Republic 2017.. Kreativní Evropa ? MEDIA. Praha, 2019.
  • BEDNAŘÍK, Pavel (ed.). Filmová / audiovizuální výchova v ČR 2019. Film/Audiovisual Education in the Czech Republic 2017.. Kreativní Evropa ? MEDIA. Praha, 2019.
  • CZ DVOŘÁKOVÁ, Tereza. Jak vznikl film. Výlet do světa filmové archeologie pro malé i velké.. Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity . Praha, 2008. ISBN 978-80-257-2281-7.
  • CZESANY DVOŘÁKOVÁ, Tereza ? PETRUŽELA, Benjamin ? BAUER, Šimon. Mapování realizace vzdělávacího oboru Filmová/ audiovizuální výchova na českých základních školách a gymnáziích.. KFS FF UK pro MK ČR . Praha.
  • DAVID Ivan. Filmové právo: Autorskoprávní perspektiva.. Praha, 2015. ISBN 978-80-906089-0-0.
  • GÓRECKI, Marcin ? SOTOMSKA, Agata (eds.). Film Literacy Initiatives.. Warsaw: Creative Europe Desk Poland, Berlin-Brandenburg, Denmark. 2015.
  • GRABHAM Tim et al. Nafilmuj to! Jak vzniká film.. Mladá fronta. Praha, 2011. ISBN 978-80-204-2465-5.
  • CHAJDA, Radek. Pohyblivé obrázky. Jak funguje projektor, televize a filmová kamera. Computer Press. Brno, 2011. ISBN 978-80-251-2840-4.
  • CHRISTIE, Ian (ed.). Audiences : Defining and Researching Screen Entertainment Reception. Amsterdam. University Press . Amsterdam, 2012. ISBN 9789089643629.
  • Krátká, Jana. Audiovizuální edukace jako součást mediální výchovy. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4684-9.
  • MORALES, Alexandra ? BOKŠTEFLOVÁ, Lucie. Zloději tmy.. NFA. Praha, 2017. ISBN 978-80-7004-182-6.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester