Course: Film Theory and Technology 2

» List of faculties » FMK » KAAV
Course title Film Theory and Technology 2
Course code KAAV/AV2TT
Organizational form of instruction Lecture
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Velič Martin, MgA.
  • Kubeček Tomáš, MgA.
  • Kocí Irena, MgA. Ph.D.
  • Liebenberger Július, Mgr. art. ArtD.
  • Masník Boris, ak. mal.
  • Konečný Lubomír, MgA.
  • Ondruš Juraj, MgA. Ph.D.
  • Hruda Pavel, MgA.
Course content
Tasks related to activities of a director, screenwriter, production manager, DOP, editor, master of sound, and VFX supervisor within the stages of pre-production, production and post-production are analysed in detail. Mutual connectedness with the rest of the filming crew jobs is also discussed. Specifics of preparations, filming and post-production of dialogues are introduced in their content and form.

Learning activities and teaching methods
Lecturing, Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming), Methods for working with texts (Textbook, book), Practice exercises, Teamwork
  • Participation in classes - 26 hours per semester
prerequisite
Knowledge
Basic knowledge of film crew.
Basic knowledge of film crew.
learning outcomes
Understanding the rules of all fields of audiovisual production.
Understanding the rules of all fields of audiovisual production.
- Student vysvětlí základní činnosti profese režiséra a scenáristy, - definuje práci produkčního a kameramana, - vymezí odbornou práci střihače a mistra zvuku, - vysvětlí roli supervizora vizuálních efektů ve fázích preprodukce, produkce a postprodukce, - vyjmenuje návaznosti všech profesí filmového štábu, - vydefinuje specifika příprav, natáčení a postprodukce dialogových scén.
- Student vysvětlí základní činnosti profese režiséra a scenáristy, - definuje práci produkčního a kameramana, - vymezí odbornou práci střihače a mistra zvuku, - vysvětlí roli supervizora vizuálních efektů ve fázích preprodukce, produkce a postprodukce, - vyjmenuje návaznosti všech profesí filmového štábu, - vydefinuje specifika příprav, natáčení a postprodukce dialogových scén.
Understanding of the rules of all disciplines of audiovisual production. Understanding the rules of all fields of audiovisual production. Down Edit Delete - The student will explain the basic activities of the profession of director and screenwriter, - define the work of a producer and a cinematographer, - define the professional work of the editor and sound engineer, - explain the role of the visual effects supervisor in the pre-production, production and post-production phases, - lists the continuities of all the professions of the film crew, - define the specifics of the preparation, shooting and post-production of dialogue scenes.
Understanding of the rules of all disciplines of audiovisual production. Understanding the rules of all fields of audiovisual production. Down Edit Delete - The student will explain the basic activities of the profession of director and screenwriter, - define the work of a producer and a cinematographer, - define the professional work of the editor and sound engineer, - explain the role of the visual effects supervisor in the pre-production, production and post-production phases, - lists the continuities of all the professions of the film crew, - define the specifics of the preparation, shooting and post-production of dialogue scenes.
Skills
- Student využívá znalosti jednotlivých profesí při své tvorbě, - stanoví adekvátní požadavky na členy štábu při realizaci filmového díla, - využívá odborná hlediska jednotlivých profesí při týmových konzultacích, - identifikuje potřeby přípravy natáčení, - využívá znalosti při natáčení a postprodukci dialogových scén.
- Student využívá znalosti jednotlivých profesí při své tvorbě, - stanoví adekvátní požadavky na členy štábu při realizaci filmového díla, - využívá odborná hlediska jednotlivých profesí při týmových konzultacích, - identifikuje potřeby přípravy natáčení, - využívá znalosti při natáčení a postprodukci dialogových scén.
- The student uses the knowledge of individual professions in his/her work, - Determines adequate requirements for crew members in the realization of a film work, - uses professional aspects of individual professions in team consultations, - identifies the needs of filming preparation, - uses knowledge in shooting and post-production of dialogue scenes.
- The student uses the knowledge of individual professions in his/her work, - Determines adequate requirements for crew members in the realization of a film work, - uses professional aspects of individual professions in team consultations, - identifies the needs of filming preparation, - uses knowledge in shooting and post-production of dialogue scenes.
teaching methods
Knowledge
Teamwork
Lecturing
Lecturing
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
Teamwork
Methods for working with texts (Textbook, book)
Methods for working with texts (Textbook, book)
Practice exercises
Practice exercises
assessment methods
Analysis of the student's performance
Systematic observation of the student
Systematic observation of the student
Analysis of the student's performance
Analysis of a work of art
Analysis of seminar paper
Analysis of seminar paper
Analysis of a work of art
Recommended literature
  • BORDWELL, David a Kristin THOMPSON. Umění filmu: úvod do studia formy a stylu. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2011. ISBN 978-80-7331-217-6.
  • Christopher j. Bowen, Roy Thompson. Grammar of the Edit. 2013. ISBN 978-024-0526-089.
  • Jech, Pavel. The seven minute screenplay. 1. vyd. V Praze : Akademie múzických umění, 2009. ISBN 978-80-7331-153-7.
  • LANDAU Neil, FREDERICK Matthew. 101 things I learned in film school.. New York, NY: Grand Central Pub, 2010. ISBN 978-0-446-55027-7.
  • ted jones, Chris Patmore. Škola filmaření. Praha, 2013. ISBN 978-80-7391-867-5.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester