Course: Film Theory and Technology 1

» List of faculties » FMK » KAAV
Course title Film Theory and Technology 1
Course code KAAV/AV1TT
Organizational form of instruction Lecture
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Velič Martin, MgA.
  • Kocí Irena, MgA. Ph.D.
  • Kubeček Tomáš, MgA.
  • Konečný Lubomír, MgA.
  • Masník Boris, ak. mal.
  • Liebenberger Július, Mgr. art. ArtD.
  • Ondruš Juraj, MgA. Ph.D.
  • Hruda Pavel, MgA.
Course content
Tasks related to activities of a director, screenwriter, production manager, DOP, editor, master of sound, and VFX supervisor within the stages of pre-production, production and post-production are analysed in detail. Mutual connectedness with the rest of the filming crew jobs is also discussed. Specifics of preparations, filming and post-production of dialogues are introduced in their content and form.

Learning activities and teaching methods
Lecturing, Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming), Methods for working with texts (Textbook, book), Practice exercises, Teamwork
  • Participation in classes - 24 hours per semester
prerequisite
Knowledge
Basic knowledge of film crew.
Basic knowledge of film crew.
learning outcomes
- Student je schopen definovat základní úkony související s činností režiséra, scenáristy, produkčního, kameramana, střihače, mistra zvuku a supervizora vizuálních efektů. - stanoví postupy ve fázích preprodukce, - vysvětlí fázi produkce a postprodukce, - pojmenuje návaznosti na další profese filmového štábu, - vysvětlí specifika příprav, natáčení a postprodukce.
- Student je schopen definovat základní úkony související s činností režiséra, scenáristy, produkčního, kameramana, střihače, mistra zvuku a supervizora vizuálních efektů. - stanoví postupy ve fázích preprodukce, - vysvětlí fázi produkce a postprodukce, - pojmenuje návaznosti na další profese filmového štábu, - vysvětlí specifika příprav, natáčení a postprodukce.
- The student is able to define the basic tasks related to the activities of a director, scriptwriter, producer, cameraman, editor, sound master and visual effects supervisor. - Determine the procedures in the pre-production stages, - explain the production and post-production phases, - name the links to other film crew professions, - explain the specifics of prep, shooting and post-production.
- The student is able to define the basic tasks related to the activities of a director, scriptwriter, producer, cameraman, editor, sound master and visual effects supervisor. - Determine the procedures in the pre-production stages, - explain the production and post-production phases, - name the links to other film crew professions, - explain the specifics of prep, shooting and post-production.
Skills
- Student je schopen rozdělit úkony související s činností základních štábových profesí, - využívá znalosti postupů ve fázích preprodukce, - volí odpovídající časovou dotaci pro fáze produkce a postprodukce, - využívá znalost návazností na další profese filmového štábu při realizaci, - navrhne přípravu, natáčení a postprodukci z hlediska potřeb jednotlivých specializací.
- Student je schopen rozdělit úkony související s činností základních štábových profesí, - využívá znalosti postupů ve fázích preprodukce, - volí odpovídající časovou dotaci pro fáze produkce a postprodukce, - využívá znalost návazností na další profese filmového štábu při realizaci, - navrhne přípravu, natáčení a postprodukci z hlediska potřeb jednotlivých specializací.
- The student is able to determine tasks related to the activities of basic staff professions, - uses knowledge of procedures in the pre-production stages, - chooses appropriate time allocation for production and post-production phases, - uses the knowledge of connections to other film crew professions in the production process, - determines preparation, shooting and post-production in terms of the needs of each specialisation.
- The student is able to determine tasks related to the activities of basic staff professions, - uses knowledge of procedures in the pre-production stages, - chooses appropriate time allocation for production and post-production phases, - uses the knowledge of connections to other film crew professions in the production process, - determines preparation, shooting and post-production in terms of the needs of each specialisation.
teaching methods
Knowledge
Methods for working with texts (Textbook, book)
Teamwork
Lecturing
Lecturing
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
Methods for working with texts (Textbook, book)
Practice exercises
Teamwork
Practice exercises
assessment methods
Analysis of the student's performance
Analysis of seminar paper
Analysis of the student's performance
Systematic observation of the student
Systematic observation of the student
Analysis of seminar paper
Analysis of a work of art
Analysis of a work of art
Recommended literature
  • BORDWELL, David a Kristin THOMPSON. Umění filmu: úvod do studia formy a stylu. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2011. ISBN 978-80-7331-217-6.
  • Christopher j. Bowen, Roy Thompson. Grammar of the Edit. 2013. ISBN 978-024-0526-089.
  • Jech, Pavel. The seven minute screenplay. 1. vyd. V Praze : Akademie múzických umění, 2009. ISBN 978-80-7331-153-7.
  • LANDAU Neil, FREDERICK Matthew. 101 things I learned in film school.. New York, NY: Grand Central Pub, 2010. ISBN 978-0-446-55027-7.
  • ted jones, Chris Patmore. Škola filmaření. Praha, 2013. ISBN 978-80-7391-867-5.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester