Lecturer(s)
|
-
Kudláč Jakub, prof. Mgr. Ph.D.
-
Dvořáčková Markéta, Mgr.
|
Course content
|
1. Introduction 2. Media life. What is film? What (where) is film (today)? 3. History of the film experience. How to study film? The new film history 4. Film as technology 5. Film as an industry 6. Film as an art form 7. Film and the outside world 8. The seven epochs of film 9. How to analyse film? Film form and style. Types of narrative 10. Film genre 11. Film authorship 12. Types of films: documentary, experimental film, animation Required reading: DEUZE, Mark. V médiích. Úvod, ve kterém jsme tím, čím jsou média. In: Media life. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015, 267 s. Studia nových médií. ISBN 978-80-246-2815-8. GUNNING, Tom. Film ist. Šlabikár vizuálneho sveta. Kino-ikon: časopis pre vedu a filme a pohyblivom obraze. Bratislava: Asociácia slovenských filmových klubov a Slovenský filmový ústav, 2002, (2), 135 - 141. ISSN 1335-1893. SZCZEPANIK, Petr. Úvod. Nová filmová historie, kulturní dějiny a archeologie médií. In: Nová filmová historie: antologie současného myšlení o dějinách kinematografie a audiovizuální kultury. Praha: Herrmann, 2004. ISBN 80-239-4107-0. CASETTI, Francesco. Filmova zkusenost, Iluminace, r. 23, 2011, c. 1, s. 67-77. MIRZOEFF, Nicholas. Jak vidět svět. + Svět na obrazovce. In: Jak vidět svět. Překlad Andrea Průchová Hrůzová a Jan J. Škrob. Vydání první. Praha: ArtMap, 2018. 372 stran. ISBN 978-80-906599-5-7. THOMPSONOVÁ, Kristin. Neoformalistická filmová analýza: jeden přístup, mnoho metod. Iluminace 1998, č. 1, s. 5-36. BORDWELL, David a Kristin THOMPSON. Umění filmu: úvod do studia formy a stylu. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2011. ISBN 978-80-7331-217-6. KUHN, Annette a Guy WESTWELL. Authorship. + Genre. In: A dictionary of film studies. Oxford: Oxford University Press, 2012, ix, 516 s. Oxford paperback reference. ISBN 978-0-19-958726-1. KUCERA, Jakub. Filmovy zanr. Cinepur [online], 2006, [cit. 1. 8. 2019], dostupne na URL: <http://cinepur.cz/article.php?article=942>. NICHOLS, Bill. Jak lze definovat dokumentární film? In: Úvod do dokumentárního filmu. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2010. ISBN 978-80-7331-181-0. ŠEBEŠ, Marek. 2016. Živě, okamžitě, nonstop: proměny temporality televizního zpravodajství. In: DVOŘÁK, Tomáš (ed.). Temporalita (nových) médií. Praha: Nakladatelství AMU. s. 65-101. ISBN 978-80-7331-425-5. JENKINS Henry. Otevřené hlavy. "Mladou generaci čeká boj o cenzuru a přístup k datům," říká mediální vědec Henry Jenkins. Český rozhlas, Radio Wave, 26. 5. 2017 MITTELL, Jason. Úvod. In: Komplexní televize. Poetika současného televizního vyprávění. Praha: Akropolis, 2019, 319 s. #POPs. ISBN 978-80-7470-244-0. BENDOVÁ, Helena. Hry v sociálním a institucionálním kontextu. + Argumenty pro a proti. In: Umění počítačových her. Praha: NAMU, 2016, 354 s. ISBN 978-80-7331-421-7. SZCZEPANIK, Petr. Mediální výstavba Ideálního průmyslového města. Síť médií v Baťově Zlíně 30. let. In Kinematografie a město. Studie z dějin lokální filmové kultury. Brno: FF MU, 2005. s. 18-60.
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecturing, Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming), Analysis of a work of art
- Participation in classes
- 48 hours per semester
|
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
The student - will explain how the medium of film can be defined, how to study it, and how to approach its history |
The student - will explain how the medium of film can be defined, how to study it, and how to approach its history |
- will present how the conditions of the cinematic experience have changed throughout history |
- will present how the conditions of the cinematic experience have changed throughout history |
- will explain the method of neo-formalist film analysis |
- will explain the method of neo-formalist film analysis |
Skills |
---|
The student - will understand and be able to work with the key concepts of film theory |
The student - will understand and be able to work with the key concepts of film theory |
- has experience of reading and discussing professional texts |
- has experience of reading and discussing professional texts |
- in accordance with the method of neo-formalist film analysis, the student is able to analyse the formal aspects of the film (narration, cinematography, editing, sound), describe how the individual stylistic devices affect the viewer and influence the overall structure of the work |
- in accordance with the method of neo-formalist film analysis, the student is able to analyse the formal aspects of the film (narration, cinematography, editing, sound), describe how the individual stylistic devices affect the viewer and influence the overall structure of the work |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Lecturing |
Analysis of a work of art |
Lecturing |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Analysis of a work of art |
assessment methods |
---|
Essay |
Essay |
Composite examination (Written part + oral part) |
Analysis of a presentation given by the student |
Analysis of a presentation given by the student |
Composite examination (Written part + oral part) |
Recommended literature
|
|