Lecturer(s)
|
-
Velič Martin, MgA.
-
Kocí Irena, MgA. Ph.D.
-
Kubeček Tomáš, MgA.
|
Course content
|
The scriptwriting seminar leads students to the final independent creative work on the script and gradually introduces them to: - The basics of screenwriting, the idea, the theme, the generally expressed idea, the main idea, the supporting problem. - The process of working within the literary preparation of an AV work: how to approach a script: idea, theme. - Scene, sequence, message and style - Conventional narrative structure. Narrative structure. - Event lines, relationship lines. - Character and character development. - The dramaturgy of the audiovisual. In the field of directing, the teaching focuses on mastering the basic principles of directing: - Assembling a film crew. - Approach to the script, dramaturgy. - Creating a technical script. - Writing a synopsis. - Working with an actor. The student will practise his/her knowledge by completing sub-assignments focusing on particular topics and by writing and implementing a script for a class exercise.
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecturing, Monologic (Exposition, lecture, briefing), Methods for working with texts (Textbook, book), Activating (Simulation, games, dramatization), Analysis of a work of art
- Participation in classes
- 72 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
Creative work with text. |
Creative work with text. |
learning outcomes |
---|
The student masters the technologies of the field in the scope given by the content and goal of the course. |
The student masters the technologies of the field in the scope given by the content and goal of the course. |
Student - definuje základy psaní scénáře, hlavní myšlenku a nosný problém, - vysvětlí rozdíl mezi nápadem a námětem, - charakterizuje scénu, sekvenci, ví, co je sdělení a styl scénáře, - ví, co je konvenční narativní struktura a zná jednotlivé fáze stavby příběhu, - najde rozdíl mezi linii událostí, linií vztahů a jejich vazbu, - definuje tvorbu charakteru postavy i proces jejího vývoje, - zná principy dramaturgie audiovizuálního díla. V oblasti režie: - definuje role složek filmového štábu, - najde přístup ke scénáři, - vysvětlí pravidla dramaturgie, - vysvětlí pravidla tvorby technického scénáře, - definuje pravidla tvorby k napsání synopse, - vysvětlí způsoby práce s hercem. |
Student - definuje základy psaní scénáře, hlavní myšlenku a nosný problém, - vysvětlí rozdíl mezi nápadem a námětem, - charakterizuje scénu, sekvenci, ví, co je sdělení a styl scénáře, - ví, co je konvenční narativní struktura a zná jednotlivé fáze stavby příběhu, - najde rozdíl mezi linii událostí, linií vztahů a jejich vazbu, - definuje tvorbu charakteru postavy i proces jejího vývoje, - zná principy dramaturgie audiovizuálního díla. V oblasti režie: - definuje role složek filmového štábu, - najde přístup ke scénáři, - vysvětlí pravidla dramaturgie, - vysvětlí pravidla tvorby technického scénáře, - definuje pravidla tvorby k napsání synopse, - vysvětlí způsoby práce s hercem. |
Student - defines the basics of script writing, the main idea and the supporting problem, - explains the difference between an idea and a theme, - characterizes a scene, sequence, knows what the message and style of a screenplay is, - knows what conventional narrative structure is and knows the different stages of story construction, - finds the difference between an event line, a relationship line and their connection, - defines character creation and the process of character development, - knows the principles of dramaturgy of an audiovisual work. In the field of directing: - defines the roles of the components of a film crew, - finds an approach to the script, - explains the rules of dramaturgy, - explains the rules of technical scriptwriting, - defines the rules of creation to write a synopsis, - explains how to work with an actor. |
Student - defines the basics of script writing, the main idea and the supporting problem, - explains the difference between an idea and a theme, - characterizes a scene, sequence, knows what the message and style of a screenplay is, - knows what conventional narrative structure is and knows the different stages of story construction, - finds the difference between an event line, a relationship line and their connection, - defines character creation and the process of character development, - knows the principles of dramaturgy of an audiovisual work. In the field of directing: - defines the roles of the components of a film crew, - finds an approach to the script, - explains the rules of dramaturgy, - explains the rules of technical scriptwriting, - defines the rules of creation to write a synopsis, - explains how to work with an actor. |
Skills |
---|
V oblasti scenáristiky: - umí pracovat při tvorbě scénáře s rozvíjením nápadu, - umí napsat soudržný námět - stanoví linii událostí a linii vztahů, umí je provázat, - zvolí vhodného protagonistu a odpovídajícího antagonistu, - vystaví konvenční narativní strukturu scénáře. V oblasti režie: - umí si sestavit funkční štáb se základními složkami, - zvolí si správný přístup ke scénáři, - identifikuje strukturu látky, její gradaci, - v případě cizí látky umí aplikovat dramaturgický přístup ke scénáři, - zvolí si vhodné herecké obsazení. |
V oblasti scenáristiky: - umí pracovat při tvorbě scénáře s rozvíjením nápadu, - umí napsat soudržný námět - stanoví linii událostí a linii vztahů, umí je provázat, - zvolí vhodného protagonistu a odpovídajícího antagonistu, - vystaví konvenční narativní strukturu scénáře. V oblasti režie: - umí si sestavit funkční štáb se základními složkami, - zvolí si správný přístup ke scénáři, - identifikuje strukturu látky, její gradaci, - v případě cizí látky umí aplikovat dramaturgický přístup ke scénáři, - zvolí si vhodné herecké obsazení. |
In screenwriting: - Can work with the development of an idea in the creation of a script, - can write a coherent theme - establishes a line of events and a line of relationships, can link them, - choose an appropriate protagonist and an appropriate antagonist, - construct a conventional narrative structure for a screenplay. In directing: - Can assemble a functional crew with basic ingredients, - choose the right approach to the script, - identifies the structure of the fabric, its gradation, - in the case of foreign material, can apply a dramaturgical approach to the script, - choose an appropriate cast. |
In screenwriting: - Can work with the development of an idea in the creation of a script, - can write a coherent theme - establishes a line of events and a line of relationships, can link them, - choose an appropriate protagonist and an appropriate antagonist, - construct a conventional narrative structure for a screenplay. In directing: - Can assemble a functional crew with basic ingredients, - choose the right approach to the script, - identifies the structure of the fabric, its gradation, - in the case of foreign material, can apply a dramaturgical approach to the script, - choose an appropriate cast. |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Analysis of a work of art |
Lecturing |
Lecturing |
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
Analysis of a work of art |
Methods for working with texts (Textbook, book) |
Methods for working with texts (Textbook, book) |
Activating (Simulation, games, dramatization) |
Activating (Simulation, games, dramatization) |
assessment methods |
---|
Systematic observation of the student |
Analysis of the student's performance |
Conversation |
Conversation |
Text analysis |
Systematic observation of the student |
Analysis of creative works (Music, visual arts, literature) |
Analysis of the student's performance |
Text analysis |
Analysis of creative works (Music, visual arts, literature) |
Recommended literature
|
-
ARONSONOVÁ, Linda. Scénář pro 21. století. NAMU, Praha 2014. ISBN 978-80-7331-314-2.
-
Carriere, Jean-Claude. Vyprávět příběh. Praha : NFA, 1995. ISBN 80-7004-081-5.
-
Field, Syd. Jak napsat dobrý scénář. Praha, Rybka Publishers, 2007. ISBN 80-87067-65-7.
-
Fleischer, Jan. To by mohl být film. 1. vyd. V Praze : Akademie múzických umění ; Zlín : Archa, 2009. ISBN 978-80-901926-4-5.
-
Gindl-Tatárová, Zuzana. Umelecké filmové dielo a komercia z hľadiska praktickej dramaturgie. Bratislava, 2000. ISBN 8085182726.
-
Monaco, James. Jak číst film. Albatros, 2004. ISBN 80-00-01410-6.
|