Course: Audiovisual Practice Directing and Screewriting 1

» List of faculties » FMK » KAAV
Course title Audiovisual Practice Directing and Screewriting 1
Course code KAAV/AV1RS
Organizational form of instruction Lesson + Seminary
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 6
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Velič Martin, MgA.
  • Kocí Irena, MgA. Ph.D.
  • Kubeček Tomáš, MgA.
Course content
The scriptwriting seminar leads students to the final independent creative work on the script and gradually introduces them to: - The basics of screenwriting, the idea, the theme, the generally expressed idea, the main idea, the supporting problem. - The process of working within the literary preparation of an AV work: how to approach a script: idea, theme. - Scene, sequence, message and style - Conventional narrative structure. Narrative structure. - Event lines, relationship lines. - Character and character development. - The dramaturgy of the audiovisual. In the field of directing, the teaching focuses on mastering the basic principles of directing: - Assembling a film crew. - Approach to the script, dramaturgy. - Creating a technical script. - Writing a synopsis. - Working with an actor. The student will practise his/her knowledge by completing sub-assignments focusing on particular topics and by writing and implementing a script for a class exercise.

Learning activities and teaching methods
Lecturing, Monologic (Exposition, lecture, briefing), Methods for working with texts (Textbook, book), Activating (Simulation, games, dramatization), Analysis of a work of art
  • Participation in classes - 72 hours per semester
prerequisite
Knowledge
Creative work with text.
Creative work with text.
learning outcomes
The student masters the technologies of the field in the scope given by the content and goal of the course.
The student masters the technologies of the field in the scope given by the content and goal of the course.
Student - definuje základy psaní scénáře, hlavní myšlenku a nosný problém, - vysvětlí rozdíl mezi nápadem a námětem, - charakterizuje scénu, sekvenci, ví, co je sdělení a styl scénáře, - ví, co je konvenční narativní struktura a zná jednotlivé fáze stavby příběhu, - najde rozdíl mezi linii událostí, linií vztahů a jejich vazbu, - definuje tvorbu charakteru postavy i proces jejího vývoje, - zná principy dramaturgie audiovizuálního díla. V oblasti režie: - definuje role složek filmového štábu, - najde přístup ke scénáři, - vysvětlí pravidla dramaturgie, - vysvětlí pravidla tvorby technického scénáře, - definuje pravidla tvorby k napsání synopse, - vysvětlí způsoby práce s hercem.
Student - definuje základy psaní scénáře, hlavní myšlenku a nosný problém, - vysvětlí rozdíl mezi nápadem a námětem, - charakterizuje scénu, sekvenci, ví, co je sdělení a styl scénáře, - ví, co je konvenční narativní struktura a zná jednotlivé fáze stavby příběhu, - najde rozdíl mezi linii událostí, linií vztahů a jejich vazbu, - definuje tvorbu charakteru postavy i proces jejího vývoje, - zná principy dramaturgie audiovizuálního díla. V oblasti režie: - definuje role složek filmového štábu, - najde přístup ke scénáři, - vysvětlí pravidla dramaturgie, - vysvětlí pravidla tvorby technického scénáře, - definuje pravidla tvorby k napsání synopse, - vysvětlí způsoby práce s hercem.
Student - defines the basics of script writing, the main idea and the supporting problem, - explains the difference between an idea and a theme, - characterizes a scene, sequence, knows what the message and style of a screenplay is, - knows what conventional narrative structure is and knows the different stages of story construction, - finds the difference between an event line, a relationship line and their connection, - defines character creation and the process of character development, - knows the principles of dramaturgy of an audiovisual work. In the field of directing: - defines the roles of the components of a film crew, - finds an approach to the script, - explains the rules of dramaturgy, - explains the rules of technical scriptwriting, - defines the rules of creation to write a synopsis, - explains how to work with an actor.
Student - defines the basics of script writing, the main idea and the supporting problem, - explains the difference between an idea and a theme, - characterizes a scene, sequence, knows what the message and style of a screenplay is, - knows what conventional narrative structure is and knows the different stages of story construction, - finds the difference between an event line, a relationship line and their connection, - defines character creation and the process of character development, - knows the principles of dramaturgy of an audiovisual work. In the field of directing: - defines the roles of the components of a film crew, - finds an approach to the script, - explains the rules of dramaturgy, - explains the rules of technical scriptwriting, - defines the rules of creation to write a synopsis, - explains how to work with an actor.
Skills
V oblasti scenáristiky: - umí pracovat při tvorbě scénáře s rozvíjením nápadu, - umí napsat soudržný námět - stanoví linii událostí a linii vztahů, umí je provázat, - zvolí vhodného protagonistu a odpovídajícího antagonistu, - vystaví konvenční narativní strukturu scénáře. V oblasti režie: - umí si sestavit funkční štáb se základními složkami, - zvolí si správný přístup ke scénáři, - identifikuje strukturu látky, její gradaci, - v případě cizí látky umí aplikovat dramaturgický přístup ke scénáři, - zvolí si vhodné herecké obsazení.
V oblasti scenáristiky: - umí pracovat při tvorbě scénáře s rozvíjením nápadu, - umí napsat soudržný námět - stanoví linii událostí a linii vztahů, umí je provázat, - zvolí vhodného protagonistu a odpovídajícího antagonistu, - vystaví konvenční narativní strukturu scénáře. V oblasti režie: - umí si sestavit funkční štáb se základními složkami, - zvolí si správný přístup ke scénáři, - identifikuje strukturu látky, její gradaci, - v případě cizí látky umí aplikovat dramaturgický přístup ke scénáři, - zvolí si vhodné herecké obsazení.
In screenwriting: - Can work with the development of an idea in the creation of a script, - can write a coherent theme - establishes a line of events and a line of relationships, can link them, - choose an appropriate protagonist and an appropriate antagonist, - construct a conventional narrative structure for a screenplay. In directing: - Can assemble a functional crew with basic ingredients, - choose the right approach to the script, - identifies the structure of the fabric, its gradation, - in the case of foreign material, can apply a dramaturgical approach to the script, - choose an appropriate cast.
In screenwriting: - Can work with the development of an idea in the creation of a script, - can write a coherent theme - establishes a line of events and a line of relationships, can link them, - choose an appropriate protagonist and an appropriate antagonist, - construct a conventional narrative structure for a screenplay. In directing: - Can assemble a functional crew with basic ingredients, - choose the right approach to the script, - identifies the structure of the fabric, its gradation, - in the case of foreign material, can apply a dramaturgical approach to the script, - choose an appropriate cast.
teaching methods
Knowledge
Analysis of a work of art
Lecturing
Lecturing
Monologic (Exposition, lecture, briefing)
Monologic (Exposition, lecture, briefing)
Analysis of a work of art
Methods for working with texts (Textbook, book)
Methods for working with texts (Textbook, book)
Activating (Simulation, games, dramatization)
Activating (Simulation, games, dramatization)
assessment methods
Systematic observation of the student
Analysis of the student's performance
Conversation
Conversation
Text analysis
Systematic observation of the student
Analysis of creative works (Music, visual arts, literature)
Analysis of the student's performance
Text analysis
Analysis of creative works (Music, visual arts, literature)
Recommended literature
  • ARONSONOVÁ, Linda. Scénář pro 21. století. NAMU, Praha 2014. ISBN 978-80-7331-314-2.
  • Carriere, Jean-Claude. Vyprávět příběh. Praha : NFA, 1995. ISBN 80-7004-081-5.
  • Field, Syd. Jak napsat dobrý scénář. Praha, Rybka Publishers, 2007. ISBN 80-87067-65-7.
  • Fleischer, Jan. To by mohl být film. 1. vyd. V Praze : Akademie múzických umění ; Zlín : Archa, 2009. ISBN 978-80-901926-4-5.
  • Gindl-Tatárová, Zuzana. Umelecké filmové dielo a komercia z hľadiska praktickej dramaturgie. Bratislava, 2000. ISBN 8085182726.
  • Monaco, James. Jak číst film. Albatros, 2004. ISBN 80-00-01410-6.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester