Lecturer(s)
|
-
Skýbová Eva, Bc.
-
Taraba Pavel, Ing. Ph.D.
-
Klapalová Alena, doc. Ing. Ph.D.
-
Tučková Zuzana, prof. Ing. Ph.D.
|
Course content
|
- Definition of the term e-learning and its importance in study. - Principles of citation in a professional text. - General principles when creating texts. - Phases of text creation (starting points, study of professional literature, syllabus, the text itself and its structure). - Formal requirements of texts. - Methods of opposition and critical evaluation of texts. - Collection and processing of material (work with secondary literature).
|
Learning activities and teaching methods
|
Monologic (Exposition, lecture, briefing), Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming), Methods for working with texts (Textbook, book), Methods for written tasks (e.g. comprehensive exams, written tests), Text analysis, Individual work of students
- Participation in classes
- 14 hours per semester
- Home preparation for classes
- 5 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
The knowledges of the subjects the secondary school's czech subject. |
The knowledges of the subjects the secondary school's czech subject. |
learning outcomes |
---|
umí citovat odborný text |
umí citovat odborný text |
rozumí zásadám etiky odborného textu |
rozumí zásadám etiky odborného textu |
rozumí gramatice pro akademický písemný projev |
rozumí gramatice pro akademický písemný projev |
umí pracovat se sekundární literaturou |
umí pracovat se sekundární literaturou |
zná citační rejstříky včetně citačních metod |
zná citační rejstříky včetně citačních metod |
Skills |
---|
formulovat cíl vědeckého výzkumu i s jeho limity |
formulovat cíl vědeckého výzkumu i s jeho limity |
rozpoznat rozdíl mezi vědeckým faktem, názorem a spekulací |
rozpoznat rozdíl mezi vědeckým faktem, názorem a spekulací |
srovnat a popsat různé experimentální metody výzkumu |
srovnat a popsat různé experimentální metody výzkumu |
sestavit a strukturovat akademickou esej včetně úvodu, uvedení teze, podpůrných odstavců, závěru |
sestavit a strukturovat akademickou esej včetně úvodu, uvedení teze, podpůrných odstavců, závěru |
citací v textu a seznamu citované literatury |
citací v textu a seznamu citované literatury |
charakterizovat etiku akademického psaní |
charakterizovat etiku akademického psaní |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Methods for working with texts (Textbook, book) |
Methods for written tasks (e.g. comprehensive exams, written tests) |
Methods for working with texts (Textbook, book) |
Methods for written tasks (e.g. comprehensive exams, written tests) |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Individual work of students |
Individual work of students |
Text analysis |
Text analysis |
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
assessment methods |
---|
Analysis of a presentation given by the student |
Analysis of a presentation given by the student |
Analysis of another type of paper written by the student (Casuistry, diary, plan ...) |
Analysis of another type of paper written by the student (Casuistry, diary, plan ...) |
Recommended literature
|
-
ČMEJRKOVÁ, S., DANEŠ, F. a SVĚTLÁ, J. Jak napsat odborný text. Praha, 1999. ISBN 80-7587-584-0.
-
Fišer, Zbyněk. Tvůrčí psaní : malá učebnice technik tvůrčího psaní. Brno : Paido, 2001. ISBN 80-85931-99-0.
-
Kahn, Norma B. Jak efektivně studovat a pracovat s informacemi. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. ISBN 8071784435.
-
ŠESTÁK, Z. Jak psát a přednášet o vědě. Praha: Academia, 2000.
|