Lecturer(s)
|
-
Peterek Kamil, Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
1. Introduction to Linear Algebra. Matrices and Determinants. 2. Solving systems of linear equations. Linear programming. 3. Elementary functions and their properties. 4. Limits, continuity and derivative of a function. 5. Geometrical and physical meaning of the derivative of a function. 6. Indefinite and Definite Integral. Methods of their calculations. 7. Application of the definite integral. The use of the definite integral in physics and chemistry. 8. Combinatorics and probability. 9. Random phenomena. Discrete and continuous random variables. 10. Collection, processing and evaluation of data files. 11. Statistical hypothesis tests. 12. Individual and aggregate indices. 13. Regression and correlation analyses. 14. Time series.
|
Learning activities and teaching methods
|
- Participation in classes
- 56 hours per semester
- Preparation for course credit
- 15 hours per semester
- Preparation for examination
- 25 hours per semester
- Home preparation for classes
- 20 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
Knowledge of high school mathematics and statistics is a prerequisite. |
Knowledge of high school mathematics and statistics is a prerequisite. |
Skills |
---|
Skills in high school math and statistics are a prerequisite. |
Skills in high school math and statistics are a prerequisite. |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
popsat elementární funkce a jejich vlastnosti |
popsat elementární funkce a jejich vlastnosti |
popsat metody sběru, zpracování a vyhodnocování datových souborů |
popsat metody sběru, zpracování a vyhodnocování datových souborů |
charakterizovat principy lineárního programování |
charakterizovat principy lineárního programování |
definovat a charakterizovat základní a specifické nástroje pro sběr, zpracování a vyhodnocování datových souborů |
definovat a charakterizovat základní a specifické nástroje pro sběr, zpracování a vyhodnocování datových souborů |
popsat současné trendy ve vizualizaci zpracovaných datových výstupů |
popsat současné trendy ve vizualizaci zpracovaných datových výstupů |
describe elementary functions and their properties |
describe elementary functions and their properties |
describe methods of collection, processing and evaluation of data sets |
describe methods of collection, processing and evaluation of data sets |
characterize the principles of linear programming |
characterize the principles of linear programming |
define and characterize basic and specific tools for collecting, processing and evaluating data sets |
define and characterize basic and specific tools for collecting, processing and evaluating data sets |
describe current trends in the visualization of processed data outputs |
describe current trends in the visualization of processed data outputs |
Skills |
---|
provést výběr vhodného nástroje pro sběr, zpracování a vyhodnocování datových souborů |
provést výběr vhodného nástroje pro sběr, zpracování a vyhodnocování datových souborů |
aplikovat metody výpočtů diferenciálního a integrálního počtu k dosažení vytýčených cílů v environmentální bezpečnosti |
aplikovat metody výpočtů diferenciálního a integrálního počtu k dosažení vytýčených cílů v environmentální bezpečnosti |
zhodnotit výsledky metod zpracování datových souborů v environmentální bezpečnosti |
zhodnotit výsledky metod zpracování datových souborů v environmentální bezpečnosti |
provést porovnání více variant řešení dle stanovených hledisek |
provést porovnání více variant řešení dle stanovených hledisek |
stanovit pomocí extrapolace budoucí vývoj sledovaného jevu v kontextu environmentální bezpečnosti |
stanovit pomocí extrapolace budoucí vývoj sledovaného jevu v kontextu environmentální bezpečnosti |
choose a suitable tool for collecting, processing and evaluating data files |
choose a suitable tool for collecting, processing and evaluating data files |
apply methods of differential and integral calculus calculations to achieve set goals in environmental safety |
apply methods of differential and integral calculus calculations to achieve set goals in environmental safety |
evaluate the results of methods of data set processing in environmental security |
evaluate the results of methods of data set processing in environmental security |
perform a comparison of several solution variants according to the specified aspects |
perform a comparison of several solution variants according to the specified aspects |
determine by extrapolation the future development of the observed phenomenon in the context of environmental security |
determine by extrapolation the future development of the observed phenomenon in the context of environmental security |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Exercises on PC |
Exercises on PC |
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
Practice exercises |
Practice exercises |
Skills |
---|
Activating (Simulation, games, dramatization) |
Activating (Simulation, games, dramatization) |
Analysis of a presentation |
Analysis of a presentation |
Methods for working with texts (Textbook, book) |
Methods for working with texts (Textbook, book) |
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Analysis of seminar paper |
Analysis of seminar paper |
Recommended literature
|
-
HENDL, Jan a Jiří REMR. Metody výzkumu a evaluace. Praha: Portál, 2017. ISBN 9788026211921.
-
HENDL, Jan. Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál, 2015. ISBN 9788026209812.
-
ŘEZANKOVÁ, Hana, Tomáš LÖSTER a Zdeněk ŠULC. Úvod do statistiky. Praha: Oeconomica, nakladatelství VŠE, 2019. ISBN 9788024523019.
-
VRBENSKÁ, Helena a Jana BĚLOHLÁVKOVÁ. Základy matematiky pro bakaláře II. Ostrava: VŠB - Technická univerzita Ostrava, 2009. ISBN 9788024819570.
-
VRBENSKÁ, Helena a Jana BĚLOHLÁVKOVÁ. Základy matematiky pro bakaláře I. Ostrava: VŠB - Technická univerzita Ostrava, 2009. ISBN 9788024820934.
|