|
Lecturer(s)
|
-
Bejtkovský Jiří, Ing. Ph.D.
-
Snopek Petr, PhDr. Mgr. PhD., MBA
|
|
Course content
|
Lectures: - Introduction - basic concepts, management development, important personalities - 2 hours. - Management in nursing and midwifery - profile and characteristics of a manager, ways of leadership and management, managerial functions, managerial tools and techniques, responsibility, leadership - 3 hours. - Health insurance - 1 hour - Basics of economy and marketing. Financing of hospital and outpatient care. Supply regulation and demand - 2 hours - Basic types of health systems in the world - 2 hours - Market and health care. Causes of growth in health care expenditure - 2 hours Seminars: - Personality of a manager, his / her responsibility, rhetoric, leadership - 2 hours - Work schedules. Task delegation, cooperation. Evaluation of employees - 2 hours - Motivation of employees, participation in the workplace image - 2 hours - Organization of health services, organizational systems of work in health care. Basic models of health care financing - 2 hours - Organizational structure and culture in health care - 2 hours - Financing of hospital and outpatient care. Regulation of supply and demand. Methods of economic analysis - 2 hours
|
|
Learning activities and teaching methods
|
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming), Methods for working with texts (Textbook, book), Activating (Simulation, games, dramatization)
- Home preparation for classes
- 36 hours per semester
- Participation in classes
- 24 hours per semester
|
| prerequisite |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Znalosti na úrovni předmětu obecná psychologie. |
| Znalosti na úrovni předmětu obecná psychologie. |
| The knowledge at the level of Psychology. |
| The knowledge at the level of Psychology. |
| learning outcomes |
|---|
| používá terminologii z oblasti zdravotnického managementu, ekonomiky a pojišťovnictví |
| používá terminologii z oblasti zdravotnického managementu, ekonomiky a pojišťovnictví |
| vysvětlí vybrané personální procesy a činnosti ve zdravotnické organizaci |
| vysvětlí vybrané personální procesy a činnosti ve zdravotnické organizaci |
| vymezí vlastnosti dobrého manažera ve zdravotnictví |
| vymezí vlastnosti dobrého manažera ve zdravotnictví |
| objasní podstatu marketingu a HR ve zdravotnictví |
| objasní podstatu marketingu a HR ve zdravotnictví |
| vysvětlí podstatu organizační kultury v prostředí zdravotnické organizace |
| vysvětlí podstatu organizační kultury v prostředí zdravotnické organizace |
| uses terminology from the fields of healthcare management, economics and insurance |
| uses terminology from the fields of healthcare management, economics and insurance |
| explains selected personnel processes and activities in a healthcare organization |
| explains selected personnel processes and activities in a healthcare organization |
| defines the characteristics of a good manager in the healthcare sector |
| defines the characteristics of a good manager in the healthcare sector |
| explains the nature of marketing and HR in the healthcare sector |
| explains the nature of marketing and HR in the healthcare sector |
| explains the nature of organizational culture in a healthcare organization setting |
| explains the nature of organizational culture in a healthcare organization setting |
| Skills |
|---|
| zdůvodní důležitost komunikace ve zdravotnictví |
| zdůvodní důležitost komunikace ve zdravotnictví |
| vymezí a porovná motivační teorie |
| vymezí a porovná motivační teorie |
| aplikuje nástroje marketingového mixu |
| aplikuje nástroje marketingového mixu |
| užívá správnou terminologii odborných pojmů |
| užívá správnou terminologii odborných pojmů |
| zdůvodní důležitost HR ve zdravotnictví |
| zdůvodní důležitost HR ve zdravotnictví |
| justify the importance of communication in healthcare |
| justify the importance of communication in healthcare |
| define and compare motivational theories |
| define and compare motivational theories |
| apply the tools of the marketing mix |
| apply the tools of the marketing mix |
| uses the correct terminology of professional terms |
| uses the correct terminology of professional terms |
| justifies the importance of HR in healthcare |
| justifies the importance of HR in healthcare |
| teaching methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Activating (Simulation, games, dramatization) |
| Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
| Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
| Activating (Simulation, games, dramatization) |
| Methods for working with texts (Textbook, book) |
| Methods for working with texts (Textbook, book) |
|
Recommended literature
|
-
Journal of Nursing Management.
-
DAVIS, N. A., LACOUR, M. Foundations of health information management. Fourth edition. St. Louis: Elsevier, 2017.
-
GEROPP, B. Tajemství úspěšného vedení lidí. Praha: Grada, 2014.
-
Kilíková, Mária. Teória a prax manažmentu v ošetrovateľstve. Martin : Osveta, 2008. ISBN 978-80-8063-290-8.
-
ONDRUŠ, P., ONDRUŠOVÁ, I. Manažment a financovanie v zdravotníctve: príručka zdravotníckého manažéra.. Banská Bystrica: Matica slovenská, 2017. ISBN 978-80-972535-9-2.
-
Plevová Ilona. Management v ošetřovatelství. Praha, 2012. ISBN 978-80-247-3871-0.
-
SLOUKA, D. Vedení a marketing malých zdravotnických zařízení: příručka pro praxi. Praha: Grada Publishing, 2017.
-
Staňková, P. Marketingové řízení nemocnic. Žilina, 2013. ISBN 978-80-89401-64-2.
-
ŠUPŠÁKOVÁ, P. Řízení rizik při poskytování zdravotních služeb: manuál pro praxi.. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0062-0.
-
ZÍTKOVÁ, M., POKORNÁ, A., MIČUDOVÁ, E. edení nových pracovníků v ošetřovatelské praxi: pro staniční a vrchní sestry. Praha: Grada Publishing, 2015.
|