Lecturer(s)
|
|
Course content
|
- Psychomotor development of newborns and infants, physiology and pathology of their development - 3 hours - Stimulation of psychomotor development - 3 hours - Manipulation with a baby - 2 hours
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecturing, Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming), Methods for working with texts (Textbook, book), Demonstration, Activating (Simulation, games, dramatization), Individual work of students
- Home preparation for classes
- 52 hours per semester
- Participation in classes
- 8 hours per semester
|
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
define the psychomotor development of the newborn |
define the psychomotor development of the newborn |
define the infant's psychomotor development |
define the infant's psychomotor development |
clarify the physiology and pathology of child development |
clarify the physiology and pathology of child development |
describe the stimulation of psychomotor development |
describe the stimulation of psychomotor development |
describe manipulations with the child |
describe manipulations with the child |
Skills |
---|
to distinguish between a healthy developing newborn and a child with a developmental deviation |
to distinguish between a healthy developing newborn and a child with a developmental deviation |
to distinguish between a healthy developing infant and a child with a developmental deviation |
to distinguish between a healthy developing infant and a child with a developmental deviation |
demonstrate the correct handling of the child |
demonstrate the correct handling of the child |
educate parents about the psychomotor development of newborns and infants |
educate parents about the psychomotor development of newborns and infants |
propose methods of stimulation for proper psychomotor development of newborns and infants |
propose methods of stimulation for proper psychomotor development of newborns and infants |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Methods for working with texts (Textbook, book) |
Methods for working with texts (Textbook, book) |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
Demonstration |
Demonstration |
Activating (Simulation, games, dramatization) |
Lecturing |
Activating (Simulation, games, dramatization) |
Individual work of students |
Individual work of students |
Lecturing |
assessment methods |
---|
Analysis of a presentation given by the student |
Analysis of a presentation given by the student |
Recommended literature
|
-
ALLEN, K. M. MAROTZ, L. M. Přehled vývoje dítěte: od prenatálního období do 8 let. Praha: Portál. Rádci pro rodiče a vychovatele, 2002.
-
BLAHUTKOVÁ, M. Psychomotorika. Brno: Pf MU, 2003.
-
BRAVENÁ, N. Přesah a jeho význam pro socializaci a formování dítěte jako osobnosti. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016.
-
DOLÍNKOVÁ, I. Cvičíme s kojenci a batolaty. Praha: Portál. Rádci pro rodiče a vychovatele, 2006.
-
GREGORA, M., PAULOVÁ, M. Péče o novorozence a kojence: maminčin domácí lékař. Praha: Grada, 2008.
-
HELLBRÜGGE, T. Prvních 365 dní v životě dítěte: psychomotorický vývoj kojence. Praha: Grada, 2010.
-
JEDLIČKA, R. Psychický vývoj dítěte a výchova: jak porozumět socializačním obtížím. Praha: Grada, 2017.
-
KIEDROŇOVÁ, E., FRÜHAUF, P. Něžná náruč rodičů: moderní poznatky o významu správné manipulace s novorozencem a malým dítětem. Praha: Grada, 2005.
-
KIEDROŇOVÁ, E. Rozvíjej se, děťátko: moderní poznatky o významu správné stimulace kojence v souladu s jeho psychomotorickou vyspělostí. Praha: Grada,, 2010.
-
LANGMEIER Josef. Vývojová psychologie pro dětské lékaře. Praha - Avicenum, 1983. ISBN 80-201-0098-7.
-
Sedlářová, Petra. Základní ošetřovatelská péče v pediatrii. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-1613-8.
-
SOBOTKOVÁ, D., DITTRICHOVÁ, J. Vývoj a výchova děťátka do dvou let: psychomotorický vývoj. Praha: Grada, 2012.
-
VELEMÍNSKÝ, M., VELEMÍNSKÝ, M. ml. Dítě, 3x333 otázek pro dětské lékaře. Praha - Triton. 2007.
|