Lecturer(s)
|
-
Vránová Věra, Mgr. Ph.D.
-
Pilíková Dagmar, Mgr.
-
Vrlová Lenka, Mgr.
|
Course content
|
Lectures: - History of nursing and midwifery in the world and in the Czech lands in the context of the history of medicine- 2 h - Education of midwife in babies 'schools. Education in the 20th century and present- 1 h - Professional organization of midwives worldwide and in the Czech Republic and their importance for midwives- 1 h - Current midwifery in the world and in the Czech Republic- 1 h - Explanation of the concept of holism, explanation of the concept of human need, hierarchy of needs according to Maslow- 2 h - Midwifery care system- 2 h - Activities within the autonomous, cooperative, management and research roles of midwives- 2 h - NANDA International Taxonomy II, NIC and NOC and its use in midwifery- 2 h - Medical documentation, documentation in midwifery- 2 h Seminars: - Historical artefacts, important personalities- 1 h - Working with legislative standards- 1 h - Algorithm of satisfaction of human needs, dynamics of human needs- 2 h - Basic biological needs of human- algorithm of their satisfaction- 2 h - Psychosocial needs of human- algorithm of their satisfaction- 2 h - Metaneeds of human- algorithm of their satisfaction- 2 h - Midwifery care process, its phase, documentation- 2 h - Solving model situations- 3 h
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecturing, Individual work of students
- Participation in classes
- 30 hours per semester
|
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
be oriented in the historical aspects of midwifery |
be oriented in the historical aspects of midwifery |
to define the process of care in midwifery |
to define the process of care in midwifery |
to explain concepts related to the midwifery care process |
to explain concepts related to the midwifery care process |
describe the hierarchy of human needs |
describe the hierarchy of human needs |
justify the importance of a multidisciplinary team to the providing of care in midwifery |
justify the importance of a multidisciplinary team to the providing of care in midwifery |
Skills |
---|
to prepare the correct tools and materials for taking the nursing history |
to prepare the correct tools and materials for taking the nursing history |
communicate with the client to identify deficits in human needs |
communicate with the client to identify deficits in human needs |
apply classification systems: NANDA, NIC and NOC |
apply classification systems: NANDA, NIC and NOC |
to assess the client's condition before, during and after the specified interventions |
to assess the client's condition before, during and after the specified interventions |
document the midwifery care process |
document the midwifery care process |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Individual work of students |
Individual work of students |
Lecturing |
Lecturing |
assessment methods |
---|
Didactic test |
Analysis of seminar paper |
Analysis of seminar paper |
Didactic test |
Recommended literature
|
-
Vyhláška č. 391/2017 Sb., ve znění pozdějších předpisů, vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 55/2011 Sb., o činnostech zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků, ve znění vyhlášky č. 2/2016 Sb..
-
Zákon č. 201/2017 Sb. kterým se mění zákon č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních), ve znění pozdějších předpisů.
-
BULECHEK, G. M., BUTCHER, H. K., DOCHTERMAN, J. M. Nursing Interventions Classification (NIC). Mosby, 2008. ISBN 978-0-323-05340-2.
-
COX, H., et al. Clinical Application of Nursing Diagnosis. Philadelphia: F. A. Davis Company, 2002. ISBN 0-8036-0913-2.
-
DOLEŽAL Antonín. Evropa - kolébka vědeckého porodnictví. Praha: Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-506-.
-
JAROŠOVÁ, Darja. Ošetřovatelské teorie a modely: studijní opora. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2013.
-
JOHNSON, M. NOC and NIC linkages to NANDA?I and clinical conditions: supporting critical thinking and quality care.. Maryland Heights, MO: Elsevier Mosby, 2012.
-
KOPÁČIKOVÁ. M., OTRUBOVÁ, J., DVOŘÁKOVÁ, V. Ošetřovatelství a porodní asistence z pohledu historie: monografie. Jihlava: Vysoká škola polytechnická, 2012.
-
KUTNOHORSKÁ, J. Historie ošetřovatelství. Praha: Grada Publishing, 2010.
-
MASTILIAKOVÁ, D. Posuzování stavu zdraví a ošetřovatelská diagnostika: v moderní ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2014.
-
MOORHEAD, S. Nursing Outcomes Classification (NOC). Oxford: MOSBY ELSEVIER, 2012. ISBN 978-0-323-05408-9.
-
NANDA International. Ošetřovatelské diagnózy. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5412-3.
-
SVATOŠOVÁ Marie. Víme si rady s duchovními potřebami nemocných?. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4107-9.
-
ŠAMÁNKOVÁ Marie. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3223-7.
-
ŠTEMBERA, Z. Rodička včera, dnes a zítra. Praha: Maxdorf, 2016.
-
TRACHTOVÁ, E., a kol. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. Brno: NCO NZO, 2013.
-
VÖRÖSOVÁ, G., A. SOLGAJOVÁ a S. ARCHALOUSOVÁ. Ošetřovatelská diagnostika v práci sestry. Praha: Grada, 2015. ISBN 24759265.
-
VRÁNOVÁ, V. Historie babictví a současnost porodní asistence. Olomouc: VUP, 2007.
|