Lecturer(s)
|
-
Kadučáková Helena, prof. PhDr. Mgr. PhD.
|
Course content
|
unspecified
|
Learning activities and teaching methods
|
unspecified
|
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
- Rozumí principům dětské paliativní péče a dokáže vysvětlit její cíle, indikace a specifika ve srovnání s péčí o dospělé pacienty. - Zná role jednotlivých členů multidisciplinárního týmu v kontextu péče o dítě s život limitujícím nebo ohrožujícím onemocněním. - Orientuje se v základních etických a právních aspektech souvisejících s poskytováním paliativní péče dětem a jejich rodinám. - Má přehled o bio-psycho-sociálně-spirituálním modelu péče a jeho významu pro komplexní podporu dítěte i rodiny. - Zná principy efektivní komunikace s pacientem v dětském věku, jeho sourozenci i s jeho blízkými v kontextu závažné diagnózy a umírání. - Rozumí významu a procesu case managementu v paliativní péči, včetně plánování, koordinace a vyhodnocování potřeb péče. - Zná význam hry a její začlenění do DPP. - Zná možnosti poskytování péče v různých prostředích - nemocnice, domácí péče, hospic, komunitní a školské služby. |
- Rozumí principům dětské paliativní péče a dokáže vysvětlit její cíle, indikace a specifika ve srovnání s péčí o dospělé pacienty. - Zná role jednotlivých členů multidisciplinárního týmu v kontextu péče o dítě s život limitujícím nebo ohrožujícím onemocněním. - Orientuje se v základních etických a právních aspektech souvisejících s poskytováním paliativní péče dětem a jejich rodinám. - Má přehled o bio-psycho-sociálně-spirituálním modelu péče a jeho významu pro komplexní podporu dítěte i rodiny. - Zná principy efektivní komunikace s pacientem v dětském věku, jeho sourozenci i s jeho blízkými v kontextu závažné diagnózy a umírání. - Rozumí významu a procesu case managementu v paliativní péči, včetně plánování, koordinace a vyhodnocování potřeb péče. - Zná význam hry a její začlenění do DPP. - Zná možnosti poskytování péče v různých prostředích - nemocnice, domácí péče, hospic, komunitní a školské služby. |
Skills |
---|
- Identifikuje potřeby dítěte a rodiny v jednotlivých dimenzích (fyzická, psychická, sociální, spirituální) v kontextu paliativní péče. - Aplikuje zásady citlivé komunikace s dítětem, rodiči, sourozenci a dalšími členy rodiny v situacích spojených s těžkou diagnózou, umíráním a zármutkem. - Uplatňuje principy hry jako přípravu na ošetřovatelskou intervenci. - Spolupracuje v rámci multidisciplinárního týmu, respektuje kompetence ostatních členů týmu a aktivně přispívá ke společnému plánu péče. - Efektivně komunikuje a spolupracuje s odborníky z různých profesních oblastí v rámci týmové péče o dítě s nevyléčitelnou nemocí. - Využívá základní nástroje case managementu, jako je mapování potřeb, plán péče, dokumentace a koordinace služeb. - Zohledňuje etické aspekty při rozhodování o postupech v péči, včetně komunikace o prognóze, zachování důstojnosti a autonomie dítěte. - Analyzuje modelové kazuistiky a navrhuje vhodná řešení v rámci spolupráce různých profesí a organizací. - Reflektuje svou profesní roli v systému péče o nevyléčitelně nemocné děti a uvědomuje si své limity i možnosti podpory. |
- Identifikuje potřeby dítěte a rodiny v jednotlivých dimenzích (fyzická, psychická, sociální, spirituální) v kontextu paliativní péče. - Aplikuje zásady citlivé komunikace s dítětem, rodiči, sourozenci a dalšími členy rodiny v situacích spojených s těžkou diagnózou, umíráním a zármutkem. - Uplatňuje principy hry jako přípravu na ošetřovatelskou intervenci. - Spolupracuje v rámci multidisciplinárního týmu, respektuje kompetence ostatních členů týmu a aktivně přispívá ke společnému plánu péče. - Efektivně komunikuje a spolupracuje s odborníky z různých profesních oblastí v rámci týmové péče o dítě s nevyléčitelnou nemocí. - Využívá základní nástroje case managementu, jako je mapování potřeb, plán péče, dokumentace a koordinace služeb. - Zohledňuje etické aspekty při rozhodování o postupech v péči, včetně komunikace o prognóze, zachování důstojnosti a autonomie dítěte. - Analyzuje modelové kazuistiky a navrhuje vhodná řešení v rámci spolupráce různých profesí a organizací. - Reflektuje svou profesní roli v systému péče o nevyléčitelně nemocné děti a uvědomuje si své limity i možnosti podpory. |
Recommended literature
|
-
Bužgová, R. & Sikorová, L. (eds.). Dětská paliativní péče. Praha: Grada, 2019. ISBN 978 80 271 0584 7.
-
Dlouhá, D. a kol. Paliativní péče: interdisciplinární přístup. Brno: Masarykova univerzita, 2020. ISBN 978-80-210-9615-4.
-
Graham, F., Clark, D.. The changing model of palliative care. Medicine, 2016, Vol. 44, No. 12, s. 712?715. 2016, ISSN 1357-3039.
-
Kopecký, O., Exnerová, M. a Hrdličková, L. Koncepce péče o děti a dospívající se závažnou život limitující a ohrožující diagnózou a jejich rodiny. Praha: Institut Pallium, 2022. ISBN 978 80 7325 320 2.
-
Kübler-Ross, E. O smrti a umírání. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1146-6.
-
Langová, K., a kol. Case management: řízení případů ve zdravotní a sociální oblasti. Praha: Triton, 2018. ISBN 978-80-7553-555-2.
-
Marušáková, M. a kol. Dětská paliativní péče v teorii a praxi. Praha: Grada, 2021. ISBN 978-80-271-2446-0.
-
Ondrášová, D. Etika v ošetřovatelství. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2019. ISBN 978-80-244-5583-0.
-
World Health Organization. Integrating palliative care and symptom relief into paediatrics: a WHO guide for health care planners, implementers and managers. Geneva: World Health Organization, 2018. ISBN 978-92-4-151445-0.
|