Course: null

» List of faculties » FHS » UZV
Course title -
Course code UZV/DP1EF
Organizational form of instruction Lecture + Seminary
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 1
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Kutnohorská Jana, doc. PhDr. CSc.
  • Šalenová Eva, Mgr.
Course content
unspecified

Learning activities and teaching methods
  • Participation in classes - 11 hours per semester
  • Term paper - 14 hours per semester
  • Preparation for course credit - 5 hours per semester
learning outcomes
Knowledge
definovat etické principy 21. století
definovat etické principy 21. století
najít etická dilemata v konkrétních situacích a hledat jejich optimální řešení
najít etická dilemata v konkrétních situacích a hledat jejich optimální řešení
užívat odborné pojmy ve vztahu k odborné profilaci sestry
užívat odborné pojmy ve vztahu k odborné profilaci sestry
posoudit hierarchii etických aspektů při péči
posoudit hierarchii etických aspektů při péči
Skills
prezentovat případové studie, které se vztahují k etickým principům v paliativní péči
prezentovat případové studie, které se vztahují k etickým principům v paliativní péči
najít etická dilemata v konkrétních situacích a jejich optimální řešení
najít etická dilemata v konkrétních situacích a jejich optimální řešení
získat důvěru pacienta před operačním výkonem a v dalším léčení
získat důvěru pacienta před operačním výkonem a v dalším léčení
vyhodnocovat rizikové situace v ošetřovatelství z hlediska porušení etických principů
vyhodnocovat rizikové situace v ošetřovatelství z hlediska porušení etických principů
spolupracovat s pacientem v životě s nemocí a v nemoci
spolupracovat s pacientem v životě s nemocí a v nemoci
teaching methods
Knowledge
Lecturing
Lecturing
Dealing with situational issues - learning in situations
Dealing with situational issues - learning in situations
Skills
Dealing with situational issues - learning in situations
Dealing with situational issues - learning in situations
assessment methods
Knowledge
Analysis of seminar paper
Analysis of seminar paper
Analysis of a presentation given by the student
Analysis of a presentation given by the student
Recommended literature
  • Kontakt (odborné periodikum). České Budějovice: Jihočeská univerzita České Budějovice.
  • HEŘMANOVÁ, J., VÁCHA, M., SVOBODOVÁ, H. et al. Etika v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada. 2012.
  • KUTNOHORSKÁ, J. Historie ošetřovatelství. Praha: Grada, 2010.
  • KUTNOHORSKÁ, J., KUDLOVÁ, P. Důstojnost člověka - Dignity of Man - Theoretical Recources. Trenčín: Trenčianská univerzita A. Dubčeka, Fakulta zdravotníctva, 2016.
  • KUTNOHORSKÁ, J., PLISKOVÁ, B. Komunikace a etické aspekty péče o seniory. Zlín: UTB, 2017.
  • LACA, P. Koncept filozofie a etiky v ošetrovateľstve. Příbram: Ústav sv. Jana Nepomuka Neumanna, 2019.
  • MELLANOVÁ, A. et.al. Speciální psychologie. Brno: NCO NZO, 2003. ISBN 80-7013-386-4.
  • MUNZAROVÁ, M. Zdravotnická etika od A do Z. Praha: Grada, 2005.
  • SVATOŠOVÁ, M. Hospice a umění doprovázet. Praha: Ecce Homo, 2003. ISBN 80-902049-4-5.
  • TELNAROVÁ Z., KUTNOHORSKÁ, J. Seniors - Education as an Element of the Healthy Life Style. In Brodziak, A., Zołoteńka, M. Vspółczesna problematyka zdrowia publicznego i pielęgniarstwa holistycznego. Nysie: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa, pp. 37- 48. 2018.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester