|
Lecturer(s)
|
-
Plisková Barbora, PhDr. Mgr. Bc. Ph.D.
|
|
Course content
|
Seminars - Basic concepts of spirituality, secular, scientific and spiritual dimensions of our life. - Relationship as the basis of spirituality and prosocial attitudes. - Spirituality in social work, spirituality as a requirement for a worker, spiritual care in the context of holistic care. - Spiritual care in health and social facilities and fulfilling spiritual needs. - Spirituality and religion. - Spiritual care for the sick in the Christian tradition, characteristics and mission of pastoral care. - Spiritual care for the sick in Islam. Spiritual care for the sick in Buddhism. Sects and sectarianism.
|
|
Learning activities and teaching methods
|
- Participation in classes
- 7 hours per semester
- Preparation for course credit
- 10 hours per semester
- Home preparation for classes
- 13 hours per semester
|
| learning outcomes |
|---|
| Knowledge |
|---|
| vysvětlit základní terminologické pojmy |
| vysvětlit základní terminologické pojmy |
| objasnit význam spirituality jako významného aspektu našeho života a života pacientů a klientů zdravotně sociální péče |
| objasnit význam spirituality jako významného aspektu našeho života a života pacientů a klientů zdravotně sociální péče |
| aplikovat získané znalosti ve zdravotně-sociální praxi |
| aplikovat získané znalosti ve zdravotně-sociální praxi |
| zkvalitňovat péči u pacientů a klientů zdravotně sociální sféry svým lidským přístupem a pochopením pro spirituální dimenzi člověka a jeho potřeby v této oblasti |
| zkvalitňovat péči u pacientů a klientů zdravotně sociální sféry svým lidským přístupem a pochopením pro spirituální dimenzi člověka a jeho potřeby v této oblasti |
| rozeznat duchovní potřeby pacientů a klientů jiných náboženství |
| rozeznat duchovní potřeby pacientů a klientů jiných náboženství |
| explain basic terminological concepts |
| explain basic terminological concepts |
| to clarify the importance of spirituality as an important aspect of our lives and the lives of patients and clients of health and social care |
| to clarify the importance of spirituality as an important aspect of our lives and the lives of patients and clients of health and social care |
| apply the acquired knowledge in health and social practice |
| apply the acquired knowledge in health and social practice |
| to improve the quality of care for patients and clients in the health and social sphere through their human approach and understanding of the spiritual dimension of man and his needs in this area |
| to improve the quality of care for patients and clients in the health and social sphere through their human approach and understanding of the spiritual dimension of man and his needs in this area |
| recognize the spiritual needs of patients and clients of other religions |
| recognize the spiritual needs of patients and clients of other religions |
| Skills |
|---|
| aplikovat spirituální péči ve zdravotnických zařízeních |
| aplikovat spirituální péči ve zdravotnických zařízeních |
| aplikovat spirituální péči v sociálních zařízeních a domácím prostředí klienta |
| aplikovat spirituální péči v sociálních zařízeních a domácím prostředí klienta |
| rozpoznat spirituální potřeby klienta |
| rozpoznat spirituální potřeby klienta |
| aplikovat odborné znalosti k naplnění spirituálních potřeb klientů |
| aplikovat odborné znalosti k naplnění spirituálních potřeb klientů |
| provádět adekvátní spirituální péči u klientů jiných náboženství |
| provádět adekvátní spirituální péči u klientů jiných náboženství |
| apply spiritual care in healthcare facilities |
| apply spiritual care in healthcare facilities |
| apply spiritual care in social facilities and the client's home environment |
| apply spiritual care in social facilities and the client's home environment |
| recognize the client's spiritual needs |
| recognize the client's spiritual needs |
| apply professional knowledge to meet clients' spiritual needs |
| apply professional knowledge to meet clients' spiritual needs |
| provide adequate spiritual care for clients of other religions |
| provide adequate spiritual care for clients of other religions |
| teaching methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
| Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
| Skills |
|---|
| Activating (Simulation, games, dramatization) |
| Activating (Simulation, games, dramatization) |
| assessment methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Conversation |
| Conversation |
|
Recommended literature
|
-
FRANKL, V. E. A přesto říci životu ano: psycholog prožívá koncentrační tábor. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2006.
-
JANKOVSKÝ, J. Etika pro pomáhající profese. Praha: Triton, 2003.
-
JUNG, C. G. Člověk a duše. Praha: Akademia, 1995.
-
KROPÁČEK, L. Duchovní cesty islámu. Praha: Vyšehrad, 2003.
-
NOVOTNÁ, H., KALA, M. Spirituální potřeby a jejich diagnostika v nemoci. Paliativní medicína a liecba bolesti. 2015.
-
ROGERS, C. R. Způsob bytí: klíčová témata humanistické psychologie z pohledu jejího zakladatele. Praha: Portál, 1998.
-
VOJTÍŠEK Z., DUŠEK, P. Spiritualita v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2012.
-
ZINNBAUER, B. Religion and Spirituality. J Sci Study Relig. 2012.
|