Course: null

» List of faculties » FHS » UZV
Course title -
Course code UZV/DKDPP
Organizational form of instruction Seminary
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 1
Language of instruction Czech
Status of course Optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Zemánek Petr, Mgr. Ph.D.
Course content
Seminars - Educational objectives in first aid teaching. - Didactic principles and their application in first aid teaching. - Key topics in first aid teaching: 1. chain of survival and examination of the victim, 2. cardiopulmonary resuscitation, 3. first aid in traumatic conditions, 4. first aid in non-traumatic conditions, 5. information sources in the field of first aid.

Learning activities and teaching methods
  • Participation in classes - 7 hours per semester
  • Preparation for course credit - 15 hours per semester
  • Home preparation for classes - 8 hours per semester
learning outcomes
Knowledge
správně formulovat vzdělávací cíle (kognitivní, afektivní a psychomotorické)
správně formulovat vzdělávací cíle (kognitivní, afektivní a psychomotorické)
posoudit didaktické zásady ve vztahu jejich uplatnění ve výuce
posoudit didaktické zásady ve vztahu jejich uplatnění ve výuce
definovat nejužívanější výukové metody a aplikovat je v modelových příkladech výuky
definovat nejužívanější výukové metody a aplikovat je v modelových příkladech výuky
analyzovat vhodné učebnice a další materiály pro výuku první pomoci
analyzovat vhodné učebnice a další materiály pro výuku první pomoci
implementovat vlastní výuku první pomoci u laické veřejnosti
implementovat vlastní výuku první pomoci u laické veřejnosti
correctly formulate educational objectives (cognitive, affective and psychomotor)
correctly formulate educational objectives (cognitive, affective and psychomotor)
assess didactic principles in relation to their application in teaching
assess didactic principles in relation to their application in teaching
define the most commonly used teaching methods and apply them in model examples of teaching
define the most commonly used teaching methods and apply them in model examples of teaching
analyze suitable textbooks and other materials for teaching first aid
analyze suitable textbooks and other materials for teaching first aid
implement your own teaching of first aid among the lay public
implement your own teaching of first aid among the lay public
Skills
definovat nejužívanější výukové metody první pomoci a aplikovat je v modelových příkladech výuky
definovat nejužívanější výukové metody první pomoci a aplikovat je v modelových příkladech výuky
využívat materiálně didaktické prostředky pro výuku daného tématu
využívat materiálně didaktické prostředky pro výuku daného tématu
koncipovat vyučovací hodinu včetně chronometráže, využívat klasický model vyučovací hodiny i model EUR - E (evokace) U (uvědomění si) R (reflexe)
koncipovat vyučovací hodinu včetně chronometráže, využívat klasický model vyučovací hodiny i model EUR - E (evokace) U (uvědomění si) R (reflexe)
specifikovat možné způsoby hodnocení výkonů edukovaného
specifikovat možné způsoby hodnocení výkonů edukovaného
zhodnotit požadavky (odborné, didaktické a osobnostní) na edukátora první pomoci
zhodnotit požadavky (odborné, didaktické a osobnostní) na edukátora první pomoci
define the most commonly used first aid teaching methods and apply them in model examples of teaching
define the most commonly used first aid teaching methods and apply them in model examples of teaching
use material and didactic resources for teaching a given topic
use material and didactic resources for teaching a given topic
design a lesson including timing, use the classic lesson model and the EUR model - E (evocation) U (awareness) R (reflection)
design a lesson including timing, use the classic lesson model and the EUR model - E (evocation) U (awareness) R (reflection)
specify possible methods of evaluating the performance of the educated
specify possible methods of evaluating the performance of the educated
evaluate the requirements (professional, didactic and personal) for a first aid educator
evaluate the requirements (professional, didactic and personal) for a first aid educator
teaching methods
Knowledge
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
Demonstration
Demonstration
Skills
Individual work of students
Individual work of students
assessment methods
Knowledge
Didactic test
Didactic test
Analysis of the student's performance
Analysis of the student's performance
Recommended literature
  • JANÍK, T. Vše pro výchovu: lekce z pedagogiky. Brno: Masarykova univerzita, 2021.
  • KUBA, R. a kol. První pomoc I: základní, rozšiřující a doplňková témata. 2. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2021.
  • KUBA, R. a kol. První pomoc: metodická příručka pro výuku I - výuka základních a rozšiřujících témat. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2021.
  • OBST, O. Obecná didaktika. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2017.
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 6. vyd. Praha: Portál, 2017.
  • SLAVÍK, J., JANÍK, T., NAJVAR, P., KNECHT, P. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita, 2017.
  • TRČKOVÁ, P., FRANĚK, O., VLK, R. Metodická příručka pro výuku první pomoci na středních školách včetně víceletých gymnázií. 2. vyd. Tábor: Ve škole i mimo ni, z.s., 2021.
  • TRČKOVÁ, P., FRANĚK, O., VLK, R. Metodická příručka pro výuku první pomoci na základních školách. 2. vyd. Tábor: Ve škole i mimo ni, z.s., 2021.
  • VALIŠOVÁ, A., KOVAŘÍKOVÁ, M. Obecná didaktika a její širší pedagogické souvislosti v úkolech a cvičeních. Praha: Grada, 2021.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester