Course: null

» List of faculties » FHS » UZV
Course title -
Course code UZV/DKDID
Organizational form of instruction Lesson + Seminary
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory-optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Krátká Anna, PhDr. Ph.D.
Course content
Seminars - Pedagogical competence of a specialist. - Lecturer and mentoring activity (focus on nursing issues). - Personality of a nurse - educator/lecturer/mentor/trainer. - Didactic and methodological preparation for teaching nursing skills in practical classrooms. - Didactic and methodological preparation for practical teaching in clinical practice. - Didactic and methodological preparation for theoretical teaching of nursing subjects. - Criteria for evaluating nurses/students/pupils. Taxonomy of cognitive goals. Exercises - Teaching methods with a focus on nursing subjects and practical teaching - classification, characteristics. - Pedagogical diagnostics of a nurse/student/pupil, study plans, curricula. - Organization of group teaching in specialized classrooms. - Documentation of theoretical teaching and teaching in laboratory conditions of an educational institution. - Documentation of practical training (professional practice). Cooperation of the mentor/trainer with the educational institution. - Self-assessment and self-reflection of the nurse/student/pupil. - Verification of knowledge, feedback.

Learning activities and teaching methods
  • Participation in classes - 14 hours per semester
  • Term paper - 20 hours per semester
  • Preparation for course credit - 26 hours per semester
learning outcomes
Knowledge
používat pojmy vztahující se k didaktice ošetřovatelských předmětů
používat pojmy vztahující se k didaktice ošetřovatelských předmětů
vysvětlit důležitost didaktické přípravy pro výuku ošetřovatelských předmětů a praxe
vysvětlit důležitost didaktické přípravy pro výuku ošetřovatelských předmětů a praxe
popsat didaktické zásady a stanovit vhodné vyučovací metody pro výuku ošetřovatelských předmětů a praxe
popsat didaktické zásady a stanovit vhodné vyučovací metody pro výuku ošetřovatelských předmětů a praxe
vymezit kritéria pro posouzení připravenosti a pro hodnocení studujících
vymezit kritéria pro posouzení připravenosti a pro hodnocení studujících
popsat kompetence a vlastnosti specialisty/tky - pedagoga (lektora, mentora, školitele, preceptora)
popsat kompetence a vlastnosti specialisty/tky - pedagoga (lektora, mentora, školitele, preceptora)
use terms related to the didactics of nursing subjects
use terms related to the didactics of nursing subjects
explain the importance of didactic preparation for teaching nursing subjects and practice
explain the importance of didactic preparation for teaching nursing subjects and practice
describe didactic principles and establish appropriate teaching methods for teaching nursing subjects and practice
describe didactic principles and establish appropriate teaching methods for teaching nursing subjects and practice
define criteria for assessing readiness and for evaluating students
define criteria for assessing readiness and for evaluating students
describe the competencies and qualities of a specialist - educator (lecturer, mentor, trainer, preceptor)
describe the competencies and qualities of a specialist - educator (lecturer, mentor, trainer, preceptor)
Skills
posoudit připravenost sestry/studenta/žáka k praktické výuce / ošetřovatelské činnosti (na základě diagnostiky)
posoudit připravenost sestry/studenta/žáka k praktické výuce / ošetřovatelské činnosti (na základě diagnostiky)
metodicky připravit výuku teoretického ošetřovatelského předmětu
metodicky připravit výuku teoretického ošetřovatelského předmětu
sestavit plán praktické výuky pro sestry specialistky/studenty/žáky
sestavit plán praktické výuky pro sestry specialistky/studenty/žáky
dodržovat didaktické zásady při výuce ošetřovatelských předmětů, vést dokumentaci
dodržovat didaktické zásady při výuce ošetřovatelských předmětů, vést dokumentaci
hodnotit sestry, studenty/žáky a vést je k sebereflexi a sebehodnocení
hodnotit sestry, studenty/žáky a vést je k sebereflexi a sebehodnocení
assess the readiness of a nurse/student/pupil for practical teaching/nursing activities (based on diagnostics)
assess the readiness of a nurse/student/pupil for practical teaching/nursing activities (based on diagnostics)
methodically prepare the teaching of a theoretical nursing subject
methodically prepare the teaching of a theoretical nursing subject
compile a practical teaching plan for specialist nurses/students/pupils
compile a practical teaching plan for specialist nurses/students/pupils
observe didactic principles when teaching nursing subjects, keep documentation
observe didactic principles when teaching nursing subjects, keep documentation
assess nurses, students/pupils and guide them to self-reflection and self-evaluation
assess nurses, students/pupils and guide them to self-reflection and self-evaluation
teaching methods
Knowledge
Methods for working with texts (Textbook, book)
Methods for working with texts (Textbook, book)
Monologic (Exposition, lecture, briefing)
Monologic (Exposition, lecture, briefing)
Skills
Analysis of a presentation
Analysis of a presentation
Practice exercises
Practice exercises
assessment methods
Knowledge
Grade (Using a grade system)
Grade (Using a grade system)
Analysis of a presentation given by the student
Analysis of a presentation given by the student
Recommended literature
  • BRUMOVSKÁ, T., SEIDLOVÁ, G. Mentoring. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-772-5.
  • CICHÁ, M., & DORKOVÁ, Z. Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 1. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017.
  • CICHÁ, M., DORKOVÁ, Z. Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 2. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017.
  • EMERSON, T. S. New Developments in Nursing Education Research. Hauppauge New York: Nova Science Publishers, 2014.
  • KRÁTKÁ, A., VRÁNOVÁ, V. Didaktika ošetřovatelských předmětů. Zlín: UTB, 2022.
  • KRÁTKÁ, A. Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2016.
  • LACINA, L., P. ROZMAHEL, a J. KOMINÁCKÁ. Příručka mentoringu: posilování mentorských kapacit pedagogů. Brno: Barrister & Principal, 2016.
  • Odborné periodikum. e-Pedagogium. Pedagogika. Pedagogická orientace. Sociální pedagogika. Studia Paedagogica. .
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2017.
  • VENGLÁŘOVÁ, M. Supervize v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2013.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester