|
Lecturer(s)
|
|
|
|
Course content
|
Seminars - Pedagogical competence of a specialist. - Lecturer and mentoring activity (focus on nursing issues). - Personality of a nurse - educator/lecturer/mentor/trainer. - Didactic and methodological preparation for teaching nursing skills in practical classrooms. - Didactic and methodological preparation for practical teaching in clinical practice. - Didactic and methodological preparation for theoretical teaching of nursing subjects. - Criteria for evaluating nurses/students/pupils. Taxonomy of cognitive goals. Exercises - Teaching methods with a focus on nursing subjects and practical teaching - classification, characteristics. - Pedagogical diagnostics of a nurse/student/pupil, study plans, curricula. - Organization of group teaching in specialized classrooms. - Documentation of theoretical teaching and teaching in laboratory conditions of an educational institution. - Documentation of practical training (professional practice). Cooperation of the mentor/trainer with the educational institution. - Self-assessment and self-reflection of the nurse/student/pupil. - Verification of knowledge, feedback.
|
|
Learning activities and teaching methods
|
- Participation in classes
- 14 hours per semester
- Term paper
- 20 hours per semester
- Preparation for course credit
- 26 hours per semester
|
| learning outcomes |
|---|
| Knowledge |
|---|
| používat pojmy vztahující se k didaktice ošetřovatelských předmětů |
| používat pojmy vztahující se k didaktice ošetřovatelských předmětů |
| vysvětlit důležitost didaktické přípravy pro výuku ošetřovatelských předmětů a praxe |
| vysvětlit důležitost didaktické přípravy pro výuku ošetřovatelských předmětů a praxe |
| popsat didaktické zásady a stanovit vhodné vyučovací metody pro výuku ošetřovatelských předmětů a praxe |
| popsat didaktické zásady a stanovit vhodné vyučovací metody pro výuku ošetřovatelských předmětů a praxe |
| vymezit kritéria pro posouzení připravenosti a pro hodnocení studujících |
| vymezit kritéria pro posouzení připravenosti a pro hodnocení studujících |
| popsat kompetence a vlastnosti specialisty/tky - pedagoga (lektora, mentora, školitele, preceptora) |
| popsat kompetence a vlastnosti specialisty/tky - pedagoga (lektora, mentora, školitele, preceptora) |
| use terms related to the didactics of nursing subjects |
| use terms related to the didactics of nursing subjects |
| explain the importance of didactic preparation for teaching nursing subjects and practice |
| explain the importance of didactic preparation for teaching nursing subjects and practice |
| describe didactic principles and establish appropriate teaching methods for teaching nursing subjects and practice |
| describe didactic principles and establish appropriate teaching methods for teaching nursing subjects and practice |
| define criteria for assessing readiness and for evaluating students |
| define criteria for assessing readiness and for evaluating students |
| describe the competencies and qualities of a specialist - educator (lecturer, mentor, trainer, preceptor) |
| describe the competencies and qualities of a specialist - educator (lecturer, mentor, trainer, preceptor) |
| Skills |
|---|
| posoudit připravenost sestry/studenta/žáka k praktické výuce / ošetřovatelské činnosti (na základě diagnostiky) |
| posoudit připravenost sestry/studenta/žáka k praktické výuce / ošetřovatelské činnosti (na základě diagnostiky) |
| metodicky připravit výuku teoretického ošetřovatelského předmětu |
| metodicky připravit výuku teoretického ošetřovatelského předmětu |
| sestavit plán praktické výuky pro sestry specialistky/studenty/žáky |
| sestavit plán praktické výuky pro sestry specialistky/studenty/žáky |
| dodržovat didaktické zásady při výuce ošetřovatelských předmětů, vést dokumentaci |
| dodržovat didaktické zásady při výuce ošetřovatelských předmětů, vést dokumentaci |
| hodnotit sestry, studenty/žáky a vést je k sebereflexi a sebehodnocení |
| hodnotit sestry, studenty/žáky a vést je k sebereflexi a sebehodnocení |
| assess the readiness of a nurse/student/pupil for practical teaching/nursing activities (based on diagnostics) |
| assess the readiness of a nurse/student/pupil for practical teaching/nursing activities (based on diagnostics) |
| methodically prepare the teaching of a theoretical nursing subject |
| methodically prepare the teaching of a theoretical nursing subject |
| compile a practical teaching plan for specialist nurses/students/pupils |
| compile a practical teaching plan for specialist nurses/students/pupils |
| observe didactic principles when teaching nursing subjects, keep documentation |
| observe didactic principles when teaching nursing subjects, keep documentation |
| assess nurses, students/pupils and guide them to self-reflection and self-evaluation |
| assess nurses, students/pupils and guide them to self-reflection and self-evaluation |
| teaching methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Methods for working with texts (Textbook, book) |
| Methods for working with texts (Textbook, book) |
| Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
| Monologic (Exposition, lecture, briefing) |
| Skills |
|---|
| Analysis of a presentation |
| Analysis of a presentation |
| Practice exercises |
| Practice exercises |
| assessment methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Grade (Using a grade system) |
| Grade (Using a grade system) |
| Analysis of a presentation given by the student |
| Analysis of a presentation given by the student |
|
Recommended literature
|
-
BRUMOVSKÁ, T., SEIDLOVÁ, G. Mentoring. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-772-5.
-
CICHÁ, M., & DORKOVÁ, Z. Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 1. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017.
-
CICHÁ, M., DORKOVÁ, Z. Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 2. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017.
-
EMERSON, T. S. New Developments in Nursing Education Research. Hauppauge New York: Nova Science Publishers, 2014.
-
KRÁTKÁ, A., VRÁNOVÁ, V. Didaktika ošetřovatelských předmětů. Zlín: UTB, 2022.
-
KRÁTKÁ, A. Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2016.
-
LACINA, L., P. ROZMAHEL, a J. KOMINÁCKÁ. Příručka mentoringu: posilování mentorských kapacit pedagogů. Brno: Barrister & Principal, 2016.
-
Odborné periodikum. e-Pedagogium. Pedagogika. Pedagogická orientace. Sociální pedagogika. Studia Paedagogica. .
-
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2017.
-
VENGLÁŘOVÁ, M. Supervize v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2013.
|