Course: null

» List of faculties » FHS » UZV
Course title -
Course code UZV/DKBIO
Organizational form of instruction Lesson + Seminary
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 1
Language of instruction Czech
Status of course Optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Procházková Eva, PhDr. PhD.
  • Krátká Anna, PhDr. Ph.D.
Course content
Seminars - Introduction to the subject, terminology, definition of terms. - Biography in nursing practice, its meaning and use. - Life story of the patient/client as a source of information for caregivers, timeline. - Concept of biographical care. - Cooperation with the family in biographical care and education of informal caregivers. - Scoring mechanisms for quality control of care. - Ethical aspects of working with biography, informed consent. Exercises - Nursing process and biography. - Biography in elderly care. - Preparation of informed consent for the patient/client. - Construction of a biography sheet. - Communication with the patient/client as part of information collection. - Use of information from the biography of the patient/user of health and social services to enhance self-care. - Biography and Maslow's pyramid of needs.

Learning activities and teaching methods
  • Participation in classes - 7 hours per semester
  • Preparation for course credit - 15 hours per semester
  • Home preparation for classes - 8 hours per semester
learning outcomes
Knowledge
definovat pojmy biografie, životní příběh, biografická péče
definovat pojmy biografie, životní příběh, biografická péče
popsat koncepci biografické péče
popsat koncepci biografické péče
analyzovat význam biografie v péči o pacienta/klienta
analyzovat význam biografie v péči o pacienta/klienta
charakterizovat skórovací mechanizmy pro kontrolu kvality péče
charakterizovat skórovací mechanizmy pro kontrolu kvality péče
vysvětlit "Abecedu biografické péče o seniory"
vysvětlit "Abecedu biografické péče o seniory"
define the terms biography, life story, biographical care
define the terms biography, life story, biographical care
describe the concept of biographical care
describe the concept of biographical care
analyze the importance of biography in patient/client care
analyze the importance of biography in patient/client care
characterize scoring mechanisms for quality control of care
characterize scoring mechanisms for quality control of care
explain the "ABC of biographical care for seniors"
explain the "ABC of biographical care for seniors"
Skills
pracovat s životním příběhem při poskytování péče
pracovat s životním příběhem při poskytování péče
připravit informovaný souhlas pro pacienta/klienta
připravit informovaný souhlas pro pacienta/klienta
konstruovat biografický list
konstruovat biografický list
zpracovat životní příběh konkrétního pacienta/klienta a aplikovat v praxi
zpracovat životní příběh konkrétního pacienta/klienta a aplikovat v praxi
stanovit měřitelné ukazatele a zhodnotit kvalitu péče
stanovit měřitelné ukazatele a zhodnotit kvalitu péče
work with life stories when providing care
work with life stories when providing care
prepare informed consent for a patient/client
prepare informed consent for a patient/client
construct a biographical sheet
construct a biographical sheet
process the life story of a specific patient/client and apply it in practice
process the life story of a specific patient/client and apply it in practice
establish measurable indicators and evaluate the quality of care
establish measurable indicators and evaluate the quality of care
teaching methods
Knowledge
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
Skills
Individual work of students
Individual work of students
Experience (self-experience)
Experience (self-experience)
assessment methods
Knowledge
Analysis of a presentation given by the student
Analysis of a presentation given by the student
Preparation of a presentation
Preparation of a presentation
Recommended literature
  • BIENSTEIN, CH., FRÖHLICH, A. Basale Stimulation in der Pflege. Bern: Verlag H. Huber, 2012.
  • BÖHM, E. Psychobiografický model péče podle Böhma. Praha: Mladá fronta, 2015.
  • BÖHM, E. Psychobiographisches pflegemodell nach Böhm. 4. vyd. Wien: Maudrich, 2009.
  • FRIEDLOVÁ, K. Bazální stimulace v základní ošetřovatelské péči. Praha: Grada, 2007.
  • GURKOVÁ, E. Hodnocení kvality života. Praha: Grada, 2011.
  • HAŠKOVCOVÁ, H. Fenomén stáří. 2. vyd. Praha: HBT. 2010.
  • INNES, A. Die Dementia Care Mappping Methode (DCM). Bern: Verlag H. Huber, 2004.
  • JANEČKOVÁ, H. Reminiscence: využití vzpomínek při práci se seniory. Praha: Portál, 2010.
  • KRÁTKÁ, A. Hodnoty a potřeby člověka v ošetřovatelské praxi: studijní texty. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2018.
  • MALÍKOVÁ, E. Péče o seniory v pobytových sociálních zařízeních. Praha: Grada, 2010.
  • NEUMANN-PONESCH, S. Modelle und Theorien in der Pflege. 4. vyd. Wien: Facultas Verlag, 2017.
  • ÖHLINGER, R., SCHNEIDER, R., DORFMEISTER, G. Demezrechte Pflege und Betreuung. Wien-Graz: Verlag NWV, 2010.
  • PROCHÁZKOVÁ, E. Biografie v péči o seniory. Praha: Grada, 2019.
  • PROCHÁZKOVÁ, E. Management biografické péče o seniory. Frýdek Místek: JOKL, 2021.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester