|
Lecturer(s)
|
|
|
|
Course content
|
Seminars - Psychosocial activation and therapy. - Basics of occupational therapy and its application in the home environment. - Basics of reminiscence therapy and its application in the home environment. - Techniques and elements of art therapy and their application in the home environment. - Techniques and elements of drama therapy and their application in the home environment. - Techniques and elements of dance and movement therapy and their application in the home environment. - Techniques and elements of music therapy and their application in the home environment. Exercises - Portfolio of activation methods/techniques with regard to different age categories in the home environment. - Practical demonstrations of educational activation techniques. - Creation of products from the perspective of an individual and a group. - Play therapy and its application in the home environment. - Basics of zootherapy and its application in the home environment. - Creation of plans for psychosocial activation and therapy. - Possibilities for involving family members in psychosocial activation and therapy.
|
|
Learning activities and teaching methods
|
- Preparation for course credit
- 26 hours per semester
- Home preparation for classes
- 20 hours per semester
- Participation in classes
- 14 hours per semester
|
| learning outcomes |
|---|
| Knowledge |
|---|
| stanovit aktivizační plán pro jednotlivé věkové skupiny klientů v domácím prostředí |
| stanovit aktivizační plán pro jednotlivé věkové skupiny klientů v domácím prostředí |
| objasnit zásady aktivizace klientů v domácím prostředí |
| objasnit zásady aktivizace klientů v domácím prostředí |
| používat odbornou terminologii z hlediska pojmů a pojmosloví |
| používat odbornou terminologii z hlediska pojmů a pojmosloví |
| objasnit význam aktivizace klientů v domácím prostředí |
| objasnit význam aktivizace klientů v domácím prostředí |
| odhadnout možnosti využití psychosociální a expresivní terapie |
| odhadnout možnosti využití psychosociální a expresivní terapie |
| establish an activation plan for individual age groups of clients in the home environment |
| establish an activation plan for individual age groups of clients in the home environment |
| clarify the principles of activating clients in the home environment |
| clarify the principles of activating clients in the home environment |
| use professional terminology in terms of concepts and terminology |
| use professional terminology in terms of concepts and terminology |
| clarify the importance of activating clients in the home environment |
| clarify the importance of activating clients in the home environment |
| assess the possibilities of using psychosocial and expressive therapy |
| assess the possibilities of using psychosocial and expressive therapy |
| Skills |
|---|
| aplikovat techniky ergoterapie a umět je uplatnit v domácím prostředí |
| aplikovat techniky ergoterapie a umět je uplatnit v domácím prostředí |
| aplikovat techniky arteterapie a umět je uplatnit v domácím prostředí |
| aplikovat techniky arteterapie a umět je uplatnit v domácím prostředí |
| aplikovat techniky dramaterapie a umět je uplatnit v domácím prostředí |
| aplikovat techniky dramaterapie a umět je uplatnit v domácím prostředí |
| aplikovat techniky taneční a pohybové terapie a umět je uplatnit v domácím prostředí |
| aplikovat techniky taneční a pohybové terapie a umět je uplatnit v domácím prostředí |
| aplikovat techniky muzikoterapie a umět je uplatnit v domácím prostředí |
| aplikovat techniky muzikoterapie a umět je uplatnit v domácím prostředí |
| stanovit faktory ovlivňující každodenní aktivity života a reagovat na ně změnou v aktivizačním plánu |
| stanovit faktory ovlivňující každodenní aktivity života a reagovat na ně změnou v aktivizačním plánu |
| apply occupational therapy techniques and be able to apply them in the home environment |
| apply occupational therapy techniques and be able to apply them in the home environment |
| apply art therapy techniques and be able to apply them in the home environment |
| apply art therapy techniques and be able to apply them in the home environment |
| apply drama therapy techniques and be able to apply them in the home environment |
| apply drama therapy techniques and be able to apply them in the home environment |
| apply dance and movement therapy techniques and be able to apply them in the home environment |
| apply dance and movement therapy techniques and be able to apply them in the home environment |
| apply music therapy techniques and be able to apply them in the home environment |
| apply music therapy techniques and be able to apply them in the home environment |
| determine factors influencing daily activities of life and respond to them by changing the activation plan |
| determine factors influencing daily activities of life and respond to them by changing the activation plan |
| teaching methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
| Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming) |
| Text analysis |
| Text analysis |
| Skills |
|---|
| Students working in pairs |
| Students working in pairs |
| Teamwork |
| Teamwork |
| Training in motion and work skills |
| Training in motion and work skills |
| assessment methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Analysis of a presentation given by the student |
| Analysis of a presentation given by the student |
| Preparation of a presentation |
| Preparation of a presentation |
| Grade (Using a grade system) |
| Grade (Using a grade system) |
|
Recommended literature
|
-
BÖHM, E. Psychobiografický model péče podle Böhm. Praha: Mladá fronta, 2016.
-
BÖHM, E. Psychobiographisches pflegemodell nach Böhm. 4. vyd. Wien: Maudrich, 2009.
-
CAMPBEEL, J. Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha: Portál, 2000.
-
CARPER, J. 100 Simple Things You Can Do to Prevent Alzheimer's and Age-Related Memory Loss. New York: Little, Brown and Company, 2012.
-
CÍLKOVÁ, E. Hrajeme pohádky z celého světa. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-695-7.
-
DUČAIOVÁ, J. a kol. Aktivizace seniorů - tělesné a duševní aktivizační programy. Praha: Cyprus Dashofer, 2019.
-
HICKSON, A. Dramatické a akční hry ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-387-0.
-
HOROVÁ, J. Ateliér výtvarných nápadů. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-440-3.
-
JELÍNKOVÁ, J. Ergoterapie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-583-7.
-
KANTOR, J. Základy muzikoterapie. Praha: Grada, 2009.
-
KLEVETOVÁ, D. Motivační prvky při práci se seniory. 2. vyd. Praha: Grada, 2017.
-
KRIVOŠÍKOVÁ, M. Úvod do ergoterapie. Praha: Grada, 2011.
-
ROCHESTER, C. Volunteering And Society In The 21st Century. New York: Palgrave Macmillan, 2010.
-
SKARLANTOVÁ, J., VECHOVÁ, M. Textilní výtvarné techniky. Plzeň: Fraus, 2005. ISBN 80-7238-319-1.
-
ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. 3. vyd. Praha: Portál, 2007.
-
ŠPATENKOVÁ, N. Reminiscenční terapie. Praha: Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-711-0.
-
UHLÍŘ, J. Tvoříme ve stylu známých malířů. Praha: Portál, 2002.
-
WEHNER, L. Smyslová aktivizace - v péči seniory a klienty s demencí. Praha: Grada, 2013.
|