Course: null

» List of faculties » FHS » UZV
Course title -
Course code UZV/DKAKT
Organizational form of instruction Lesson + Seminary
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory-optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Svobodová Silvie, Mgr.
Course content
Seminars - Psychosocial activation and therapy. - Basics of occupational therapy and its application in the home environment. - Basics of reminiscence therapy and its application in the home environment. - Techniques and elements of art therapy and their application in the home environment. - Techniques and elements of drama therapy and their application in the home environment. - Techniques and elements of dance and movement therapy and their application in the home environment. - Techniques and elements of music therapy and their application in the home environment. Exercises - Portfolio of activation methods/techniques with regard to different age categories in the home environment. - Practical demonstrations of educational activation techniques. - Creation of products from the perspective of an individual and a group. - Play therapy and its application in the home environment. - Basics of zootherapy and its application in the home environment. - Creation of plans for psychosocial activation and therapy. - Possibilities for involving family members in psychosocial activation and therapy.

Learning activities and teaching methods
  • Preparation for course credit - 26 hours per semester
  • Home preparation for classes - 20 hours per semester
  • Participation in classes - 14 hours per semester
learning outcomes
Knowledge
stanovit aktivizační plán pro jednotlivé věkové skupiny klientů v domácím prostředí
stanovit aktivizační plán pro jednotlivé věkové skupiny klientů v domácím prostředí
objasnit zásady aktivizace klientů v domácím prostředí
objasnit zásady aktivizace klientů v domácím prostředí
používat odbornou terminologii z hlediska pojmů a pojmosloví
používat odbornou terminologii z hlediska pojmů a pojmosloví
objasnit význam aktivizace klientů v domácím prostředí
objasnit význam aktivizace klientů v domácím prostředí
odhadnout možnosti využití psychosociální a expresivní terapie
odhadnout možnosti využití psychosociální a expresivní terapie
establish an activation plan for individual age groups of clients in the home environment
establish an activation plan for individual age groups of clients in the home environment
clarify the principles of activating clients in the home environment
clarify the principles of activating clients in the home environment
use professional terminology in terms of concepts and terminology
use professional terminology in terms of concepts and terminology
clarify the importance of activating clients in the home environment
clarify the importance of activating clients in the home environment
assess the possibilities of using psychosocial and expressive therapy
assess the possibilities of using psychosocial and expressive therapy
Skills
aplikovat techniky ergoterapie a umět je uplatnit v domácím prostředí
aplikovat techniky ergoterapie a umět je uplatnit v domácím prostředí
aplikovat techniky arteterapie a umět je uplatnit v domácím prostředí
aplikovat techniky arteterapie a umět je uplatnit v domácím prostředí
aplikovat techniky dramaterapie a umět je uplatnit v domácím prostředí
aplikovat techniky dramaterapie a umět je uplatnit v domácím prostředí
aplikovat techniky taneční a pohybové terapie a umět je uplatnit v domácím prostředí
aplikovat techniky taneční a pohybové terapie a umět je uplatnit v domácím prostředí
aplikovat techniky muzikoterapie a umět je uplatnit v domácím prostředí
aplikovat techniky muzikoterapie a umět je uplatnit v domácím prostředí
stanovit faktory ovlivňující každodenní aktivity života a reagovat na ně změnou v aktivizačním plánu
stanovit faktory ovlivňující každodenní aktivity života a reagovat na ně změnou v aktivizačním plánu
apply occupational therapy techniques and be able to apply them in the home environment
apply occupational therapy techniques and be able to apply them in the home environment
apply art therapy techniques and be able to apply them in the home environment
apply art therapy techniques and be able to apply them in the home environment
apply drama therapy techniques and be able to apply them in the home environment
apply drama therapy techniques and be able to apply them in the home environment
apply dance and movement therapy techniques and be able to apply them in the home environment
apply dance and movement therapy techniques and be able to apply them in the home environment
apply music therapy techniques and be able to apply them in the home environment
apply music therapy techniques and be able to apply them in the home environment
determine factors influencing daily activities of life and respond to them by changing the activation plan
determine factors influencing daily activities of life and respond to them by changing the activation plan
teaching methods
Knowledge
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
Text analysis
Text analysis
Skills
Students working in pairs
Students working in pairs
Teamwork
Teamwork
Training in motion and work skills
Training in motion and work skills
assessment methods
Knowledge
Analysis of a presentation given by the student
Analysis of a presentation given by the student
Preparation of a presentation
Preparation of a presentation
Grade (Using a grade system)
Grade (Using a grade system)
Recommended literature
  • BÖHM, E. Psychobiografický model péče podle Böhm. Praha: Mladá fronta, 2016.
  • BÖHM, E. Psychobiographisches pflegemodell nach Böhm. 4. vyd. Wien: Maudrich, 2009.
  • CAMPBEEL, J. Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha: Portál, 2000.
  • CARPER, J. 100 Simple Things You Can Do to Prevent Alzheimer's and Age-Related Memory Loss. New York: Little, Brown and Company, 2012.
  • CÍLKOVÁ, E. Hrajeme pohádky z celého světa. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-695-7.
  • DUČAIOVÁ, J. a kol. Aktivizace seniorů - tělesné a duševní aktivizační programy. Praha: Cyprus Dashofer, 2019.
  • HICKSON, A. Dramatické a akční hry ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-387-0.
  • HOROVÁ, J. Ateliér výtvarných nápadů. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-440-3.
  • JELÍNKOVÁ, J. Ergoterapie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-583-7.
  • KANTOR, J. Základy muzikoterapie. Praha: Grada, 2009.
  • KLEVETOVÁ, D. Motivační prvky při práci se seniory. 2. vyd. Praha: Grada, 2017.
  • KRIVOŠÍKOVÁ, M. Úvod do ergoterapie. Praha: Grada, 2011.
  • ROCHESTER, C. Volunteering And Society In The 21st Century. New York: Palgrave Macmillan, 2010.
  • SKARLANTOVÁ, J., VECHOVÁ, M. Textilní výtvarné techniky. Plzeň: Fraus, 2005. ISBN 80-7238-319-1.
  • ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. 3. vyd. Praha: Portál, 2007.
  • ŠPATENKOVÁ, N. Reminiscenční terapie. Praha: Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-711-0.
  • UHLÍŘ, J. Tvoříme ve stylu známých malířů. Praha: Portál, 2002.
  • WEHNER, L. Smyslová aktivizace - v péči seniory a klienty s demencí. Praha: Grada, 2013.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester