Course: null

» List of faculties » FHS » UZV
Course title -
Course code UZV/DK2VY
Organizational form of instruction Lecture + Seminary
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Karger Tomáš, Mgr. Ph.D.
  • Sollárová Andrea, doc. PhDr. Mgr. PhD.
  • Hanková Magdalena, Mgr. Ph.D.
Course content
Lectures - Phases of research in healthcare with regard to the choice of research strategy. - Formulation of a research problem in healthcare, creation of acronyms PICO, PICC. - The process of establishing hypotheses and their operationalization in quantitative research. - Determination of the research problem, objectives and questions in qualitative research. - Selection of the research set in qualitative and quantitative research. - Methods of data collection in quantitative research. - Analysis and interpretation of data in quantitative research - statistical methods for nominal, ordinal, metric data. - Methods of data collection in qualitative research. - Software for analysis of qualitative and quantitative data. Seminars - Formulation of a research problem in healthcare, creation of acronyms PICO, PICC. - The process of establishing hypotheses and their operationalization in quantitative research. - Determination of the research problem, objectives and questions in qualitative research. - Selection of the research set in qualitative and quantitative research. - Methods of data collection in quantitative research. - Analysis and interpretation of data in quantitative research - statistical methods for nominal, ordinal, metric data. - Methods of data collection in qualitative research. - Analysis and interpretation of data in qualitative research - basic types of coding, categorization of qualitative data, cartographic tools of situational analysis. - Software for analysis of qualitative and quantitative data. - Conceptualization of mixed research design.

Learning activities and teaching methods
  • Home preparation for classes - 20 hours per semester
  • Participation in classes - 14 hours per semester
  • Term paper - 25 hours per semester
  • Preparation for examination - 31 hours per semester
learning outcomes
Knowledge
charakterizovat výzkum ve zdravotnictví
charakterizovat výzkum ve zdravotnictví
používat adekvátní terminologii pro výzkum ve zdravotnictví
používat adekvátní terminologii pro výzkum ve zdravotnictví
popsat jednotlivé fáze výzkumu ve zdravotnictví
popsat jednotlivé fáze výzkumu ve zdravotnictví
charakterizovat principy kvalitativního, kvantitativního a smíšeného designu výzkumu
charakterizovat principy kvalitativního, kvantitativního a smíšeného designu výzkumu
formulovat metodologické náležitosti typické pro kvalitativní, kvantitativní a smíšený design výzkumu
formulovat metodologické náležitosti typické pro kvalitativní, kvantitativní a smíšený design výzkumu
používat relevantní analytické postupy s ohledem na kvalitativní a kvantitativní výzkumnou strategii
používat relevantní analytické postupy s ohledem na kvalitativní a kvantitativní výzkumnou strategii
characterize research in healthcare
characterize research in healthcare
use adequate terminology for health research
use adequate terminology for health research
describe individual phases of health research
describe individual phases of health research
characterize the principles of qualitative, quantitative and mixed research design
characterize the principles of qualitative, quantitative and mixed research design
formulate methodological requirements typical of qualitative, quantitative and mixed research design
formulate methodological requirements typical of qualitative, quantitative and mixed research design
use relevant analytical procedures with regard to qualitative and quantitative research strategy
use relevant analytical procedures with regard to qualitative and quantitative research strategy
Skills
zvolit vhodné metody sběru dat s ohledem na typ výzkumné strategie
zvolit vhodné metody sběru dat s ohledem na typ výzkumné strategie
zvolit vhodné analytické nástroje v kvantitativním výzkumu
zvolit vhodné analytické nástroje v kvantitativním výzkumu
realizovat analytické postupy typické pro kvantitativní výzkumnou strategii
realizovat analytické postupy typické pro kvantitativní výzkumnou strategii
pracovat se softwarem pro analýzu kvalitativních a kvantitativních dat
pracovat se softwarem pro analýzu kvalitativních a kvantitativních dat
prezentovat výzkumný projekt
prezentovat výzkumný projekt
choose appropriate data collection methods with regard to the type of research strategy
choose appropriate data collection methods with regard to the type of research strategy
choose appropriate analytical tools in quantitative research
choose appropriate analytical tools in quantitative research
implement analytical procedures typical of a quantitative research strategy
implement analytical procedures typical of a quantitative research strategy
work with software for analyzing qualitative and quantitative data
work with software for analyzing qualitative and quantitative data
present a research project
present a research project
teaching methods
Knowledge
Lecturing
Lecturing
Text analysis
Text analysis
Methods for working with texts (Textbook, book)
Methods for working with texts (Textbook, book)
Skills
Text analysis
Text analysis
Methods for working with texts (Textbook, book)
Methods for working with texts (Textbook, book)
Practice exercises
Practice exercises
assessment methods
Knowledge
Grade (Using a grade system)
Grade (Using a grade system)
Didactic test
Didactic test
Analysis of seminar paper
Analysis of seminar paper
Recommended literature
  • BRUCE, N., POPE, D., STANISTREET, D. Quantitative Methods for Health Research: A Practical Interactive Guide to Epidemiology and Statistics. United Kingdom: Wiley, 2018.
  • CLARKE, A. E. Situational Analysis: Grounded Theory After the Postmodern Turn. California: SAGE Publications, Inc, 2005.
  • CRESWELL, J. W. Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches. Thousand Oaks: Sage, 2014.
  • DENZIN, N. K., LINCOLN, Y. S. The Sage Handbook of Qualitative Research. Los Angeles: SAGE, 2011.
  • HENDL, J. a kol. Statistika v aplikacích. Praha: Portál, 2014.
  • HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005.
  • CHRASTINA, J. Případová studie - metoda kvalitativní výzkumné strategie a designování výzkumu. Olomouc: Vydavatelství UP, 2019.
  • MAREČKOVÁ, J., KLUGAROVÁ, J. a kol. Evidence-based Health Care: Zdravotnictví založené na vědeckých důkazech. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého v Olomouci, 2015.
  • MUNZAROVÁ, M. Lékařský výzkum a etika. Praha: Grada, 2005.
  • ROBERTS, P., PRIEST, H. Healthcare Research: A Handbook for Students and Practitioners. United Kingdom: Wiley, 2010.
  • STRAUSS, A. a CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu: Postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Sdružení podané ruce, 1999.
  • Studijní pomůcka. Statistický software, program Atlas.ti. .
  • VÉVODOVÁ, Š., IVANOVÁ, K. Základy metodologie výzkumu pro nelékařské zdravotnické profese. Olomouc: Univerzita Palackého, 2015.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester