Course: null

» List of faculties » FHS » UZV
Course title -
Course code UZV/DK2SE
Organizational form of instruction Lesson + Seminary
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Schneider Michaela, PhDr. Ph.D., MBA
  • Chvatíková Sylvie, Mgr.
Course content
Seminars - Clinical assessment of the geriatric patient (geriatric syndromes, multimorbidity, atypical symptomatology, geriatric frailty, deterioration). - Geriatric frailty. - Specifics of diseases in old age, needs of seniors, and differences in elderly individuals. - Risk of developing immobilization syndrome. - Specialized care for seniors with cognitive impairments. - Differential diagnosis of dementia, depression, delirium, interventions, and therapeutic approaches. - Ethical aspects of care in geriatric patients. - Respecting the dignity of elderly individuals. Exercises - Clinical examination of a geriatric patient. - Assessment of a geriatric patient using measurement and evaluation techniques. - Difficult-to-assess patient with dementia, pain assessment in advanced dementia, assessment of anxiety and mood. - Creating care plans from case study models. - Coordination of acute, follow-up, and home care for a geriatric patient.

Learning activities and teaching methods
  • Preparation for course credit - 25 hours per semester
  • Participation in classes - 11 hours per semester
  • Home preparation for classes - 24 hours per semester
learning outcomes
Knowledge
používat vhodnou terminologii v oblasti gerontologie
používat vhodnou terminologii v oblasti gerontologie
definovat zvláštnosti chorob ve stáří
definovat zvláštnosti chorob ve stáří
hodnotit soběstačnost dle hodnotících škál a měřících technik u seniorů
hodnotit soběstačnost dle hodnotících škál a měřících technik u seniorů
specifikovat péči o seniory s poruchami kognitivních funkcí
specifikovat péči o seniory s poruchami kognitivních funkcí
vysvětlí etické aspekty péče o seniory
vysvětlí etické aspekty péče o seniory
use appropriate terminology in the field of gerontology
use appropriate terminology in the field of gerontology
define the specifics of diseases in old age
define the specifics of diseases in old age
assess self-sufficiency according to assessment scales and measurement techniques in seniors
assess self-sufficiency according to assessment scales and measurement techniques in seniors
specify care for seniors with cognitive impairments
specify care for seniors with cognitive impairments
explain the ethical aspects of senior care
explain the ethical aspects of senior care
Skills
naplánovat psychosociální intervence při poskytování ošetřovatelské péče seniorům v domácích podmínkách
naplánovat psychosociální intervence při poskytování ošetřovatelské péče seniorům v domácích podmínkách
mapovat potřeby seniorů, hodnotit rizika pádu
mapovat potřeby seniorů, hodnotit rizika pádu
využívat evidence based practice u pacientů v seniorském věku
využívat evidence based practice u pacientů v seniorském věku
edukovat osoby seniorského věku
edukovat osoby seniorského věku
prakticky nacvičovat použití měřících technik a hodnotících škál v hodnocení kognitivních funkcí seniora
prakticky nacvičovat použití měřících technik a hodnotících škál v hodnocení kognitivních funkcí seniora
plan psychosocial interventions when providing nursing care to seniors in home conditions
plan psychosocial interventions when providing nursing care to seniors in home conditions
map the needs of seniors, assess the risks of falls
map the needs of seniors, assess the risks of falls
use evidence-based practice in senior patients
use evidence-based practice in senior patients
educate seniors
educate seniors
practice the use of measurement techniques and rating scales in assessing the cognitive functions of seniors
practice the use of measurement techniques and rating scales in assessing the cognitive functions of seniors
teaching methods
Knowledge
Methods for working with texts (Textbook, book)
Methods for working with texts (Textbook, book)
Monologic (Exposition, lecture, briefing)
Monologic (Exposition, lecture, briefing)
Skills
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
Dialogic (Discussion, conversation, brainstorming)
Students working in pairs
Students working in pairs
Dealing with situational issues - learning in situations
Dealing with situational issues - learning in situations
assessment methods
Knowledge
Grade (Using a grade system)
Grade (Using a grade system)
Didactic test
Didactic test
Recommended literature
  • BARTOŠ, A., RAISOVÁ, M. Testy a dotazníky pro vyšetřování kognitivních funkcí, nálady a soběstačnosti. Praha: Mladá fronta, 2019.
  • BOLTZ, M. et al. (eds.). Evidence-based Geriatric Nursing Protocols for Best Practice. New York: Springer Publishing Company, 2016.
  • ČECHOVÁ, K., FENDRYCH MAZANCOVÁ, A., MARKOVÁ, H. V bludišti jménem Alzheimer: na co v ordinaci nezbývá čas. Praha: Management Press, 2019.
  • ČELEDOVÁ, L., KALVACH, Z., ČEVELA, R. Úvod do gerontologie. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2016.
  • ELIOPOULOS, Ch. Gerontological Nursing: 9th Edition. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins, 2017.
  • JIRÁK, R., HOLMEROVÁ, I., BORZOVÁ, C. Demence a jiné poruchy paměti: komunikace a každodenní péče. Praha: Grada, 2009.
  • KABELKA, L. Geriatrická paliativní péče a komunikace o nemoci. Praha: Mladá fronta, 2018.
  • KALVACH, Z. Geriatrické syndromy a geriatrický pacient. Praha: Grada, 2008.
  • KALVACH, Z. Geriatrie a gerontologie. Praha: Grada, 2004.
  • KISVETROVÁ, H. Demence a kvalita života. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020.
  • KUCKIR, M., VAŇKOVÁ, H., HOLMEROVÁ, I. a kol. Vybrané oblasti a nástroje funkčního geriatrického hodnocení. Praha: Grada, 2016.
  • Odborné periodikum. Geriatrie a gerontologie. .
  • ONDRIOVÁ, I. Etické problémy a dilemata v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2021.
  • POKORNÁ, A. Ošetřovatelství v geriatrii: hodnotící nástroje. Praha: Grada, 2013.
  • PŘIBYL, H. Lidské potřeby ve stáří. Praha: Maxdorf, 2015.
  • ŠPATENKOVÁ, N., SMÉKALOVÁ, L. Edukace seniorů. Praha: Grada, 2015.
  • TRACHTOVÁ, E. a kol. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. 4. vydání, rozšířené. Brno: NCO NZO, 2018.
  • WATSON, J. Human Caring Science. Boston: Jones and Bartlett, 2012.
  • ZVĚŘOVÁ, M. Alzheimerova demence. Praha: Grada, 2017.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester