Course: null

» List of faculties » FHS » UZV
Course title -
Course code UZV/DK2RE
Organizational form of instruction Lesson + Seminary
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Fajkusová Eva, PhDr. Bc.
Course content
Seminars - Methods of physiotherapy and rehabilitation nursing for patients of various age categories in home care, possibilities of medical rehabilitation care. - Methods of locomotion of clients with mild to moderate disabilities, types and indications of supports. Assessment of the patient's motor reserves, productive and safe assistance. - Rehabilitation nursing and physiotherapeutic approaches for patients with selected diseases of the cardiovascular system in their own social environment. - Rehabilitation nursing and physiotherapeutic approaches for patients with selected diseases of the respiratory system in their own social environment. - Rehabilitation nursing and physiotherapeutic approaches for patients with selected neurological diseases in their own social environment. - Rehabilitation nursing and physiotherapeutic approaches for patients with mobility disorders in their own social environment. - Education in the prevention of complications related to chronic diseases in the home environment. Exercises - Practical exercises in the use of physiotherapy methods in the home environment. - Rehabilitation care exercises in relation to a specific diagnosis in diseases of the cardiovascular system. - Rehabilitation care exercises in relation to a specific diagnosis in diseases of the respiratory system. - Rehabilitation care exercises in relation to a specific diagnosis in neurological diseases. - Rehabilitation care exercises in patients with mobility disorders in the home environment. - Stimulation of fine motor skills. - Specifics of rehabilitation care in seniors, geriatric patients.

Learning activities and teaching methods
  • Participation in classes - 11 hours per semester
  • Preparation for course credit - 35 hours per semester
  • Home preparation for classes - 14 hours per semester
learning outcomes
Knowledge
popsat možnosti rehabilitačního oše. u seniorů v domácím prostředí
popsat možnosti rehabilitačního oše. u seniorů v domácím prostředí
popsat a vyhodnotit měřící techniky hodnocení soběstačnosti pacienta/klienta v domácí péči
popsat a vyhodnotit měřící techniky hodnocení soběstačnosti pacienta/klienta v domácí péči
posoudit aktuální stav mobility a sebepéče u pacientů s různými chorobami v domácím prostředí
posoudit aktuální stav mobility a sebepéče u pacientů s různými chorobami v domácím prostředí
stimulovat jemnou motoriku
stimulovat jemnou motoriku
vysvětlit význam bazální stimulace v péči o pacienta/klienta
vysvětlit význam bazální stimulace v péči o pacienta/klienta
describe the possibilities of rehabilitation therapy for seniors in the home environment
describe the possibilities of rehabilitation therapy for seniors in the home environment
describe and evaluate measurement techniques for assessing the self-sufficiency of a patient/client in home care
describe and evaluate measurement techniques for assessing the self-sufficiency of a patient/client in home care
assess the current state of mobility and self-care in patients with various diseases in the home environment
assess the current state of mobility and self-care in patients with various diseases in the home environment
stimulate fine motor skills
stimulate fine motor skills
explain the importance of basal stimulation in patient/client care
explain the importance of basal stimulation in patient/client care
Skills
vyhodnotit individuální potřeby týkající se rehabilitační péče u pacientů/klientů všech věkových kategorií
vyhodnotit individuální potřeby týkající se rehabilitační péče u pacientů/klientů všech věkových kategorií
edukovat pacienty a jejich blízké o potřebě pohybu a prevenci komplikací syndromu z imobility v domácí péči
edukovat pacienty a jejich blízké o potřebě pohybu a prevenci komplikací syndromu z imobility v domácí péči
spolupracovat s fyzioterapeutem a dalšími členy multidisciplinárního týmu při poskytování odborných rehabilitačních přístupů u pacientů/klientů
spolupracovat s fyzioterapeutem a dalšími členy multidisciplinárního týmu při poskytování odborných rehabilitačních přístupů u pacientů/klientů
aplikovat prvky rehabilitačního ošetřování u pacientů s vybranými chorobami v domácích podmínkách
aplikovat prvky rehabilitačního ošetřování u pacientů s vybranými chorobami v domácích podmínkách
aplikovat u pacientů/klientů prvky bazální stimulace
aplikovat u pacientů/klientů prvky bazální stimulace
assess individual needs related to rehabilitation care for patients/clients of all ages
assess individual needs related to rehabilitation care for patients/clients of all ages
educate patients and their loved ones about the need for movement and prevention of complications of immobility syndrome in home care
educate patients and their loved ones about the need for movement and prevention of complications of immobility syndrome in home care
collaborate with a physiotherapist and other members of a multidisciplinary team in providing professional rehabilitation approaches for patients/clients
collaborate with a physiotherapist and other members of a multidisciplinary team in providing professional rehabilitation approaches for patients/clients
apply elements of rehabilitation care for patients with selected diseases in home conditions
apply elements of rehabilitation care for patients with selected diseases in home conditions
apply elements of basal stimulation for patients/clients
apply elements of basal stimulation for patients/clients
teaching methods
Knowledge
Methods for working with texts (Textbook, book)
Methods for working with texts (Textbook, book)
Monologic (Exposition, lecture, briefing)
Monologic (Exposition, lecture, briefing)
Demonstration
Demonstration
Skills
Demonstration
Demonstration
Practice exercises
Practice exercises
Experience (self-experience)
Experience (self-experience)
assessment methods
Knowledge
Didactic test
Didactic test
Analysis of the student's performance
Analysis of the student's performance
Grade (Using a grade system)
Grade (Using a grade system)
Recommended literature
  • BLANKENBAKER, D. G., DAVIS, K. W. Diagnostic Imaging: Musculoskeletal Trauma. Philadephia: Elsevier Books, 2016.
  • CAMERON, M. H. Physical Agents in Rehabilitation. Philadephia: Elsevier Books, 2017.
  • HAVLÍČKOVÁ, M. Léčebná rehabilitace ve vybraných oborech. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe, 2017.
  • HOSKOVCOVÁ, M. Léčebná rehabilitace bolestivých stavů hybné soustavy. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe, 2017.
  • HRADIL, V., KÁLAL, J., KŘÍŽEK, T. Léčebná rehabilitace ve vybraných oborech 1. díl. Nakladatelství Dr. Josef Raabe, 2020.
  • JANDOVÁ, D. Léčebná rehabilitace ve vybraných oborech 2. díl. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe, 2020.
  • KLUSOŇOVÁ, E. Rehabilitační ošetřování klientů s těžkými poruchami hybnosti. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2014.
  • KOLÁŘ, P. Základy klinické rehabilitace. Praha: Galén, 2015.
  • KRISTINÍKOVÁ, J. Rehabilitace v ošetřovatelství. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Zdravotně sociální fakulta, 2006.
  • KUBÍČEK, M. Léčebná rehabilitace v ortopedii a revmatologii. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe, 2017.
  • LEVITOVÁ, A. a B. HOŠKOVÁ. Zdravotně-kompenzační cvičení. Praha: Grada, 2015.
  • PAGLIARULO, M. A. Introduction to Physical Therapy. Philadephia: Elsevier, Health Sciences Division, 2017.
  • VÁLKOVÁ, L. Rehabilitace kognitivních funkcí v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2015.
  • WISSON, C. Rehabilitation handbook. New York: Foster Academics, 2015.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester