Course: null

» List of faculties » FHS » UZV
Course title -
Course code UZV/DK2OX
Organizational form of instruction Practical training + Seminary
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 5
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Krátká Anna, PhDr. Ph.D.
Course content
- Seminar on Professional Practice (introductory information, organizational guidelines, workplace and goals of practice, portfolio and Logbook management). Internship at a non-accredited workplace 80 hours - Getting to know the organization of home care, keeping documentation (filling out a voucher for examination/treatment in home care. - Introducing/ending home care or palliative care. - Performing activities according to the logbook, e.g. (performing and documenting a physical examination of a patient using assessment techniques, assessing the condition of a long-term ill patient in terms of possible complications, caring for a secured airway in a patient on artificial lung ventilation, including humidifying the inhaled mixture, suctioning from the lower respiratory tract, assessing the location, size and stage of wound healing, photo documentation, dressing a non-healing wound, using a dressing according to the stage of wound healing, providing home oxygen therapy...). Internship at an accredited workplace 40 hours - Introducing home care, starting administrative tasks and keeping medical documentation, filling out a voucher for examination/treatment in a DP (form VZP 06). - Performing prescribed activities according to the logbook (e.g. performing the first visit and assessing the safe home environment, performing and documenting a physical examination (assessment techniques), assessing health status and physiological functions, evaluating and diagnosing nursing problems, creating a nursing care plan (content and scope), implementing a nursing visit with professional performance (Type I. - IV) ...). - End of internship Reflection/evaluation of internship 1. Evaluation of internship by student, mentor, academic staff.

Learning activities and teaching methods
  • Participation in classes - 124 hours per semester
  • Home preparation for classes - 16 hours per semester
  • Preparation for course credit - 10 hours per semester
learning outcomes
Knowledge
definovat ekonomické a organizační předpoklady pro zajištění provozu domácí péče
definovat ekonomické a organizační předpoklady pro zajištění provozu domácí péče
vyjmenovat a popsat požadavky na minimální věcné a technické vybavení kontaktního pracoviště domácí péče
vyjmenovat a popsat požadavky na minimální věcné a technické vybavení kontaktního pracoviště domácí péče
vysvětlit a popsat návaznost a propojení služeb a sociální podpory v systému primární, domácí a terénní péče
vysvětlit a popsat návaznost a propojení služeb a sociální podpory v systému primární, domácí a terénní péče
popsat a teoreticky zdůvodnit jednotlivé ošetřovatelské úkony, prováděné v domácí péči
popsat a teoreticky zdůvodnit jednotlivé ošetřovatelské úkony, prováděné v domácí péči
objasnit postupy administrativních činností, spojených se zavedením a ukončením domácí péče, vyplňování poukazů na vyšetření/ošetření domácí péče, indikace a předepisování zdravotnických prostředků a léčivých přípravků sestrou
objasnit postupy administrativních činností, spojených se zavedením a ukončením domácí péče, vyplňování poukazů na vyšetření/ošetření domácí péče, indikace a předepisování zdravotnických prostředků a léčivých přípravků sestrou
define economic and organizational prerequisites for ensuring the operation of home care
define economic and organizational prerequisites for ensuring the operation of home care
list and describe the requirements for the minimum material and technical equipment of the home care contact workplace
list and describe the requirements for the minimum material and technical equipment of the home care contact workplace
explain and describe the continuity and interconnection of services and social support in the system of primary, home and field care
explain and describe the continuity and interconnection of services and social support in the system of primary, home and field care
describe and theoretically justify individual nursing tasks performed in home care
describe and theoretically justify individual nursing tasks performed in home care
explain the procedures of administrative activities associated with the introduction and termination of home care, filling out vouchers for examination/treatment of home care, indications and prescription of medical devices and medicines by a nurse
explain the procedures of administrative activities associated with the introduction and termination of home care, filling out vouchers for examination/treatment of home care, indications and prescription of medical devices and medicines by a nurse
Skills
poskytovat a zabezpečit ošetřovatelskou péči v souladu s kompetencemi sestry specialistky v domácí péči
poskytovat a zabezpečit ošetřovatelskou péči v souladu s kompetencemi sestry specialistky v domácí péči
zavést (a ukončit) domácí péči včetně administrativního zajištění
zavést (a ukončit) domácí péči včetně administrativního zajištění
plánovat obsah, rozsah, časovou náročnost poskytované péče ve vlastním sociálním prostředí pacienta/klienta
plánovat obsah, rozsah, časovou náročnost poskytované péče ve vlastním sociálním prostředí pacienta/klienta
poskytovat podporu a poradenskou činnost pacientům a pečujícím osobám
poskytovat podporu a poradenskou činnost pacientům a pečujícím osobám
likvidovat biologický a kontaminovaný materiál v souladu s platnými předpisy, provádět postupy protiepidemiologického režimu s využitím zdravotnických prostředků včetně edukace
likvidovat biologický a kontaminovaný materiál v souladu s platnými předpisy, provádět postupy protiepidemiologického režimu s využitím zdravotnických prostředků včetně edukace
provide and secure nursing care in accordance with the competencies of a specialist nurse in home care
provide and secure nursing care in accordance with the competencies of a specialist nurse in home care
introduce (and terminate) home care including administrative support
introduce (and terminate) home care including administrative support
plan the content, scope, and time requirements of the care provided in the patient/client's own social environment
plan the content, scope, and time requirements of the care provided in the patient/client's own social environment
provide support and counseling to patients and caregivers
provide support and counseling to patients and caregivers
dispose of biological and contaminated material in accordance with applicable regulations, implement anti-epidemiological regime procedures using medical devices, including education
dispose of biological and contaminated material in accordance with applicable regulations, implement anti-epidemiological regime procedures using medical devices, including education
assessment methods
Knowledge
Analysis of the student's portfolio
Analysis of the student's portfolio
Analysis of the student's performance
Analysis of the student's performance
Recommended literature
  • BAROŠ, A., RAISOVÁ, M. Testy a dotazníky pro vyšetřování kognitivních funkcí, nálady a soběstačnosti. Praha: Mladá fronta, 2019.
  • BUŽGOVÁ, R. Paliativní péče ve zdravotnickém zařízení: potřeby, hodnocení, kvalita života. Praha: Grada, 2015.
  • Databáze. Web of Science. .
  • GOPEE, N. Mentoring and Supervision in Healthcare. Thousand Oaks: Sage Publications, 2015.
  • HALSTEAD, J. A., FRANK, B. Pathways to a nursing education career: transitioning from practice to academia. Second edition.. New York: Springer Publishing Company, 2017.
  • HAWKINS, P., SHOHET, R. Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2016.
  • CHLOUPKOVÁ, S. Jednání se zájemcem o službu sociální péče od A do Z. Praha: Grada, 2013.
  • KABELKA, L. Geriatrická paliativní péče a komunikace o nemoci. Praha: Mladá fronta, 2018.
  • KLEVETOVÁ, D. Motivační prvky při práci se seniory. Praha: Grada, 2017.
  • KOŽUCHOVÁ, M. Domáca ošetřovatelská starostlivosť. Martin: Osveta, 2014.
  • KUDLOVÁ, P. Ošetřovatelský proces a jeho dokumentace. Zlín: UTB, 2016.
  • MALÍK, K., HOLASOVÁ, V. Kvalita v sociální práci a sociálních službách. Praha: Grada, 2014.
  • POCHMANOVÁ, K. Průvodce domácí péčí. Praha: Cesta domů, 2016.
  • POKORNÁ, A. Ošetřovatelství v geriatrii: hodnotící nástroje. Praha: Grada, 2013.
  • SPILÁČOVÁ, M., NEDOMOVÁ, E. Úkolově orientovaný přístup v sociální práci. Praha: Portál, 2014.
  • ŠPIRUDOVÁ, L. Doprovázení v ošetřovatelství I: pomáhající profese, doprovázení a systém podpor pro pacienty. Praha: Grada, 2015.
  • ŠPIRUDOVÁ, L. Doprovázení v ošetřovatelství II: doprovázení sester sestrami, mentorování, adaptační proces, supervize. Praha: Grada, 2015.
  • TETLEY, J., COX, N. Nursing Older People at a Glance. Hoboken: Wiley-Blackwell, 2018.
  • THOMAS, J., MONAGHAN, T. Klinické vyšetření: moderní propedeutika: rady, typy, návody pro praxi. Praha: Grada, 2018.
  • TRACHTOVÁ, E. a kol. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. 4. vyd. Brno: NCO NZO, 2018.
  • VÖRÖSOVÁ, G., SOLGAJOVÁ, A., ARCHALOUSOVÁ, S. Ošetřovatelská diagnostika v práci sestry. Praha: Grada, 2015.
  • WATSON, J. Human Caring Science. Boston: Jones and Bartlett, 2019.
  • ZACHAROVÁ, E. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2016.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester